۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۵۷۴۶۸۴
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران:

نشاط علمی حوزه در گرو علاقه، انگیزه و اهتمام طلاب است

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که بروز و ظهور نشاط علمی در حوزه با انرژی، نظم، اهتمام و جدیت طلاب پدید می آید، گفت: اگر یک طلبه تلاش کند همه این موارد به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد به طور شاهد یک نشاط و پویایی علمی در سطح یک مدرسه علمیه خواهیم بود.
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران

حجت الاسلام جعفر طبرسی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با بیان این که نشاط علمی در حوزه به تلاش و پویایی طلاب باز می گردد، گفت: طلاب با انرژی و پویایی علمی می توانند بستری را برای نشاط علمی در حوزه فراهم کنند.

وی در ادامه با بیان این که طلبه برای پویایی علمی باید علاقه، انگیزه و اهتمام لازم را داشته باشند، افزود: هر یک از این سه ویژگی در کنار هم می توانند زمینه نشاط علمی طلاب در مدارس علمیه را فراهم کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که داشتن اهتمام لازم در طلبه موجب جدیت او در درس خواندن می شود، خاطرنشان کرد: طلبه برای موفقیت در حوزه باید در کنار علاقه باید ضمن جدیت داشتن باید در مسیر علم آموزی اهتمام لازم را داشته باشد.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که جدیت یک طلبه در علم آموزی از اهمیت بالایی برخوردار است و او را در مسیر رشد و تعالی قرار می دهد، خاطرنشان کرد: اگر جدیت لازم در یک طلبه وجود نداشته باشد نمی تواند به موفقیت های لازم در این عرصه مهم دست یابد.

وی با بیان این که اهتمام و جدیت علما و بزرگان حوزه در ادوار مختلف تاریخ مهم ترین عامل موفقیت آنها در دوران سخت گذشته بود، خاطرنشان کرد: اگر این دو شاخصه امروز نیز مورد توجه طلاب قرار گیرد به طور حتم شاهد نخپه پروری در حوزه خواهیم بود.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که بروز و ظهور نشاط علمی در حوزه با انرژی، نظم، اهتمام و جدیت طلاب پدید می آید، تصریح کرد: اگر یک طلبه تلاش کند همه این موارد به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد به طور شاهد یک نشاط و پویایی علمی در سطح یک مدرسه علمیه خواهیم بود.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که گاهی دیده می شود طلبه ای با اهداف و نیت خاصی نظیر دریافت مدرک وارد حوزه شده است، خاطرنشان کرد: چنین فردی چون بدون علاقه وارد حوزه شده به طور حتم از اهتمام، جدیت و پویایی لازم برای رشد و نشاط علمی در حوزه برخوردار نخواهد بود.

وی با تأکید براین که نشاط علمی در حوزه نیازمند توجه ارکان مختلف مدارس علمیه به اصول علمی و آموزشی است، تصریح کرد: متأسفانه دیده می شود برخی برنامه هایی که از درباز در حوزه جزء سنت های ارزشمند بودند امروز کمرنگ شده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلبه ای که از مطالعه و مباحثه بیگانه باشد هیچ گاه نمی تواند به مدارج علمی بالا در حوزه دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: طلبه برای رونق علمی در حوزه باید از نظر انگیزشی بیشتر تقویت شود.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که متأسفانه یکی از عوامل مهمی که مانع از نشاط علمی در طلاب می شود این است که یک هدف مشخصی برای تحصیل در حوزه ندارد، گفت: اگر یک طلبه بداند برای چه به حوزه آمده و قرار است به کجا برسد به طور حتم شور و نشاط او برای تحصیل در حوزه بیشتر خواهد شد.

وی با تأکید براین که باید انگیزه یک طلبه نیز برای تحصیل در حوزه بیشتر تقویت شود، افزود: اگر انگیزه و نیت یک طلبه برای تحصیل در حوزه محکم و خالص باشد به طور حتم در آن راهی که قدم نهاده تا رسیدن به حصول نتیجه با قدرت حرکت خواهد کرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود الگو پذیری را یکی از دیگر از عوامل رونق علمی در میان طلاب دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر اساتید مدارس علمیه خود بهترین و اثرگذارترین الگو برای رشد و نشاط علمی طلاب به شمار می روند.

وی با بیان این که طلبه با دیدن استاد بانشاط و علاقه مند برای رشد علمی انگیزه و نشاط لازم را پیدا می کند، گفت: باید اساتید مدارس علمیه با شور و انگیزه بالا در کلاس های درس حاضر شوند تا الگوی مناسبی برای طلاب جوان قرار گیرند.

حجت الاسلام طبرسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت گسترش فضای رقابتی در عرصه های علمی، آموزشی و پژوهشی مدارس علمیه تأکید کرد و افزود: اگر بسترهای لازم به منظور یک رقابت سالم در این عرصه ها میان طلاب فراهم شود به طور حتم شاهد ایجاد یک شور و نشاط علمی در مدارس علمیه خواهیم بود./۹۵۰/ت303/ب1

ارسال نظرات