۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۵۷۴۵۷۷
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

ظرفیت اقتصادی ایران بالاست/ با موقعیت‌شناسی از معبر سخت اقتصادی عبور می‌کنیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت اقتصادی ایران بالاست و رتبه اقتصادی ما جزو کشورهای برتر است و نشان می‌دهد که می‌توانیم متناسب با شرایطی که از نظر موقعیت در کشور است مسیر خوبی به پیش ببریم.
پورابراهیمی

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدرضا پورابراهیمی در نشست خبری اظهار داشت: از نگاه رسانه‌ها و مردم و مسؤولان نظام، هیچ موضوعی مهم‌تر از مباحث اقتصادی کشور نیست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: طی سال‌های گذشته اتفاقاتی افتاده که در بخش‌های ساختاری، تصمیمات و اقدامات ناشی از تهدیدات دشمن و تحریم‌ها است و موجب شده متناسب با آن همه زیرساخت‌ها، چارچوب‌ها و تمهیدات لازم در مواجهه با عوامل درونی و بیرونی فراهم شود و خروجی آن مسائل اقتصادی کشور را به شکل مطلوبی فراهم کند.

رتبه اقتصادی ایران جزو کشورهای برتر است

پورابراهیمی با طرح این سؤال که توان و وضعیت اقتصادی ما آیا به گونه‌ای است که می‌توان از شرایط سخت کنونی عبور کرد؟ ابراز داشت: جمهوری اسلامی با وجود همه مشکلات و عوامل و موضوعات درونی از موقعیتی برخوردار است که با حمایت مردم و تلاش مسؤولان و موقعیت‌شناسی می‌تواند از این معبر سخت اقتصادی عبور کند.

وی ادامه داد: ظرفیت اقتصادی ایران بالاست و رتبه اقتصادی ایران جزو کشورهای برتر است و نشان می‌دهد که می‌توانیم متناسب با شرایطی که از نظر موقعیت در کشور ماست مسیر خوبی به پیش ببریم.

پورابراهیمی تصریح کرد: امروز نیازمند تبیین موضوعات و ارائه راهکار هستیم، خلاء کنونی که در مباحث اقتصادی دیده می‌شود عدم اطلاع‌رسانی به مردم است که در جریان ریز مباحث مربوط به اقتصاد کشور قرار گیرند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم را باید جامع در حوزه تصمیم‌گیری اقتصادی مشارکت دهیم و طبیعتا از این مسیر و رویکرد می‌توان برای پشتیبانی از مردم و نظام استفاده کرد.

وی ابراز داشت: وضعیت ما خاص است، اما مزیت‌هایی در همین شرایط خاص فراهم شده است که می‌توان با استفاده از آن برای برون‌رفت از مشکلات بهره برد.

تحریم آمریکا علیه روسیه و ترکیه موقعیتی برای ایران

پورابراهیمی با مقایسه تحریم‌های کنونی با سال‌های 90 و 91 عنوان کرد: تفاوت مشخص تحریم‌ها از جهت سرسختی آمریکا و حجم برنامه‌ریزی علیه ایران و جدا شدن دیگر کشورها به غیر از رژیم صهیونیستی و عربستان در مقابله با ایران است.

وی خاطرنشان کرد: امروز هیچ نهاد و سازمان بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران را تهدید نکرده و تمام کشورها حتی اروپا و قدرت‌های اقتصادی رسما اعلام می‌کنند در مخالفت با اقدام یک جانبه آمریکا در تحریم علیه ایران می‌ایستند، البته این ایستادن و نتیجه عمل به چه شکل خواهد بود، باید ارزیابی شود که متناسب با آن برنامه ریزی کرد.

پورابراهیمی گفت: مزیت فعلی جمهوری اسلامی این است که تمام کشورها ظرفیت‌سازی کردند که کمک به کشور ما باشند، اما فضایی ایجاد شده که می‌خواهند ناکارآمدی خودشان را در کشور به آمریکا نسبت دهند که اصلا چنین نیست.

