۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۵۷۳۷۲۱

یادداشتک | حرکت‌های جهادی از پراکندگی تا انسجام

برخی از صاحب نظران معتقدند که حرکت های جهادی نباید شخص محور باشد؛ زیرا متولی اصلی نهادهای دولتی هستند و تشکل های مردمی نقش مکمل را دارند.
اردوی جهادی طلاب استان خراسان جنوبی اردوی جهادی طلاب استان خراسان جنوبی اردوی جهادی طلاب استان خراسان جنوبی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حرکت های جهادی طلاب و روحانیون دارای پیشینه و گذشته درخشانی است. هرگاه که در این کشور اتفاقی رخ داده است ردپایی از این قشر هم دیده می شود که برای رفع مشکل و کمک رسانی به مردم خودشان را رسانده اند.

در ماجرای زلزله شهرهای طبس کرمان و مشهد کمک و خدمات شهید محراب آیت الله صدوقی و حضور مستمر آن بزرگوار یکی از صدها نمونه است. در حوادث مختلف حضور طلاب چشمگیر بوده است، مثل زلزله شهر بِم، زلزله سرپل ذهاب و کوهبنان و در هر جایی که مردم نیاز به کمک داشته اند شاهد فعالیت حوزویان بوده ایم. برخی از طلاب نیز به صورت فردی اقدام به جمع آوری کمک های مختلف می کنند و با اقبال خوبی هم از سوی مردم مواجه شده اند اما توجه به چند نکته ضروری است.

۱. حرکت جهادی باید منسجم و شبکه ای باشد و فعالیت های پراکنده چندان مؤثر و راهگشا نیستند. ضرورت یک سازمان مردم نهاد که تمامی گروه ها و تشکل های جهادی را دور هم جمع کند و کار رصد و پیگیری و ساماندهی مناطق هدف را انجام بدهد احساس می شود. این سازمان البته باید به گونه ای باشد که دچار روند اداری موجود و به اصطلاح بروکراسی (دیوان سالاری) نشود و تنها محلی باشد برای تجمیع فعالیت ها.

۲. برخی از صاحب نظران معتقدند که حرکت های جهادی نباید شخص محور باشد بلکه باید بانیان نقش تشویق کننده و هدایت کننده را به عهده بگیرند زیرا متولی اصلی نهادهای دولتی هستند و تشکل های مردمی نقش مکمل را دارند. این نظر خوبی است به خصوص با توجه به این نکته که اگر افراد و گروه های مختلف روند رقابتی با دولت را پیش بگیرند به مرور از سطح توجه و اعتماد مردم به نهادهای دولتی و حاکمیتی کاسته خواهد شد که آسیب های جدی را به دنبال دارد. به طور مثال آستان قدس رضوی که در گذشته و حال فعالیت های عام المنفعه ای را در برنامه های خودش قرار داده است طبق گفته تولیت محترم، رقیب بخش خصوصی نیست و اگر مثلا زائرسرا ساخته می شود تنها برای آسان سازی زیارت است نه چیز دیگر.

۳. فعالیت های جهادی در زمینه تبلیغ و برجسته سازی برنامه ها نیز نقص دارند و جز برخی مستندهایی که ساخته می شود یک آگاهی بخشی مداوم و همه جانبه مشاهده نمی شود، در حالی که گروه های مختلفی در طول سال و در گوشه و کنار کشور مشغول آبادانی هستند؛ اما کمتر به چشم می آیند. انسجام و شبکه ای شدن این نقص را هم جبران خواهد کرد./۹۱۸/پ۲۰۰/س

حجت الاسلام محمدهادی سمتی، پژوهشگر و فعال فرهنگی

ارسال نظرات