۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۷۳۹۹۲
فلاحتی در گفت‌وگو با رسا:

طرح مذاکره با آمریکا انحراف افکار عمومی از مطالبه گری است

عضو کمیسیون آموزش مجلس طرح مذاکره با آمریکا را انحرافی افکار عمومی از مطالبه گری دانست و گفت: بیش از ۸۰ درصد از مشکلات کشور را مربوط به مدیریت‌های ناکارآمد اقتصادی است.
فلاحتی

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره این که آیا مشکلات کشور با دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی حل می‌شود، گفت: اگر قرار بود مشکلات اقتصادی کشور با مذاکره و گفت‌وگوی با آمریکا حل شود باید در طول چهل سال گذشته حل می‌شد اتفاقا تمام مشکلات امروز کشور ناشی از ضعف‌هایی است که ما در فواصل مختلف تاریخ انقلاب از خودمان در مقابل آمریکا نشان دادیم.

وی افزود: بنابراین از کوتاه آمدن ایران در 28 مرداد تا حوادثی که بعد از انقلاب در مواجهه با رژیم آمریکا برای ما پیش آمد گویای این نتیجه است که حتی اگر مذاکره با آمریکا صورت بپذیرد نه تنها حتی یک مشکل از مشکلات اقتصادی ما را حل نمی‌کند بلکه ده‌ها مشکل و گره اقتصادی را نیز برای ما بوجود می‌آورد.

فلاحتی با اشاره به مذاکرات برجام، ابراز کرد: مگر در این چندسال اخیر ما با آمریکا مذاکره نداشتیم،مگر وزیر امور خارجه ما با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بر سر میز مذاکره نرفتند، مگر برجام به امضا نرسید، مگر هر دو وزیر دست یکدیگر را به گرمی نفشردند؟ هنوز ملت شادی برخی سیاسیون داخلی بعد از امضای برجام را فراموش نکرده‌اند و یادشان است که می‌گفتند اگر ما با کدخدا ببندیم همه مشکلات رفع می‌شود همچنین برجام را بزرگ‌ترین تعهدنامه چند سده اخیر مطرح می‌کردند و درصدد آن بودند که جشن شادی بگیرند و بگویند دیگر تمام مشکلات حل شده، آیا امروز مشکلات واقعا حل شده است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: اگر امروز نیرو‌های انقلابی و کسانی که دلسوز نظام هستند از سر دلسوزی سخنی نمی‌گویند به خاطر آن نیست که حافظه خود را از دست داده‌اند و مساله برجام را فراموش کرده‌اند بلکه با توجه به شرایط خاص کنونی سکوت پیشه کرده‌اند تا امنیت کشور حفظ شده و از حواشی اجتناب شود، در غیر این صورت برای همگان واضح و روشن است که در چندسال گذشته ما به بهانه هسته‌ای سر میز مذاکره با آمریکا نشسته بودیم و آمریکا به راحتی از آن کنار رفت.

وی اضافه کرد: امروز لازم است دولتمردان پشت پرده مذاکره‌ای را که ترامپ برای ما مطرح می‌کند برای مردم به صورت روشن بیان کنند و بگویند که سناریوهایی آمریکا برای مذاکره و بعد از آن چیست؛ انتهای این مذاکره نه بحث نظام بلکه مذلت کشور ایران است بر این اساس آیا بعد از چند دهه مقابله با آمریکا مصلحت است ما خودمان را لگد مال و قربانی تفکرات لیبرالی آمریکا که ترامپ داعیه دار آن است، کنیم.

طرح مذاکره با آمریکا انحراف افکار عمومی از مطالبه گری است

فلاحتی با بیان اینکه مشکلات کنونی کشور هیچ ربطی به جریان تراشی آمریکا ندارد، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی کشور ربطی به تحریم آمریکا ندارد، برخی مسؤولان چگونه می‌توانند فضای اقتصادی کشور را طوری جلوه دهند که همه مشکلات به تحریم‌ها ربط دارد آنان چون نمی‌توانند مدیریت ثابت و قوی در مسائل اقتصادی داشته باشند فلش خودشان را به سوی مذاکره با آمریکا می‌گیرند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: هنوز تحریم سنگینی از سوی آمریکا علیه ایران صورت نگرفته همچنین اقتصاد کشور نیز هیچگاه وابسته به آمریکا نبوده پس دلیل گره زدن تحریم به مذاکره آمریکا چیزی جز انحراف افکار عمومی از مطالبه گری نیست؛ مردم به طور قطع هوشیاری و بصیرت لازم را نسبت به امور دارند.

رفع مشکلات معیشتی در گرو مبارزه با فساد اقتصادی است نه در مذاکرات با آمریکا

وی بیش از 80 درصد از مشکلات کشور را مربوط به مدیریت‌های ناکارآمد اقتصادی دانست و عنوان کرد: حتی اگر ما پای میز مذاکره بنشینیم و با فساد داخلی مبارزه نکنیم مشکلات ما رفع نمی شود و شرایط را بدتر هم می‌کند بنابراین رفع مشکلات معیشتی مردم در گرو مبارزه با فساد اقتصادی است نه در مذاکرات با آمریکا.

