۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۵۷۴۳۸۲
آیت الله صدیقی:

مسؤولان به فکر تسهیل امور ازدواج جوانان باشند

امام جمعه موقت تهران گفت: ارتکاب گناهان، فرهنگ بد آموزشی، عدم مسؤولیت پذیری و آزادی چشم چرانی سبب به وجود آمدن وضعیت بد امروزی در امر ازدواج شده است.
 آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله کاظم صدیقی شامگاه یکشنبه در سخنرانی مراسم شام غریبان شهادت امام جواد(ع) که در رواق امام خمینی(ع) حرم مطهر رضوی برگزار شد گفت: امام جواد(ع) همانند حضرت عیسی، یحیی و سلیمان نقطه عطفی در سلسله اولیا و پیامبران الهی بودند که در کودکی به مقام ولایت رسیدند. مترفین و خوشگذرانان زمان با انبیا کنار نیامدند اما معجزات پیامبران آنان را خلع سلاح کرد و امثال بلعم باعورا ها حتی با وجود قیام علیه این اولیا نتوانستند کاری به پیش ببرند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه خزائن الهی پایانی ندارند و باید از خداوند نعمت های مادی و معنوی بیشتری خواست افزود: اهل بیت(ع) نیز جز این خزائن الهی هستند که عنایات آنان پایانی ندارند و معارف ما را می توانند رشد دهند. اهل بیت(ع) بر تک تک ما انسان ها امامت می کنند.

وی اهل بیت(ع) را جلوه خداوند دانست و خاطر نشان کرد: یکی از بزرگان برایش سوال پیش آمده بود که امام رضا(ع) چگونه پاسخ تک تک خیل عظیم زائران خویش را می دهد. وی می گوید لحظه ای برای من مکاشفه ای حاصل شد به گونه ای که دیوار های حرم حائل و مانع نبودند و تمامی افراد حاضر در صحن ها را می دیدم. در آن لحظه مشاهده کردم که در کنار هر زائری یک امام رضا(ع) ایستاده و پاسخ او را می دهد.

آیت الله صدیقی با ذکر آیه «و هو معکم اینما کنتم» ادامه داد: خداوند همه جا حضور دارد و چون اهل بیت(ع) جلوه های خداوند هستند نیز در همه جا حضور دارند. اهل بیت(ع) نیر هیچ کس را از درگاه خود دست خالی بر نمی گردانند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به توصیه ها و نصایح امام جواد(ع) به شخصی که از ایشان درخواست موعظه کرده بود افزود: امام جواد(ع) در نصایحی چندگانه فرمودند: «تکیه گاه زندگی ات را صبر قرار بده». شرایط اقتصادی امروز فشارهای مضاعفی را بر مردم وارد کرده است و دولت با بی تدبیری به این امر دامن زده است. کاسبان باید بدانند افزایش قیمت  ناعادلانه و احتکار با عدم صبر بر حب دنیا، موجب عذاب شدید خواهد شد.

وی قرض الحسنه را یکی از راه های کسب رضا الهی دانست و خاطرنشان کرد: خداوند چون نمی خواهد بنده اش در برابرش شرمنده شود بهشتش را رایگان به او نمی دهد. او آنقدر بزرگ و مهربان است می خواهد با نعماتی که خود به بنده اش داده است، خودش را بدهکار او کند و از این رو قرض الحسنه را وضع کرده است. 

آیت الله صدیقی با بیان اثرات پول حرام تصریح کرد: معامله با خدا برکت و آرامش آور است در حالی که پول حرام فاقد آرامش است و اعضای خانواده را به ناسازگاری و اعمال خلاف و حرام سوق می دهد. پول حرام نماز اول وقت را از انسان می گیرد و زندگی را دچار آشفتگی می کند. خداوند می فرماید: «كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا» مال حلال بخورید تا عمل صالح برایتان حاصل شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به پرهیز از بی نیاز دیدن خود و غرور به ثروت به عنوان دومین سفارش امام جواد(ع) افزود: ثروت را خداوند می دهد و اگر بخواهد در یک آن همه آن را می گیرد و یا مرگ و مرضی به انسان می رساند که برای رفع آن از هیچ ثروتی هیچ کاری بر نمی آید.

وی پرهیز از شهوات را سومین نصیحت امام جواد(ع) خواند و خاطر نشان کرد: مرکب شهوت چموش و مسیر آن لیز است و انسان را به جهنم می اندازد. ایشان می فرمایند که بر مرکب تقوا سوار شوید و با هوی نفس خود مخالفت کنید.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه همه ما در محضر دیدگان خداوند هستیم گفت: امام جواد(ع) فرمودند: «بدان که خداوند دارد تو را نگاه می کند، ببینید که اگر چگونه باشید خداوند از شما خوشش می آید».

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخن خداوند درباره زوج آفریدن همه چیز در عالم افزود: خداوند همه چیز را جفت آفریده و باید دانست که در رابطه با انسان هم ثمره وجود او با ازدواج ظهور پیدا می کند و در غیر این صورت او درختی بی میوه است. چرا مسؤولان و تریبون داران به داد جوانان مجرد نمی رسند؟

وی ازدواج را آیت الله و خداوند در قرآن دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه پنج میلیون دختر مجرد در خانه ها مانده اند. ارتکاب گناهان، فرهنگ بد آموزشی، بی مهارتی، عدم مسؤولیت پذیری و آزادی چشم چرانی موجب به وجود آمدن وضعیت بد امروزی شده است. ازدواج مقدس است و نباید با به چالش کشیدن زندگی و ناسازگاری های بی معنا با قرآن و آیت خداوند مقابله کرد.

آیت الله صدیقی ادامه داد: یکی از دعاهای عباد الرحمن و بندگان خاص خداوند که در قرآن آمده است، اعطای همسر و فرزندانی است که از شدت محبت و دوست داشتنی بودن، اشک شوق به هنگام دیدن شان بر چشمان عبادالرحمن جاری شود و مایه عشق و هیجان روحی و دلی آنان باشند. جوانان ما باید همچون عبادالرحمن چنین نعمت و آیت عظیمی را از خداوند را بخواهند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات