۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۵۷۳۶۲۰
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

تضاد منافع بین دستگاهی از بین برود/ خدمت‌رسانی مستمر؛ از مؤلفه‌های رضایت مردم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه تضاد میان مردم وجود دارد،‌ گفت:‌ تضاد منافع بین دستگاهی باید از بین برود و دستگاه‌ها باید بتوانند این‌ تضادها را مدیریت کنند.
حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۱۴ مردادماه در جمع مدیران و مسئولان شهرداری شیراز با بیان اینكه این كلان‌شهر در نظر بزرگان دارای عظمت زیادی است، گفت:‌ این شهر یک محیط کاملا معنوی و علمی هست که صاحبان اندیشه برای نفس کشیدن در این شهر ارزش قائل هستند و باید قدر آن را بدانیم.

وی با تأكید بر اینكه همه ما وظایف بسیار سنگینی در رابطه با شهر داریم و نمی‌توانیم از این قضیه ساده بگذریم، افزود: همین حجم ۶۰ میلیارد تومانی که شهرداری برای پرداخت حقوق به کارمندان نیاز دارد معلوم می‌شود کار در این مجموعه چقدر سنگین است اما یادمان نرود اگر می‌خواهیم شهر بودن شیراز را نگه داریم و بعد آن را به رخ دنیا بکشیم باید در ابعاد مختلفی کار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام ادامه داد: یک نگاه خیلی کلی‌تر از آنچه که در معماری و شهرسازی یا معاونت فنی یا هفت معاونت که با هم ادغام شدند باید به مسئله شهر بیاندازیم که بساط همه این معاونت‌ها روی آن نگاه کلی چیده شود.

برای توسعه همه جانبه شیراز چه طرح كلی داریم؟
امام جمعه شیراز با بیان اینكه این كلان‌شهر طی ۵۰ سال اخیر توسعه بسیار عجیبی پیدا كرده است، ‌افزود: سئوال اصلی ما باید این باشد که برای توسعه همه جانبه این کلان شهر چه طراحی کلی داریم؟ این سئوال باید در بین تمام جریان‌های فعال و تأثیرگذار شهر طرح شود و نگاهی بر همه آن‌ها انداخته شود یعنی از آستان مقدس شاهچراغ(ع)، استانداری، دفتر امام جمعه، خود شهرداری و همه کسانی که در این حلقه بزرگ قرار دارند تا نگاه آن‌ها به کلیات شهر مشترک شود.

وی همچنین تأكید كرد: ما یک کار فرهنگی عمیق باید کرده باشیم و مستمرا انجام دهیم که شهر بر روی آن پایه فکری تأسیس شود و رشد کند و بالندگی پیدا کند. اگر این را نداشته باشیم مطمئن باشید توسعه متوازنی نخواهیم داشت و همان‌طور که می‌بینید شهر هر روز از یک طرف زیادی بزرگ شده و از یک طرف دیگر عقب مانده‌ایم و با این چالش رو به‌رو هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام به دیدارهای مردمی خود پس از اقامه نماز جمعه هر هفته اشاره كرد و گفت: در یكی از این مراجعه‌ها بانویی گلایه می‌كرد كه در چادر زندگی می‌كند و خانه می‌خواست؛ بله، عاطفه ما تحریک می‌شود و از روی دلسوزی کمک خواهیم کرد و نهایتاً یک خانه از نوع ۴۰ متری و حاشیه‌نشینی به او داده می‌شود و یك معضل دیگر اضافه می‌شود چرا كه مشكلات معیشیتی تنها در یك سرپناه خلاصه نمی‌شود لذا تا نگاه کلی نداشته باشیم نمی‌توانیم در این موارد تصمیم درست بگیریم.

شهرداری برای جلوگیری از مهاجرت افسار گسیخته به شهر فكری كند
نماینده ولی فقیه در استان فارس با طرح این سئوال كه آیا این مهاجرت افسار گسیخته‌ای که به سمت شهر شیراز انجام می شود می‌توانیم جلوگیری کنیم؟ و اگر نکنیم آیا در آینده می‌توانیم پاسخگو باشیم، گفت: اگر می‌خواهیم مهاجرت رخ ندهد شهرداری باید چه کند و نیاز است که فکری در این قضیه کند.

