۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۵۷۴۵۵۳
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

گزینش غیر عاقلانه علت اصلی افزایش طلاق در جامعه است

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه خط کش زندگی‌ دیانت و بستر آن باید طهارت و لیاقت باشد، گفت: گزینش باید عاقلانه و زندگی عاشقانه باشد امروز دلیل افزایش آمار طلاق گزینش غیرعاقلانه است.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری استاد حوزه علمیه به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر با موضوع ازدواج به سبک شهدا به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بنده در دوران جبهه و جنگ و در سن 19 سالگی ازدواج کردم.

وی افزود: یکی از اتفاقات و سنت‌های خوب جبهه و جنگ این بود که رزمندگان اگر خواهر و یا دختر خوبی در اقوام داشتند به همرزمان خودشان معرفی می‌کردند تا از این طریق واسطه ازدواج دینی دو جوان شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با استناد به روایات وارده مبنی براینکه اگر کسی واسطه ازدواج دو نفر شود خداوند در قیامت به او جایگاه ویژه‌ای عطا می‌کند، ابراز کرد: متأسفانه امروز مردم از این‌که دو جوان را به یکدیگر معرفی کنند هراس دارند و می‌گویند اگر این ازدواج با شکست روبرو شود مورد لعن و نفرین زوجین قرار می‌گیریم ازاین‌رو نسبت به انجام این عمل خیر سستی می‌کنند.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه ازدواج قرآنی چند ویژگی دارد، اظهار داشت: پاکی و طهارت نخستین نکته‌ای است که قرآن و عترت برای داشتن زندگی خوب و موفق توصیه می‌کنند، قرآن کریم زنان و مردان پاک را برای پاکان و زنان و مردان ناپاک را برای ناپاکان می‌داند بنابراین زمانی خداوند به انسان همسری پاک عطا می‌کند که خود انسان نیز پاک باشد.

وی بالا رفتن سن ازدواج را یکی از آسیب‌های مهم و جدی جامعه دانست و گفت: متأسفانه امروز سن ازدواج افزایش یافته ولی سن ارتباط بسیار پایین آمده و این معضلی شوم برای کشور است. از دیگر آسیب‌های مهم در امر ازدواج بالا بودن نرخ ازدواج است برای مثال اگر جوانی بخواهد ازدواج کند باید ده‌ها مراسم هزینه‌دار بگیرد ازاین‌رو ازدواجش به تأخیر می‌افتد و سعی می‌کند نیازش را به نوع دیگر با بی‌بندوباری در خیابان و یا فضای مجازی برطرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: امروز شبکه ماهواره‌ای فارسی وان برای آن‌که کانون خانواده را نابود کند و جوانان را به انحراف بکشاند اقدام به تبلیغ داشتن ارتباط نامشروع با دیگران مانند ارتباط با محارم، ارتباط با هم‌جنس، ارتباط با حیوان، ارتباط زن و یا مرد همسردار، ارتباط به‌صورت ضرب‌دری، ازدواج سفید و ایجاد خانه‌های مجردی و غیره کرده است.

استاد حوزه علمیه رفاقت با والدین را یکی از فرمول‌های ازدواج بیان کرد و گفت: والدین نخستین کسانی هستند که از سن کودکی نیاز فرزندان را مطلع می‌شوند در سن جوانی نیز آنان باید نخستین افرادی باشند که بدانند فرزندشان نیاز به ازدواج دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز دشمنان با القای این مطلب که ازدواج اسارت است می‌خواهند جوانان را نسبت به امر ازدواج بی‌رغبت کرده و فساد را در جامعه گسترش دهند امام راحل فرمودند: از دامن زن مرد به معراج رود؛ دشمن می‌داند اگر فساد در جامعه نهادینه شود دیگر زنان کمتر می‌توانند جوانان شجاع، مقاوم و جهادی تربیت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری سومین راه برای ازدواج دینی را تنظیم معیارها دانست و ابراز کرد: ما گاهی زبانمان چیزی می‌گوید ولی دلمان چیز دیگری می‌خواهد جوانان در ازدواجشان مراقب باشند با افراد دین‌دار ازدواج کنند تا موفق باشند بنابراین خط کش زندگی‌ دیانت و بستر آن باید طهارت و لیاقت باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گزینش باید عاقلانه و زندگی عاشقانه باشد امروز آمار طلاق نتیجه گزینش غیرعاقلانه است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات