۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
کد خبر: ۵۷۴۵۴۲
در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد؛

آیین رونمایی کتاب «الف لام خمینی»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام راحل شخصیتی جامع بودند که نیاز به گذر زمان است تا بتوان به عمق وجودی ایشان پی برد.
عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی کتاب «الف لام خمینی» عصر دیروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی و هدایت الله بهبودی، نویسنده کتاب در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب به سخنرانی پرداخت و گفت: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم از این رو بهترین فرصت برای انتشار زندگی‌نامه و بیوگرافی رهبر کبیر انقلاب براساس منابع و اسناد متقن به شمار می‌رود.

وی افزود: در کتاب «الف لام خمینی(ره)» ما شاهد سیمای شجاع و مبارزی هستیم که با توکل به خداوند از ابرقدرتان شرق و غرب ذره‌ای هراس به دل راه نمی‌دهند و در کنار داشتن شخصیت سیاسی شخصیتی فقیه، عارف، فیلسوفی نوآور و سترگ بودند.

حسینی‌پور نگاه یک بعدی به امام را اشتباه دانست و ابراز کرد: برای شناخت امام راحل لازم است همه ابعاد شخصیتی و مدیریتی ایشان مورد توجه قرار گیرد و این نباشد که تنها به یک وجه شخصیت ایشان توجه و ما بقی وجوه شخصیتی وی نادیده گرفته شود.

مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب با بیان اینکه امام راحل تنها یک رهبری سیاسی نبود، گفت: ایشان علم سیاست و اندیشه شیعی نسبت به بسیاری از سیاسیون پیشگام بودند و در فقه نیز صاحب نظر بودند.

وی با تأکید براینکه امام راحل حکیمی جامع و عالم بودند، گفت: ایشان به علم فلسفه، عرفان، شعر و غیره مسلط بودند .

وی با بیان اینکه هدایت الله بهبودی، نویسنده کتاب «الف لام خمینی(ره)» فردی خوشنام و فرهنگی در عرصه تاریخ و ادبیات هستند، عنوان کرد: وی هرگز در فعالیت‌های تحقیقی خویش احساساتی نمی‌شود و از جایگاه مخالف هیچگاه نگاه کینه توزانه و خشم ندارد و به جرئت می‌توان گفت این کتاب در آگاهی بخشی به نسل امروز و آینده بسیار حائز اهمیت و ماندگار است.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: آثار فراوانی در زمینه امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی نوشته شده و مطالعه کرده‌ام و چون بنده نیز در متن این حوادث بودم به راحتی می‌توانم درباره برخی مطالب قضاوت کنم.

وی شناخت و معرفی شخصیت امام را بسیار سخت و دشوار دانست و بیان داشت: امام علی(ع) هنگام قضاوت قاطع و عادل بودند، زمان نبرد همچون شیر دلیرانه مبارزه می‌کردند در ارتباط با یتیمان بسیار مهربان و متواضع بودند و با آنها بازی می‌کردند؛ امام خمینی(ره) نیز دارای چنین شخصیتی بودند.
 
حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری با بیان اینکه قلم کتاب «الف لام خمینی» بسیار روان و زیبا است، ابراز کرد: کتاب هدایت الله بهبودی به صورت مستند و با ذکر منابع انسان را به خواندن این کتاب ترغیب می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اسم کتاب را بسیار خوب و جالب دانست و گفت: امام راحل شخصیتی جامع بودند که برای شناخت شخصیت ایشان نیاز به گذر زمان است تا بتوان به عمق وجودی امام پی برد.

وی با بیان اینکه رفتار و برخورد امام همه براساس عقلانیت بود، گفت: حفظ ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدیریت جنگ و فراخوان ایجاد بسیج مردمی و غیره همه نشان از هوشمندی امام داشت مردم عاشقانه به امام عشق می‌ورزیدند و به ایشان اعتماد داشتند اما متأسفانه امروز با عملکرد ما اعتماد مردم کم شده است.

در ادامه حجت الاسلام پورمحمدی، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام راحل حقیقتا کلمةالله و روح الله بودند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم اشاره به کلمه طیبه می‌کند و مراد از کلمه طیبه درختی است پاک با ریشه‌های عمیق و شاخ و برگهایی محکم که به مردم خیر می‌رساند؛ امام راحل نیز مصداق کلمة طیبه هستند.

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز درباره شخصیت نظری امام راحل، ابراز کرد: امام یک فیلسوف تمام عیار، فوق العاده، صاحب نظر و صاحب مسلک در حوزه عرفان بودند ایشان در زمانی که به فلسفه بها نمی‌دادند و در حاشیه قرار داشت در قله علوم فلسفی و عرفانی هم تراز با بزرگان اصولی تاریخ معاصر بودند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان اینکه امام در زمینه فقه نیز صاحب نظر بودند، گفت: ایشان در بسیاری از عرصه‌ها با کسب معلومات عالی از نظریه پردازان و نقادان مهم و ارزشمند به شمار می‌رفتند.

وی با تأکید براینکه امام خمینی مستجمع یک حوزه گسترده نظری است، عنوان کرد: این تجمیع نشان از جایگاه نظری، علمی و فکری ایشان دارد همچنین در جایگاه عمل نیز رتبه بالایی را داراست.

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه امام در گذر زمان شناخته می‌شود، گفت: امام خمینی را باید در امام شناسی شیعه و در مکتب نبوی شناخت.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مؤسسات فراوانی برای تدوین تاریخ انقلاب تأسیس شدند که یکی از آنان مرکز اسناد انقلاب اسلامی است که صدها آثار از این حوزه منتشر شده است.

وی افزود: متأسفانه گروه‌های تاریخی دانشگاهی در این زمینه زیاد فعال نیستند و برخی افراد معتقد هستند که باید از جریانی ده‌ها سال بگذرد تا تاریخ شود در حالی که امروز برخی در غرب زمان نزدیک را هم تاریخ می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفریان با بیان اینکه انقلاب را کسی درک می‌کند و می‌فهمد که عاشق انقلاب باشد، ابراز کرد: برای ارتباط بهتر نسل جدید با انقلاب لازم است در نوشتن تاریخ انقلاب به تاریخی بودن آن بیشتر از سیاسی شدنش توجه داشته باشیم.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ما در دوره پهلوی در حوزه تاریخ نگاری شاهد افت شدیدی شدیم، اظهار داشت: دخالت حکومت در این حوزه سبب ضعیف شدن کار می‌شود. کتاب «الف لام خمینی» ترسیم تاریخ انقلاب بر محور امام است.

وی با انتقاد به این کتاب، گفت: متأسفانه شخصیت فکری امام در این کتاب محو است و لازم بود  ضمن توجه به انقلاب به مباحث فکری امام نیز بیشتر توجه می‌شد.. نقص‌هایی که می‌توان به کتاب «الف لام خمینی» وارد کرد این است که گویا نویسنده گیر اسناد است و در بسیاری موارد بستر تاریخی یا مطرح نشده یا کم و بیش به آن پرداخته شده است؛ از این رو باید ریشه‌های فکری امام را استخراج کرد و شناخت تا مشخص شود این مبانی از کجا شکل گرفته است./813/پ ۲۰۰/ش

 

ارسال نظرات