وی یادآور شد: امروزه در محله‌های حاشیه شهر طرف ملک خود را تفکیک کرده و مهاجران را می‌پذیرد و پولی در می‌آورد و گاهی در کشورهای خارج خرج می‌کند. او تفکیک کرده و شما به نظرتان هزینه‌ها را گرفته‌اید اما نگرفتید و ما نباید بی تفاوت نسبت به این مسائل اصلی باشیم و اول باید تصمیم بگیریم که شیرازی که از قدیم شهر بوده است چگونه می‌خواهد توسعه پیدا کند و چه توقعی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام اظهار كرد: در بافت قدیم شهر یک طراحی وجود داشته است و در آن مسجد جامع عتیق بود و کریم خان آمد مسجد وکیل را درست کرد و به عنوان مسجد جامع قرار داد. فکر کرد که شهر چگونه توسعه پیدا کند و امروز شما مجموعه زندیه را به‌عنوان نماد شهرسازی خود نشان می‌دهید اما حالا که شهر را می‌سازید چه طراحی برای شهر داشتید؟ سازه‌های بزرگی را داریم مثل انواع پل‌ها و روگذرها اما برای شهر بودن چه چیزی را می‌خواهیم نمایش دهیم؟

شهرسازی كار آسانی نیست
وی با تأكید بر اینكه اگر می‌خواهیم شهر بسازیم کارمان سنگین است، گفت: باید ببینیم کاری که قرار است انجام دهیم درست است یا انجام آن اشتباه است؟ در معاونت شهرسازی و معاونت فنی در مورد درست بودن کارها داوری نمی‌کنند. این کار را معاونت فرهنگی باید انجام دهد و وظیفه‌اش سنگین‌تر است.

امام جمعه شیراز گفت: در شیراز به من می‌گویند عبای خود را بزرگتر بگیر تا همه جریان‌های سیاسی در زیر آن قرار بگیرند. معاونت فرهنگی نیز باید چتر بزرگی داشته باشد که همه جریان‌های فکری و فرهنگی زیر این چتر قرار بگیرند و همدیگر را حمایت کنند تا شهر را شکل دهیم وگرنه این شهر تبدیل به گاراژ می‌شود.اگر این مسیر را جلو برویم خواهیم دید که به سمت بهبود نمی‌رود.

وی با تصریح اینكه امروز باغ‌های قصردشت خارج از چارچوب خود تخریب می‌شود و با ساخت و ساز تبدیل به مجتمع و برج می‌شوند، گفت: مابه فکر راه حل افتادیم که چگونه این قضیه را مدیریت کنیم؟ آیا می‌شود این‌گونه ادامه داد؟ خیر نمی‌شود.

بافت تاریخی شیراز از دست شهرداری خارج شده است
حجت الاسلام والمسلمین دژكام با بیان اینكه بافت تاریخی شیراز از دست شهرداری خارج شده است، گفت:‌ ملت منافعشان در خطر است و هر کسی به خود فکر می‌کند. ما چه کردیم که به مردم بفهمانیم این شهر می‌خواهد سند و شناسنامه تاریخی خود را حفظ کند و در عین حال یک شهر زنده باشد. ما در زمینه فکر عقب هستیم وگرنه تلاش روزانه خیلی رخ می‌دهد. ۶۰ میلیارد پرداختی را که مفتی نمی‌دهید؛ کار می‌کنند اما این کار چون جهت یافته نیست و تضاد افکار و نگاه فرهنگی در شهر وجود دارد، نتیجه‌اش صفر می‌شود.

وی خطاب به مدیران شهری از آنان خواست تا برآیند فعالیت‌های خود را حساب كنند كه آیا صفر است و یا شهر به سمت شهر بالنده حركت می‌كند و ادامه داد: شهری باید بسازیم که بتوانیم در دنیا آن را معرفی کنیم.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه در محافل مختلف حضور یافته اما كسی در این فاز نبوده است، گفت: همه برای تغییر کاربری زمین خود فشار می‌آورند و گویی کسی به فکر تعالی و بالندگی شهر نیست. شیراز شهر با فرهنگی بوده و هست بنابراین باید در کنار هم قرار بگیریم و این مسائل را حل کنیم.

اصل کار فرهنگی این است که فرهنگ شهرسازی و شهروندی را تبیین کنیم
وی با تأكید بر لزوم توجه به حوزه و دانشگاه در این موضوع گفت: گاهی ما برنامه‌های فرهنگی خود را تقلیل می‌دهیم به ساخت و ساز فرهنگسرا یا تجلیل و حمایت از پیشکسوت‌ها، گرچه این کارها لازم و خوب است ولی اصل کار فرهنگی ما این است که فرهنگ شهرسازی و شهروندی را تبیین کنیم تا شهر در درون این سازه‌ها چیزی برای ارائه داشته باشد و این را باید ترویج کنیم به گونه‌ای که گروه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در کلیات مثل هم فکر کنند.از مسجد گوشه بازار تا مساجد موجود در معالی‌آباد باید در کلیات همه با هم فکر کنیم و این اتفاق امروزه وجود ندارد و خیلی تضاد افکار در این شهر حاکم است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: بعد از بررسی كردن موارد مختلف درباره شیراز،‌ به این نتیجه رسیدم تضاد افکار در حدی در شیراز هست که شاید نتوان برای شهر برنامه‌ریزی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دژكام با بیان اینكه تضاد منافع طبیعی است و در یک جمعیت انسانی همه می‌خواهند بهره‌ای ببرند، گفت: تضاد منافع انسان‌ها مسئله‌ای نیست اما تضاد منافع دستگاه‌ها به خاطر جزیره‌ای عمل کردن ما هست که این موضوع یعنی مشکل فرهنگی داریم. شخصی گمان می‌كند اگر مدیر شد همه زیرمجموعه مال خودش می‌شود در حالی که باید در مجموعه مدیریت‌های شهر و استان ببیند تا بتواند برای پیشرفت برنامه‌ریزی کند و وقتی می‌خواهیم این تفکر را اصلاح کنیم باید در مسئله رشد و تربیت فکر کنیم.

