۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۵۷۴۵۴۷

درس اخلاقی که امام جمعه تبریز ماندگارش کرد

جمعه‌ گذشته، از نزدیک شاهد واقعه‌ی مبارکه بودم که برخلاف آنچه که می‌پنداشتم، مطمئن شدم که هنوز چراغ امید به حاکمیت اخلاق و قدردانی در جامعه‌ی ما کاملا خاموش نشده است.
آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، میکائیل جمال پور، استاد حوزه و دانشگاه تبریز از چهره های فرهنگی تبریز درباره حضور آیت الله محسن مجتهدشبستری در نمازجمعه تبریز و رفتار درس آمیز حجت الاسلام آل هاشم نوشت؛

سال‌هاست که از اخلاق سخن می‌گوییم و سخن‌ها می‌شنویم اما این گفته‌ها با واقعیت عینی جامعه‌ی ما فاصله دارد آن هم فاصله‌ای بسیار زیاد.

یکی از رفتارهای اخلاقی که در سازمان‌ها و ادارات ما رواج ناگوار دارد، نگاه خصمانه و به دور از عدل و انصاف بین مسئول قبلی و بعدی است، یک مسئول هرچقدر هم که تلاش کند، زحمت بکشد و سختی‌ها را تحمل کند بعد از تودیع و تکریم به چنان فردی تبدیل می‌شود که گویی از یکی از کشورهای دشمن آمده، نزدیکانش را پاکسازی و اسم وی را حذف می‌کنند.

اگر بتوانم منظورم را به سهولت و سادگی بیان کنم می‌خواهم بگویم که جامعه‌ی امروز ما، در یک ماده‌ی درسی به نام« قدردانی» نمره‌ی خوبی ندارد؛ این فرد پشت سر آن یکی، این دولت پشت سر دولت قبلی، این نماینده‌پشت سرنماینده‌ی قبلی و تا آنجا که می‌توانند می‌گویند و هنرنمایی می‌کنند.

روند این فرهنگ دلسرد کننده باعث پیدایش ناامیدی مدیریتی و اجتماعی خواهد شد، اما در این برهه از زمان همین جمعه‌ی گذشته یعنی ۱۹ مردادماه ۹۷، از نزدیک شاهد واقعه‌ی مبارکه بودم که برخلاف آنچه که می‌پنداشتم، مطمئن شدم که هنوز چراغ امید به حاکمیت اخلاق و قدردانی در جامعه‌ی ما کاملا خاموش نشده است و باز هم می‌توان به بازگشت و اجتماعی شدن اخلاق آسمانی که خواسته‌ی قلبی همگان است امید داشت.

قضیه از این قرار است که: آیت‌الله مجتهد شبستری بعد از سال‌ها امامت جمعه‌ی تبریز، جای خود را به حجت‌الاسلام آل‌هاشم داد، یعنی یکی رفت و دیگری بر سرکار آمد، مثل خیلی از جاهای دیگر.

اما بعد از گذشت چندین ماه از این تغییر و تحول همه‌ی نمازگزاران این هفته تبریز در پایان خطبه‌ی اول از زبان امام جمعه‌اشان شنیدند که از آیت‌الله مجتهد شبستری جهت دیدار با مردم تبریز دعوت کردندو ایشان هم قبول کردندو در نماز جمعه حضور یافتند.

حاج آقای آل‌هاشم ضمن خیر مقدم به ایشان اضافه کردند: که خطبه‌ی دوم را کوتاه و تیتروار ارائه خواهند کرد تا در بین‌الصلاتین از صحبت‌های آیت‌الله مجتهد شبستری استفاده شود.

این دعوت بااحترام و ادب کاملا محسوس همراه بود که امام جمعه‌ی سابق تبریز نیز انصافا مقابله به مثل جانانه کردند و با کمال احترام و ادب از امام جمعه‌ی با نشاط و پر تلاش تبریز سخن گفت.

قضیه به همین‌جا ختم نشد و بعد از اتمام سخنرانی آیت‌الله مجتهد شبستری، حاج آقا آل‌هاشم از آیت‌الله مجتهد شبستری خواستند تا نماز عصر را امامت کنندو البته ایشان هم احتراما و یا به دلیل مسافر بودن ابا کردند، و حاج‌آقا آل‌هاشم که امروزه واقعا به عزیز مردم تبریز تبدیل شده‌اند قبل از شروع نماز گفتند: آقا اجازه وار؟

این دعوت و این حرکت سید سرزمین من، بسیار بیشتر از ۱۰ها کتاب و همایش اثر داشت و تاثیر گذاشت و من که چند ردیف عقب‌تر از صف اول نماز نشسته بودم سرازیر شدن قطراتی از اشک شادمانی را بر گونه‌های خود احساس کردم و با خود آرزو کردم که ای‌کاش دوربین‌هایی بودند که می‌توانستند این صحنه‌های کم‌یاب و طلایی را به تصویر بکشند.

سید عزیز

ما مردم تشنه‌ی این رفتارها هستیم، واقعا یاشا و واقعا باشون اوجا اولسون که درس«قدردانی» را به یادمان آوردی./۹۳۵/د103/ب1

ارسال نظرات