۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۷۴۵۰۰

اخذ مالیات از کلیساهای غنا و معافیت مساجد

اداره مالیات غنا (GRA)، تصمیم به اخذ مالیات از کلیساها و کشیشان این کشور گرفته و مساجد مسلمانان به دلیل عدم درآمدزایی از این قانون مستثنی هستند.
مالیات

بسیاری از دولت‌ها در جهان در قبال ارائه خدمات مختلف به مردم به دریافت مالیات بر درآمدها اقدام ورزیده‌اند و اکنون در کشور غنا که مدت‌هاست وضع قانون مالیات عملی شده دولت در پی آن است تا با جدیت بر وضع و دریافت مالیات از مراکز دینی و شخصیت‌های مذهبی شاغل در این گونه مراکز(کلیساها) به توسعه کشور کمک کند.

رایزنی فرهنگی ایران در غنا در این باره اعلام کرد: اداره مالیات غنا (GRA)، تصمیم به اخذ مالیات از مراکز دولتی و نیز بخش خصوصی گرفته است و طبق ماده ۸۹۶ دستور العمل مالیاتی سال ۲۰۱۵ اداره مالیات غنا، روحانیون (کشیش‌ها) کلیساهای این کشور در صورت داشتن هرگونه درآمدی در این نهاد دینی نیز به عنوان نیروهای شاغل که دارای حقوق و سایر درآمدها(هدایا) هستند موظف به پرداخت مالیات خواهند بود.

جدای از حقوق و مزایا، کشیشان در کلیساهای غنا از امکان داشتن محل سکونت، خودرو و راننده در اختیار به همراه بهره‌مندی از بنزین مورد نیاز برخوردارند. در همین راستا، اداره مالیات غنا اعلام کرده است جدای از ضرورت مالیات بر درآمد و امکانات، هدایایی را که کشیشان دریافت می‌کنند نیز باید شامل مالیات شود.

دیگر مورد قابل توجه، فروش برخی اقلام وابسته به امور عبادی در کلیساها است که منبع درآمدی برای روحانیون تلقی می‌شود این اقلام که نوعاً به عنوان پیش شرط قبول و ادامه نیایش مراجعین به کلیسا به فروش می‌رسد تاکنون مشمول مالیات نبوده و قرار است برآن‌ها مالیات تعلق گیرد.

اداره مالیات غنا همچنین به مراکز دینی اعلام کرده است پیرو سیاست جدید دولت در امر خودکفایی و قطع وابستگی به بدهی خارجی باید بتوان از طریق وضع مالیات بر درآمد این سیاست را دنبال کرد. مثلی که می‌گوید: هیچ کس جز خودت نمی‌تواند خانه پدریت را بسازد و این تو هستی که باید براین مهم اقدام کنی و کشور غنا به عنوان مهمترین خانه پدری تنها از طریق مردم همین کشور می‌تواند ساخته شود.

در غنا، کلیساها (پنتاکستال) حتی مدارس و دانشگاه‌هایی را در اختیار داشته و ضمن کسب درآمد به توسعه کشور کمک می‌کنند.برخی کلیساها درآمدهای کمی هم ندارند که متأسفانه برخی مسؤولان این نهاد دینی با استفاده از ناآگاهی مراجعین درآمدهایی دارند که هرگز مطلوب نهاد و شخصیت  دینی نیست.

دولت هم چاره‌ای جز ورود به این امر ندارد تا حداقل از طریق وضع قانون مالیات بردرآمد همچون کشور رواندا که حتی برخی کلیساها در آن کشور به علت همین مشکل تعطیل یا مورد بازرسی قرار گرفته است، شرایط مناسب را فراهم کند. قرار هم نیست که کلیساها مورد تنبیه و بازخواست قرار گیرند اما نهاد کلیسا در این کشور باید پیرو سیاست جدید دولت باشد.

اتنظار می‌رود شورای مسیحیت غنا اقدام لازم را در این خصوص انجام دهد؛ هرچند مساجد اقلیت مسلمان این کشور به علت عدم درآمدزایی از این قانون مستثنی هستند./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در غنا

ارسال نظرات