فلاحتی ادامه داد: اگر به ارزش پول ملی و تولید داخلی توجه نکنیم و از فرصت طلایی نقدینگی به نفع پیشرفت و آبادانی کشور بهره نبریم و مدیریت نداشته باشیم حاصلی جز مشکلات و تخریب اقتصاد کشور در پی نخواهد داشت؛ از این رو نیروهای اقتصادی باید بر اساس  مدیریت قوی و برنامه ریزی صحیح اقدام به رفع مشکلات کنونی کشور کنند.

برجام سند بی اعتمادی به آمریکا و مذاکره مجدد خیانت به مردم است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری شعارهای اقتصادی مسؤولان در دوران انتخابات اخیر ریاست جمهوری، گفت: کدام یک از شعارهای اقتصادی دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز محقق و عملیاتی شده حال برای پاک کردن صورت مساله سخن از مذاکره با آمریکا زده می‌شود، اگر قرار بود از مذاکره با آمریکا جوانان دهه نودی تجربه کسب کنند و رویکرد آمریکا را مورد ارزیابی قرار دهند که آیا رویکرد آمریکا نسبت به ایران تغییر کرده یا نه؟ در مذاکرات هسته‌ای آزمودند و در برجام همه دیدند چه کسی دو ساعت قبل از امضای معاهدات برجام دبه کرد و برخی ظرفیت‌هایی را که مازاد بر مفادی که در معاهده بین المللی برجام ذکر شده بود از ایران خواستار شد و بعد امضا کرد؟

نماینده مجلس اظهار داشت: همان‌ها دو روز بعد از برجام قانون تحریم‌ها را بر ما تحمیل کردند، همین ترامپ بود که در فاصله تبلیغات انتخاباتی خود و قبل از آن در برابر ایران موضع گرفت؛ ما در مذاکرات دیدیم که چقدر بر روی حرف کری مانور داده شد و وزیر امور خارجه ما گفت حرف او سند است؛ آیا این سند بود؟ رهبری در آن دوران در جریان برجام چه موضعی در این زمینه گرفتند ایشان فرمودند حتما این تضمین گرفته شده و تعهدات مکتوب و سند شود؛ امروز می‌بینیم که آمریکا به همان اسناد مکتوب هم عمل نمی‌کند چه رسد به اسناد شفاهی.

وی با تاکید بر اینکه برون رفت از مشکلات اقتصادی ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد، بیان داشت: امروز کسانی که راه برون رفت از مشکلات را در مذاکره با آمریکا دنبال می‌کنند در حال خیانت به مردم و امنیت ملی هستند. امروز کوتاه آمدن ایران از آن رویکرد انقلابی که سالهای متعدد نسبت به آمریکا داشته و دور شدن از این فضای انقلابی همان کوتاه آمدن از همه ظرفیت‌های کشور است؛ بنابراین به جای انحراف افکار عمومی و به جای شانتاژبازی‌های خبری و سیاسی که متاسفانه عادت برخی احزاب در این کشور است می‌طلبد مسؤولان امر بنشینند و به وظایف قانونی خودشان عمل کنند تا مشکلات مردم رفع شود.

ایران از نعره ترامپ هراسی ندارد

فلاحتی با طرح این پرسش که آیا می‌شود مشکلات اقتصادی را با این شرایط موجود حل کرد، پاسخ داد: این کار نشد ندارد ما در بدترین تحریم‌ها شاهد بودیم که بانک مرکزی توانست ارز را به خوبی مدیریت کند، همچنین در بدترین شرایط جنگی ما توانستیم فروش نفت خودمان را داشته باشیم و در بدترین شرایط تحریم همه جانبه جهانی ما توانستیم تولید خودمان را انجام دهیم و همبستگی خودمان را از دست ندهیم آن موقع در شرایط کنونی که فقط یک قلدر جهانی مثل ترامپ در حال نعره کشیدن است و اکثر کشورها همراه ایران هستند و خرید نفت ایران را تضمین می‌دهند چرا ما باید تصور کنیم که چاره‌ای جز مذاکره نداریم؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ایران در برخی محصولات بی نیاز از واردات است، خاطرنشان کرد: تحریم نمی‌تواند به تولید داخلی ضربه بزند به اذعان بانک مرکزی ما در حوزه ذخیره طلا، سکه و ارز خزانه مشکلی نداریم؛ بنابراین عمده مشکل ما این است که آن دسته از نیروهایی که باید به فکر اقتصاد کشور باشند متاسفانه یا با خودباختگی و یا در معامله با فساد از اصل کار غافل شدند و شرایط نابسامان اقتصادی را بر مردم تحمیل کردند امروز نیز به جای آن که پاسخگو باشند افکار عمومی را به سمت حواشی می‌برند که هیچکدام به مصلحت مردم و کشور نیست./813/ت۳۰۱/ق

ارسال نظرات