۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۷۳۹۷۴

گزارش میدانی | نصایح اقتصادی به وقت فیضیه

چند تن از روحانیان و فضلای حوزه علمیه قم در مصاحبه میدانی خبرنگاران رسا به بررسی ریشه های مشکلات اقتصادی و سهم آن در اختلال مسائل اجتماعی و سیاسی پرداختند.
اقتصاد اسلامی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، قوام اقتصاد هر کشوری دارای پایه و شالوده های متعددی است که نبود هر کدام بخشی از درون مایه مادی یک جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده و بعضاً موجب فلج شدن قسمتی حساس از اقتصاد آن جامعه می شود.

یکی از این بخش ها، ارتباط گسترده برون مرزی یک کشور با دیگر کشورهای جهان در عرصه های تجاری، ارزی، صادرات و واردات کالا و ... است که موجب رونق بخشی به تولیدات داخلی هر کشوری می شود.

بخش دیگری از توانمدی های اقتصادی یک کشور به مقاوم سازی و داشتن برنامه های کلان در عرصه های داخلی است که نبود آن سبب وابستگی یک کشور و قطع شد رگ حیات آن در اثر تحریم روابط دیگر کشور ها خواهد بود، بنابراین پادزهر تحریم های دشمنان تقویت بن مایه اقتصادی یک کشور از راه اطمینان به جوانان یک جامعه حاصل می شود.

مباحث اقتصادی در یک کشور ارتباط تنگاتنگی با روان و افکار عمومی دارد، بدین گونه که اگر قیمت ها پایدار نبوده و نوسانات پی در پی داشته باشد، مردم در آن جامعه امنیت روانی نخواهند داشت، بر این اساس کوچک ترین شایعات سبب به هم ریخته شدن افکار و اذهان عمومی شده و افزون بر آن، این موضوع ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر را فراهم می کند.

مسأله «اقتصاد و اهمیت امنیت روانی» سبب شد تا خبرنگاران خبرگزاری رسا از صنف روحانیت حاضر در مدرسه فیضیه در رابطه با این موضوع تحقیق و بررسی کنند.

حجت الاسلام عباس ذاکری مدیر حوزه علمیه مولودکعبه شهرستان جاسک که برای یک اردوی تبلیغی به همراه طلاب آن حوزه به قم سفر کرده بود، علل مختلفی را برای از بین رفتن امنیت اقتصادی کشور برمرد که از جمله آن علت ها می توان به ضعف مدیریتی تیم اقتصادی دولت، تحریم ها و برخی مردم و بازاریان که سبب می شوند به التهابات اقتصادی در بازار دامن زده شود.

به باور وی بیشتر مشکلاتی که در حوزه اقتصاد کشور به وجود می آید علی رغم مواردی که گفته شد مربوط به شایعه پراکنی ها و ایجاد جنگ روانی میان اقشار مختلف مردم است و مردم نباید نقش سرباز دشمن را در فضای مجازی ایفا کنند زیرا هرچه به شایعات دامن بزنند و امنیت روانی را با خلل مواجه کنند، ضررش را خودشان باید متحمل شوند.

وی به عنوان یک شخص حوزوی برای مردم، اصناف و بازاریان توصیه هایی داشت که اهم آن ها رعایت «انصاف» به عنوان یک اصل دینی بود؛ او می گوید در این وضعیت نابسامان اقتصادی، خود مردم نسبت به یکدیگر رحم و مروت داشته باشند و به خاطر مقداری سود بیشتر به هم وطنان خود فشار نیاورند و افزون بر این اعتماد میان مردم و نظام را از میان نبرند.

قانون «ارحموا ...»

بازاریان و مغازه داران همواره روایت «ارحموا ترحموا؛ رحم کنید تا مورد رحم قرار گیرید» را نصب العین خودشان قرار دهند و از این که اجناس خود را که با قیمت پایین خریداری کرده اند، به قیمت روز بفروشند اجتناب کنند و به اقشار ضعیف جامعه با این کارهای سودجویانه فشار اقتصادی تحمیل نکنند.

او متذکر شد دولت نیز نباید نسبت به اقتصاد جامعه موضع بی خیالی را اتخاذ کند و منفعلانه عمل کند، بلکه باید به گونه ای عمل کند که مردم دغدغه دولت را نسبت به التهابات اقتصادی از جان و دل احساس کنند؛ مردم امروزه مسؤولانی می خواهند که نسبت به گرفتاری های جامعه بی تفاوت نباشند، بلکه دلسوزانه برای رفع گره های اقتصادی همانند پدری دلسوز عمل کنند.

حجت الاسلام ذاکری بر این اعتقاد است که دولت باید نسبت به رهمنمودهای رهبری توجه ویژه داشته باشند و همواره تلاش کند تا منویات رهبری را مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی عملیاتی سازد و این کار نیز با حمایت از تولید و کالای ایرانی محقق خواهد شد.

مشغول گفت وگو با همکارم در مورد سوژه خبری امروزمان بودم که طلبه ای از نمازخانه فیضیه بیرون آمد و نظرمان را به خود جلب کرد؛ کمی جلو رفتیم، اما قبل از این که به او برسیم، با  لبخندی که بر لب داشت به استقبال مان آمد و ما توانستیم سوژه گزارش خود را با وی در میان بگذاریم.

از دیدگاه حجت الاسلام احمد معزی نباید مشکلات اقتصادی را تنها به برجام پیوند زد، زیرا یک بخش از مشکلات اقتصادی مربوط به داخل کشور و انصاف مردم و بازاریان است و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست.

این طلبه هرمزگانی به روایتی از کلام نورانی امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد که حضرت(ع) در آن توصیه به قناعت می کنند و از طمع و حرص بر حذر می دارند.

اگر ما همین قناعت را پیشه کنیم و آن را سرلوحه عمل خود قرار دهیم و همچنین از سویی نیز امید به دشمن نداشته باشیم بی شک در مباحث اقتصادی پیشرفت های شایانی نصیب مان خواهد شد.

منشأ خمودگی اقتصاد

وی بر این باور است که مسؤولان باید بیش از پیش به جوانان و نیروهای متعهد داخلی توجه داشته باشند، زیرا اقتصاد کشور بدون نیروی جوان، اقتصادی خموده و غیر پویا خواهد بود و اگر از نیروهای داخلی حمایت کنیم درمی یابیم که هیچگونه نیازی به اقتصاد بیگانه نخواهیم داشت.

او معتقد است دشمن تنها به دشمنی می پردازد و برای ما سودی نخواهد داشت، همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز تأکیدات ویژه ای داشته اند که رابطه با آمریکا برای ما فایده ای که ندارد هیچ، ضرر هم دارد.

وی تنها توصیه ای که به مسؤولان کشور داشت این بود که به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر محقق سازی اقتصاد مقاومتی توجه کنند و همه تلاش خود را به کار بندند تا این مهم تحقق یابد؛ نکته جالب توجه این است که حجت الاسلام معزی تحقق اقتصاد مقاومتی را منوط به قطع امید کامل برخی مسؤولان از دشمن معرفی می کرد.

در ادامه گزارش به حجت الاسلام پورحسین از اساتید حوزه علمیه و از دست اندرکاران امتحانی سطوح عالی که در صحن فیضیه در حال راه رفتن بود برخوردیم و پس از احوال پرسی صمیمانه، موضوع گزارش خود را با او در میان گذاشتیم.

وقتی از او در زمینه «اقتصاد و اهمیت امنیت روانی» سؤال کردیم، وی این مسؤولیت را بر عهده دولتمردان دانست و بر این اعتقاد بود که این دولت است که باید امینت روانی را در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد فراهم کند.

او می گوید امروزه احساس می شود دولت به صورت عمدی اقتصاد مملکت را رها کرده تا مردم را در مقابل نظام قرار دهد و برای این ادعایش به این موضوع استدلال می کند که دولت به جز حرف زدن کاری برای کنترل قیمت های سرسام آور کالا و ارز در جامعه انجام نمی دهد.

حجت الاسلام پور حسین از این که دولت به وعده هایی که داده است عمل نمی کند، انتقاد کرد و همچنین بیان کرد که «مگر آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی نمی گفت اگر آقای رییسی رأی بیاورد دلار به بالای 5 هزار تومان می رسد؟ پس حالا کجاست که پاسخ بدهد چرا قیمت دلار از مرز 10 هزار تومان گذشته است».

دشمن در انتظار نرمش

وی بر این باور است که دولتمردان باید بدانند که دشمن منتظر ذره ای نرمش است تا برای پیشبرد اهداف شوم خودش جلو بیاید، اما اگر ببیند که ما با همه وجود از ولایت فقیه پشتیبانی می کنیم و در برابر آن ها قد علم کرده و با همه مشکلات تن به خواری و ذلت نمی دهیم بی شک عقب رانده می شود.

او به عنوان یک حوزوی به مردم، اصناف و بازاریان رعایت انصاف را توصیه می کند و معتقد است اگر افراد جامعه دست به سودجویی نزنند و عدالت را رعایت کنند بسیاری از گرانی ها ریشه کن خواهد شد، زیرا برخی از گرانی ها از طریق برخی افراد سودجو شکل می گیرد.

وی معتقد است برای تقویت اقتصاد کشور راهی نیست جز این که چرخ تولید داخلی را با استخدام جوانان ایرانی به راه انداخته شود و با حمایت از کالاهای ایرانی گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

او می گوید امنیت روانی زمانی ایجاد می شود که همه افراد جامعه اعم از مسؤولان و مردم دست به دست همدیگر دهند و به دور از هرگونه فریب و ریاکاری برای تقویت اقتصاد کشور تلاش کنند.

آرام آرام آفتاب دارد غروب می کند و ما برای تکمیل گزارش خود همچنان در حیاط فیضیه حضور داریم.

