۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۵۷۴۴۳۴

یادداشت | ایران و دستی که نمک ندارد!

اظهارشگفت انگیز اخیر حیدر العبادی در باب همراهی با تحریم های وضع شده آمریکا علیه ایران گویای آن است که سیاستمداران هر گز عنصر مذهبی را جایگزین منافع ملی نمی کنند و در قبال کمک های همه جانبه ایران اسلامی به آغوش استکبار روی می آورد.
هانی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اظهارشگفت انگیز اخیر حیدر العبادی نخست وزیر کوتاه قامت عراق در خصوص قطع همکاری و تبادل تجاری با تهران  پس از بر قراری تحریم های جدید آمریکا علیه ایران نشان می دهد که جمهوری اسلامی باید منافع ملی را بر عواطف انسانی ومذهبی در سیاست خارجی خود ترجیح دهد.

حیدر العبادی اخیرا اعلام کرد که برای حفظ منافع ملت عراق با آمریکا در تحریم های جدید علیه ایران همکاری خواهد کرد که متعاقب آن بانک مرکزی عراق با صدور بخشنامه ای هر گونه تعامل دلار با ایران را ممنوع کرد.

 اظهارات حیدر العبادی درس بزرگی برای دولتمردان ایران تلقی می شود که عنصر مذهبی هر گز نمی تواند جایگزین منافع ملی بشود.

موضع گیری غیر انسانی و بدور از انصاف نخست وزیر 99 سانتی متری عراق نشان داد که یک عراقی چه شیعه وچه سنی همواره نمی تواند در روزگاران سخت تکیه گاه قابل اطمینانی برای ایران باشد.

 ایران در طول دوران پسا صدام از سال 2003 تا کنون از جان ومال مایه گذاشت ودر دوران سخت، یار و یاور عراقی ها بود اما گذشت ایام ثابت کرد که ملت عراق، ملت قابل اعتمادی نیست.

ایران در طول دوران اشغال شهرهای سنی نشین عراق صدها جوان ارزومند ایرانی را برای دفاع از عراق وجلو گیری از تجزیه این کشور به مناطق شمال عراق اعزام کرد که نتیجه آن تامین امنیت عراق بود.

ایران مانع استقلال اقلیم کردستان عراق شد و تمام تلاش خود را برای حفظ یکپارچگی عراق به کار گرفت در حالی که مردم کردستان عراق به دلیل تجربه تاریخی مایل به همزیستی با عراقی ها نبودند.

ایران ده ها تن طلا که حاصل کمک مردم مستضعف ایران را برای باز سازی اماکن مقدسه عراق اختصاص داد که این میزان طلا می تواند هزینه ساخت هزاران واحد مسکونی برای قشر کم درآمد ایران به کار گرفته شود.

ایران برای همگرائی احزاب شیعه تمام تلاش خود را به کار گرفت اما همه دیدند که روحانی برجسته شیعه مقتدی صدر در کنار محمد بن سلمان ولیعهد جنایتکار عربستان علیه ایران قرار گرفت و ترجیح داد که به جای ایران با رژیم آل سعود همکاری کند.

ایران دروازه های خود را بر روی عراقی ها گشود تا بیمارستان های ایران پذیرای میلیون ها عراقی برای مداوای ارزان قیمت در ایران باشند.

ایران در طول 40 سال گذشته میلونها شیعه را به عنوان معاود عراقی به این دلیل که تحت ستم رژیم بعث عراق قرار داشتند با آغوش باز پذیرفت که اکنون در تمام زوایای اجتماعی ،اقتصادی وفرهنگی ایران ریشه دوانده اند.

متأسفانه جمهوری اسلامی به جای دادن میدان به جوانان عرب خوزستانی که جزئی از جغرافیای اجتماعی و مذهبی ملت ایران هستند جایگاه ممتازی به رانده شدگان عراقی در مراکز مهم دولتی داد که این امر به ایجاد گسست بین جوانان عرب خوزستانی و دولت مرکزی منجر شد.

همین دیروز بود که اهالی مناطق شیعه نشین بصره، عماره و ناصریه به دلیل شرایط دشوار اقتصادی و خدماتی به خیابان ها ریخته اما به جای شعار دادن علیه دولت عراق ،علیه ایران شعار دادند.

اینها در واقع شیعه هستند که چنین عکس العملی در مقابل ایران نشان می دهند تا چه رسد به ساکنان مناطق سنی که اساسا کینه تاریخی نسبت به ملت ایران دارند.

باز هم همین دیروز بود که یک تیم ورزشی عراق برای مسابقه دوستانه وارد غزه شد و اهالی غزه با عکس های "صدام حسین شهید" از آنان استقبال کردند اما حتی یک ورزشکار عراقی نسبت به عمل نا بخردانه فلسطینی ها اعتراض نکرد.

امروز نیز حیدر العبادی درس مهمی به ملت ایران داد که این درس باید به عنوان جزئی از دروس علوم سیاسی در دانشگاه های ایران تدریس شود که نگاه عاطفی و احساسی در سیاست خارجی هر گز محلی از اعراب ندارد.

حیدر العبادی ثابت کرد که خیانت در ملت عراق ریشه تاریخی دارد و این ملت حتی در سال 61 هجری به نواده پیغمبر ویارانش وفا نکرد، چه رسد به ملت ایران.

حیدر العبادی نه جرأت و جسارت صدام را دارد و نه در قد و قامت دیکتاتور معدوم عراق است اما باید بداند که آمریکائی ها برای مزدوران خود تاریخ مصرف مشخصی تعیین می کنند و هر گاه تاریخ مصرف حیدر العبادی تمام شود همانند صدام اورا به پای چوبه دار می کشانند.

حیدر العبادی باید بداند که او با اشاره یک سردار ایرانی به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شد و با یک اشاره دیگر از این سمت بر کنار خواهد شد.

حیدر العبادی باید از دیکتاتور معدوم عراق درس بگیرد که قدرت در عراق متزلزل است و پایدار نیست و لذا وقتی که بخواهد در خصوص ملت بزرگ و تاریخ ساز ایران صحبت کند باید اول به قامت 99 سانتی متری خود نگاه کند!./9456/ب۷۰۴/ف

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل و معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز

ارسال نظرات