وی ابراز داشت: تحریم آمریکا علیه روسیه و ترکیه، به موقعیتی برای ایران تبدیل شده که از ظرفیت اتحاد منطقه استفاده کند و با اینکه آمریکا فشار بیشتر آورده اما سایر کشورها رویکرد متفاوت از سایر تحریم‌ها نسبت به ایران دارند.

شوک ارزی تنها مربوط به این سال‌ها نبوده

پورابراهیمی عنوان کرد: تحریم‌ها بخش کوچکی از مشکلات ما را تشکیل می‌دهند و بخش عمده مربوط به مسائل مدیریت سوءمدیریت و وجود تخلفات و فسادها در سیستم‌ها است.

وی به اشتباه سیاست‌های ارزی دولت در چند ماه گذشته اشاره داشت و گفت: شوک ارزی تنها مربوط به این سال‌ها نبوده که دچار چنین مشکلاتی شویم، بلکه شاهد مدیریت ناصحیح در این زمینه در کشور هستیم که موجب نگرانی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اظهار داشت: شرط ما برای کاهش التهابات ارزی وجود برنامه جامع علمی و کارشناسی و اجرای دقیق محورهایی است که مدنظر داریم و مورد تایید مراکز علمی، مجلس و پژوهشکده پولی بانکی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد برگشت حقوق دولتی به استان اظهار داشت: در این زمینه نامه‌ای به رئیس جمهور داده‌ایم و با سازمان برنامه هم صحبت داشته‌ایم که انجام شود.

مخالف صد درصدی فرد غیربومی برای استانداری کرمان

وی در مورد تعیین تکلیف استاندار کرمان گفت: در این زمینه در صحن علنی مجلس به وزیر کشور تذکر دادیم، صحبت‌هایی که در زمینه معرفی محمدجواد فدایی صورت گرفته بود تا الان به دلیل مسائل اداری به نتیجه نرسیده و درخواست ما تعیین تکلیف است که اگر به هر دلیلی امکان استمرار فعالیت ایشان نیست، کاملا مشخص شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: بنده مخالف صد درصدی فرد غیربومی برای استانداری کرمان هستم، کسی باید به کرمان بیاید که شناخت کامل از استان داشته باشد، دو سال و نیم از دولت دوازدهم باقی مانده و اگر فرد غیربومی بیاید درست نیست.

پورابراهیمی گفت: طی یک هفته آینده در مورد استمرار فعالیت فدایی در سمت استانداری کرمان تصمیم گرفته می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در مورد تخلفات اقتصادی اظهار داشت: تخلفات اقتصادی مطالبه جدی است و رسانه‌ها هم باید پیگیر جدی این مسئله باشیم.

وی با بیان اینکه تخلفات و فسادهای اقتصادی عدم اعتماد نسبت به مسؤولان ایجاد کرده است، اما همه مدیران این چنین نیستند، گفت: در مورد افراد اصلی این حوزه پرونده تشکیل داده شده و در حال بررسی است و باید منتظر ماند که دستگاه قضا عادلانه رسیدگی کند و نتیجه آن را بپذیریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید سه برابر دیگر وزرا توان داشته باشد، چون وزارتخانه آن موتور محرک کشور است.

پورابراهیمی ابراز داشت: وزارت کار فرد مسلط به مسائل اقتصادی و مدیر میدانی می‌خواهد که آشنا به وظایف مجموعه رفاه و مسائل کارگری باشد، فردی با این ویژگی باید باشد که وزارتخانه کار بتواند تحرک به دولت بدهد.

وی با بیان اینکه سر سوزنی با منافع مردم معامله نمی‌کنم، ابراز داشت: بداخلاقی‌های دیگری هم می‌تواند اتفاق بیفتد، بنده اگر به اندازه سر سوزنی در فضاهایی بودم که دیگران فکر می‌کنند، به خودم اجازه نمی‌دادم با این صراحت در صحن علنی مجلس صحبت کنم.

منبع: فارس

ارسال نظرات