به یک روحانی که با لبخند در حال گپ و گفتی صمیمانه با یکی از دوستان خود بود خیره شدم و بدون تلف کردن وقت به سمتش رفتم؛ این طور که از چهره اش برمی آمد، وی فردی اخلاق مدار بود و سعی کرد تا سؤال ما را از جنبه های اخلاقی مورد بحث و بررسی قرار دهد.

حجت الاسلام سید محمد مؤیدی مسأله گرانی ها را از بعد اخلاقی مورد بررسی قرار می دهد و بر این اعتقاد است که گاهی اوقات مسأله گرانی ها نتیجه اعمال بدی است که انسان ها انجام می دهند و همین سبب می شود تا امنیت روانی خود را نسبت به بعضی مسائل از دست بدهند.

او می گوید بر اساس نص آیات و روایات برخی اعمال از قبیل غفلت از یاد خداوند و یا بدی کردن به پدر و مادر سبب تنگی معیشت می شود.

حجت الاسلام مؤیدی بر این باور است که افزون بر مسائل اخلاقی، مسائلی همچون کم کاری دولتمردان و بی دقتی به دستورات و مبانی شرعی که در زمینه اقتصاد وارد شده است نیز می تواند اثرگذاری جدی بر نابسامان شدن اوضاع اقتصادی بگذارد.

امنیت روانی جامعه

وی مسأله امنیت روانی در بحث اقتصادی را بسیار مهم تلقی می کند و معتقد است اکثر ناپایدار بودن قیمت ها از همین موضوع نشأت می گیرد، زیرا هنگامی که روان و خاطر افراد جامعه آسوده و راحت نباشد با هر تلنگری به سمت و سویی می روند و با هر شایعه ای قیمت ها را چندین برابر بالا می برند.

از دیدگاه وی دشمن به راحتی و با کم ترین هزینه از طریق فضای مجازی توانسته است تا اوضاع اقتصادی جامعه ما را بر هم بزند و جنگ روانی به راه بیاندازد و هم اکنون راه چاره این است که دولتمردان و متولیان فرهنگی  فکری به حال این مقوله کنند و مردم را از بحران های فکری و سیاه نمایی های دشمن نجات دهند.

برای تکمیل گزارش خود سراغ یکی از روحانیون میان سال رفتیم تا علاوه بر استفاده از تجربیاتش، پاسخی پرمغز و پر محتوا برای سؤال خود بگیریم.

حجت الاسلام مصطفی محقق راد می گوید در گرانی ها عده ای همیشه در حال سودجویی و سوءاستفاده هستند که باعث می شوند قیمت ها و بازارها همواره جلوه ای ناپایدار به خود بگیرند.

وی به عنوان یک حوزوی به همه افراد جامعه اعم از مسؤولان، اصناف، بازاریان و مردم توصیه می کند که تاریخ اسلام و درگیری های حضرت علی(ع) و معاویه و همچنین تاریخ انقلاب و درگیری های امام خمینی(ره) و شاه ملعون را مطالعه کنند تا دریابند که دشمن جز دشمنی و ماهیگیری از آب گل آلود کار دیگری انجام نمی دهد و در طول تاریخ همواره سعی داشته است تا حق مظلومان را ضایع کرده و به استعمار بپردازد.

منزوی سازی اسلام؛ یک توطئه جهانی

به نظر حجت الاسلام محقق راد استکبار جهانی در روزگار حاضر در حال اجرایی سازی نقشه هایی معاویه گونه است و قصد دارد تا اسلام ناب را گوشه گیر و منزوی سازد؛ او معتقد است امروز در جامعه به مالک اشترهایی نیاز داریم که با عزمی راسخ پای ولایت فقیه ایستادگی کرده و با صبر و صلابت پشت دشمن را به خاک بزنند.

این انقلاب را که با خون بیش از هزاران شهید پایه ریزی شده است را با صبر و استقامت نگهداری کنند و نگذارند این مملکت اسلامی دوباره به دست نااهلان و استکبارگران بیفتد.

او یادآوری می کند که بدانیم پشتیبان این انقلاب خداوند است، زیرا اگر غیر از این بود این انقلاب با این همه مکلات از همان ابتدا برپا نمی شد و به این شکل نیز  زنده و پویا باقی نمی ماند.

وی با اشاره به تاریخ انقلاب متذکر شد که ما بارها در طول این 4 دهه ای که از انقلاب می گذرد شاهد بوده ایم که گهگاهی منافقانی همچون بنی صدر و لیبرال ها به قدرت رسیده اند و تا توانسته اند جولان داده اند ولی خداوند آن ها را رسوا ساخت، هم اکنون هم این مشکلات برطرف شدنی است و فقط باید به کارشکنان در جامعه باید گفت «زمستان می رود و روسیاهی برای ذغال می ماند»./841/ز۵۰۱/س

خبرنگاران: حسین ثالث مؤید و مهدی شاهی

ارسال نظرات