وی با تأكید بر اینكه باید دست به دست هم دهیم و جدا کار کردن کافی است، گفت: از طبقه بالای دانشگاه الهیات که دکتر کاکایی نشسته تا طبقه بالای علوم پزشکی که دکتر تابعی هست و در شهرداری که دکتر گشتاسبی هست تا بنده، همه در هرجایی که هستیم باید فکرمان را به هم نزدیک کنیم. نیاز اصلی ما این هست. وگرنه هر فردی در حوزه کاری خود سازه‌های خوبی تحویل می‌دهد ولی شهر نخواهد شد.

تضاد منافع بین دستگاهی باید از بین برود
نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین تأكید كرد:‌ تضاد منافع بین دستگاهی باید از بین برود. تضاد بین مردم هست و جامعه این‌گونه است و دستگاه‌ها باید بتوانند این‌ها را مدیریت کنند.

وی بیان كرد: وقتی صحبتی می‌شود همین که کسی مخالفت می‌کند یعنی آن صحبت شنیده شده است. با مخالف نمی‌خواهیم بجنگیم بلکه می‌خواهیم با همدیگر یک تعامل فکری کنیم تا به یک نقطه مشترک برسیم. در شهر شیراز از این نوع کارها دست برداریم و با هم فکری هم جلو برویم و منتقد از این نظر به پیشرفت فکر کمک می‌کند.

یکی از مؤلفه‌های رضایت مردم خدمت‌رسانی مستمر است
حجت الاسلام والمسلمین دژكام باز هم به طرح سئوالاتی پرداخت و گفت: آیا اگر ما در کوچه‌ها آسفالت بردیم و امکانات اولیه را برای مردم تهیه کردیم آن‌ها نهایتاً راضی خواهد بود؟ رضایت را چگونه باید برای مردم ایجاد کنیم؟ زیاد کرد رفاه زیاد شدن رضایت مردم را به همراه دارد؟ نمی‌توانید مردم را با این شکل راضی کنید البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که مواردی چون ایجاد تسهیلات رفاهی اولیه مثل انشعاب آب و برق و فاضلاب و ... و یا آسفالت کردن کوچه‌ها وظیفه شماست و حق مسلم و اولیه مردم است اما فراموش نکنیم که یکی از مؤلفه‌های رضایت مردم خدمت‌رسانی مستمر است.

وی با اشاره به حدیث پیامبر(ص) كه فرمود إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُم‏، گفت: مدینه ۸۰۰۰۰ نفر جمعیت داشته شما یک شهر ۲ میلیون نفری را مدیریت می‌کنید. پیامبر(ص) می‌گوید شما با مال یعنی خدمت‌رسانی که مادی هست نمی‌توانید همه را راضی کنید البته این به آن معنا نیست که نباید خدمت‌رسانی انجام دهید چون گاهی بد برداشت می‌شود، پس چه کار کنیم؟

امام جمعه شیراز ادامه داد: ما در رفتار، اخلاق، نوع آداب برخورد با مردم و ارباب رجوع به گونه‌ای مجموعه خود را تربیت کنیم که اگر ارباب رجوع کارش هم انجام نشد احساس کند در مجموعه ما کارش پیگیری شده است و گیر کارش را متوجه شود.

تربیت نیروی انسانی برای محیط کار نیاز جدی ماست
وی با تأكید بر اینكه تربیت نیروی انسانی برای محیط کار هم نیاز جدی ما هست و مرتب نیاز داریم برای همدیگر کارگاه بگذاریم و همفکری کنیم و این موارد را رشد دهیم، گفت: مسلما در جهان مدرن به این مسئله فکر شده است. ما نه از تجربه‌های جهان مدرن استفاده می‌کنیم و نه از ذخیره‌هایی که در متون دینی داریم و مردم احساس رضایت ندارند و خود ما هم از مردم هستیم و راضی نیستیم.

منبع: ایکنا

ارسال نظرات