۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۷۴۶۹۷
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:

رونق و نشاط علمی در گرو حل مشکلات معیشتی طلاب است

حجت الاسلام مروجی طبسی با اشاره به این که رونق و نشاط علمی در حوزه متوقف بر حل وضعیت معیشتی طلاب است، تأکید کرد که طلبه های ما از حداقل های زندگی معمولی نیز محروم هستند.
حجت الاسلام محمدمحسن مروجی طبسی مدرسه فیضیه حوزه علمیه قم

حجت الاسلام محمدمحسن مروجی طبسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به الزامات نشاط علمی در حوزه های علمیه اظهار داشت: رونق و نشاط علمی مسأله ای است که ذاتی حوزه بوده و یک وظیفه اصلی محسوب می شود که نمی توان گفت ضعیف شده بلکه به طور کامل محو شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی افزود: یکی از علت های مهمی که الان می بینیم نه نشاط علمی در حوزه وجود دارد نه انگیزه ای هست مباحث مالی و معیشتی است به همین جهت است که غالب طلاب ما یا جذب عقیدتی های سپاه و ارتش و نیروی انتظامی می شوند، یا به سمت قضاوت می روند و یا در سمت امامت جمعه یا طرح های هجرت مشغول کار می شوند.

وی با بیان این که برای رسیدن به نتیجه ابتدا باید وضعیت موجود حوزه را گزارش کنیم، خاطرنشان کرد: ابتدا باید بدانیم حوزه چقدر از وظیفه مطلوب و ذاتی خود فاصله گرفته است، امروز طلبه ما وضعیت معیشتی بسیار بدی دارد، همواره با قسط و قرض دسته و پنجه نرم می کند و یا گرفتاری پزشکی دارد ولی درآمد ندارد و اگر خدایی ناکرده یکی از مراجع فوت کند شهریه او کمتر هم می شود.

حجت الاسلام مروجی طبسی اضافه کرد: همه طلاب که موقعیت تدریس و خطابه و تبلیغ ندارند، همیشه نمی شود طلاب را به تقوا و قناعت توصیه کنیم، بله طلبه ها اکثرا قانع هستند ولی خواهشا مسؤولان و توصیه کنندگان تورم در مملکت را نیز در نظر بگیرند و بعد توصیه به تقوا کنند؛ وقتی حداقل حقوق یک کارگر ساده یک میلیون و 200 هزار تومان است ولی یک طلبه سطح سه متأهل نهایتا 850 هزارتومان می گیرد چطور باید نشاط علمی داشته باشد.

وی تصریح کرد: بدون شک مسائل مالی و معیشتی مهم ترین عامل در حوزه است که شما دیگر نشاط علمی نمی بینید، البته باید بین تلاش های شخصی و سازمانی تفکیک قائل شویم چراکه همواره کسانی بوده اند که به صورت شخصی توانسته اند رونق و حرکت های علمی و موفقیت هایی داشته باشند یا خانواده پول داری داشته اند که آنها را تأمین می کرده است، این افراد از محل بحث خارج هستند ولی بحث ما سیستمی است که متکفل امور طلاب است و باید برای نشاط علمی زمینه سازی کند.

حجت الاسلام مروجی طبسی با بیان این که طلبه هم به مسافرت و تفریح نیاز دارد، خاطرنشان کرد: زن و بچه و قرض و قسط نمی گذارد طلاب درس بخوانند، یک طلبه برای حداقل های مالی خود دغدغه دارد و چیز بیشتری نمی خواهد ولی این ها تأمین نمی شود؛ به همین جهت است که آرامش فکری و روحی ندارد و به سمت پژوهش نمی رود و یا اگر می خواهد پژوهش کند به مراکزی می رود که پژوهش هایی را از قبل تعریف کرده اند و او تنها فیش برداری می کند تا بتواند پولی بگیرد.

وی با بیان این که مسأله معیشتی طلاب باید به یک ثبات برسد، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که وضعیت مالی طلاب از کجا تأمین شود؟ چون می دانید اگر طلبه کار کند شهریه اش قطع می شود و اگر کار نکند نمی تواند زندگی کند، بنابراین تا زمانی که این مسأله حل نشده نباید توقع یک حرکت علمی در سطح عموم طلاب داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تأکید کرد: امیدوارم شما در خبرگزاری رسا که یک رسانه بزرگ حوزوی هستید این صحبت  ها را به گوش مسؤولان و مدیران حوزه برسانید چون ما به تنهایی نمی توانیم حرفی بزنیم که مؤثر باشد و اگر حرفی که بزنیم شاید به مذاق برخی خوش نیاید.

وی در پایان با اشاره به لزوم ارتقای سطح معیشتی طلاب یادآور شد: البته مسأله اضافه شدن شهریه نیست چراکه بنده خودم با سیستم شهریه مخالف هستم، به عقیده من این سیستم شهریه یا باید برای طلاب پیر و افرادی باشد از کار افتاده اند و نمی تواند کاری انجام بدهند یا شهریه ده برابری به فردی بدهیم که فعال است، به علاوه این که مراجع معظم تقلید آن قدر وجوهات دریافت نمی کنند که شهریه ها را اضافه کنند، بلکه عقیده دارم باید برای طلاب راه هایی تعریف کنیم که علاوه بر درس خواندن در هر زمینه ای که علاقه دارند بتوانند هزینه زندگی خود را نیز تأمین کنند/1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات