۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۷۴۴۴۷
عضو شورای حوزه علمیه مازندران مطرح کرد؛

تقریر نویسی و مباحثه از سنت های کمرنگ شده در حوزه است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران از تقریر نویسی به عنوان یکی از سنت های کمرنگ شده در حوزه یاد کرد و گفت: این سنت منحصر به فرد حوزه یک تمرین مناسبی برای تقویت پژوهش و همچنین نگارش در بین طلاب است که متأسفانه امروز در میان طلاب کمرنگ شده است.
امام جمعه نوشهر

حجت الاسلام محمود مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، نشاط علمی را از جمله مهم ترین شاخصه های حوزه های علمیه دانست و گفت: حوزه بدون نشاط عملی نمی تواند به اهداف و چشم انداز خود دست یابد.

وی با بیان این که حوزه های علمیه در ادوار مختلف تاریخ با نشاط علمی توانستند آثار و برکات ارزشمندی را از خود به جای بگذارند، افزود: پرورش علما و بزرگان دینی در سایه نشاط علمی حوزه محقق شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که امروز نیز باید با اجرای برنامه های علمی و آموزشی مناسب نشاط علمی را به مدارس علمیه بازگردانیم، خاطرنشان کرد: امروز انتظار از حوزه های علمیه بسیار متفاوت تر از گذشته است به همین دلیل باید تلاش های علمی بیشتری در حوزه صورت گیرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که نشاط علمی در حوزه نیازمند الزاماتی است که اجرای آنها در مدارس علمیه ضروری است، تصریح کرد: تقویت مباحثه، مطالعه، نشست های علمی، پژوهش و تحقیق، انجمن های علمی و دوره های مهارتی از جمله مسائل مهمی است که می تواند بسترهای لازم را برای نشاط علمی در حوزه فراهم کند.

حجت الاسلام مشایخ با اشاره به این که حوزه در طول تاریخ در جایگاه مرجعیت دینی، فکری و عقیدتی جامعه قرار داشته است، خاطرنشان کرد: اگر امروز نیز به دنبال حفظ این جایگاه مرجعیت هستیم باید نشاط علمی را در حوزه حفظ و تقویت کنیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که نقش حوزه تولید علم و پاسخ به نیازهای روز جامعه است، تصریح کرد: حوزه برای تأمین نیازهای دینی، معنوی و علمی جامعه باید از یک نشاط درونی برخوردار باشد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که حوزه بدون نشاط علمی نمی تواند نیازهای روز جامعه را تأمین کند، بیان داشت: باید با برنامه ریزی و وحدت میان هم بخش های حوزه به یک راهکار عملی برای رونق و نشاط علمی در حوزه دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام مشایخ در ادامه سخنان خود با بیان این که تقویت سنت مباحثه در حوزه یک اصل مهم است که متأسفانه کمی کمرنگ شده است، خاطرنشان کرد: اساتید مدارس علمیه نقش بسیار محوری در رونق و تقویت این سنت ارزشمند و اثرگذار حوزه بر عهده دارند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مباحثه جایگاه و نقش بسیار مهمی در یادگیری مسائل علمی در حوزه دارد، تصریح کرد: از این رو تقویت این سنت کهن در حوزه عامل بسیار مهمی در رشد و تقویت بنیه علمی طلاب ایفا می کند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود همچنین بر ضرورت تقویت تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه به عنوان یکی از ارکان مهم رشد علمی در حوزه تأکید کرد و گفت: علما و بزرگان حوزه از دیرباز بر تقویت تحقیق و پژوهش در حوزه تأکید داشتند و امروز نیز این مسأله باید جزء مسائل محوری حوزه قرار گیرد.

حجت الاسلام مشایخ همچنین از تقریر نویسی به عنوان یکی از سنت های کمرنگ شده در حوزه یاد کرد و افزود: این سنت منحصر به فرد حوزه یک تمرین مناسبی برای تقویت پژوهش و همچنین نگارش در بین طلاب است که متأسفانه امروز در میان طلاب کمرنگ شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که اساتید حوزه باید طلاب را به سمت احیاء این سنت های ارزشمند حوزه سوق دهند، خاطرنشان کرد: طلبه ای که از مباحثه، مطالعه و تقریر نویسی در حوزه فاصله بگیرد نمی تواند به مدارج علمی بالا در حوزه دست پیدا کند./۹۵۰/ت303/ب1

ارسال نظرات