۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۷۳۴۵۲
مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

شناخت ذائقه‌ مخاطبان بین‌المللی حلقه مفقوده تبلیغ دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری با بیان این‌که برخی تصور می‌کنند، دنیا اشتیاقی به سخنان دینی و اسلامی ندارد، گفت: در عرصه تبلیغ دینی بایستی با زبان آکادمیک و روز با دنیا سخن گفت.
حجت الاسلام یحیی جهانگیری

حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به راهبردهای حاکمیت و نظام اسلامی برای فرامرزی کردن آموزه‌های دینی اظهار داشت: نگاه حضرت امام با تئوری صدور انقلاب و تأکید رهبر معظم انقلاب بر آن، بیانگر این مطلب است که بحث فرامرزی کردن آموزه‌های دینی به معنای شیعه سازی و مسلمان کردن دیگران نیست، بلکه تبیین یک حقیقت درست و معرفت ناب برای افراد تشنه حقیقت است که یک واقعیت انکارناشدنی است.

معنای فرامرزی شدن آموزه‌های دینی

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: منظور از فرامرزی شدن پیام‌های دینی، تغییر باورها و ادیان دیگران نیست، بلکه به دنبال این هستیم که جهان با معرفت زلال اسلامی و حقیقت آن آشنا شود، در این صورت خود آنها هستند که تصمیم به تغییر نگرش و باور خود می‌گیرند.

وی تأکید کرد: همان‌طور که در اسناد بالادستی نظام مشاهده می‌شود و طبق هدایت‌های رهبر انقلاب هم این اتفاق حاصل شده است، به عنوان اولین کلیدواژه سند چشم‌انداز بایستی الهام بخش در منطقه بود و این امر به معنای فرامرزی اندیشیدن و خود را در مرزها محدود نکردن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با بیان این‌که لازمه این اسناد حاکمیتی مصوب شده این است که نهادها هرکدام خود را مسئول عملیاتی کردن این اسناد بدانند، گفت: در حال حاضر بایستی میزان موفقیت در سند چشم‌انداز کشور که تا سال 1404 نوشته شده و چیزی حدود هشت سال دیگر از آن باقی مانده است را ارزیابی کرد تا بتوان در زمان باقی‌مانده درست عمل و نواقص آن را جبران کرد.

موانع ترویج صحیح آموزه‌ها

وی با اشاره به دخالت عوامل مختلف در عدم ترویج آموزه‌های اهل‌بیت طاهرین(ع) بیان کرد: عوامل مختلفی برای عدم ترویج صحیح فرهنگ و باورهای اهل‌بیت(ع) در جهان وجود دارد و نباید به صورت تک‌عاملی دیده شود.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: عدم کادرسازی و تربیت تیم و نیروهای انسانی مناسب برای تشنگی‌ها و تقاضاهای ایجاد شده توسط امام راحل و رهبر معظم انقلاب که بیداری اسلامی از نتایج آن بود، از مهمترین این عوامل است.

وی تأکید کرد: باید توجه شود که چه تعداد مبلغ و مدرس بین‌االمللی تربیت شده و امروزه کرسی‌های اسلام شناسی و شیعه شناسی در دستان چه کسانی قرار دارد و سهم ما در تربیت اساتید انقلابی و آشنای به معارف اسلامی که بتواند با زبان‌های مقصد معارف دینی را بیان کند، چه اندازه بوده است.

سهم معارف دینی در ژورنال‌های بین‌المللی

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با طرح این پرسش که امروزه سهم معارف دینی در ژورنال‌های بین‌المللی و اسکوپوس آی اس آی، چه اندازه است، گفت: آیا بیان این معارف صرفا به حسینیه‌ها محدود شده است یا این‌که دارای راهبردهای بلندی بوده و برای بشر امروز محتوا دارد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی تصور می‌شود، دنیا اشتیاقی به سخنان دینی و اسلامی ندارد، درحالی که اشتیاق و استقبال زیادی نسبت به این مسائل وجود دارد، اما بایستی با زبان آکادمیک و روز با دنیا سخن گفت، متأسفانه برخی خیال می‌کنند که اسلام باید در منبر خلاصه شود و حال این‌که دین اسلام باید در ژورنال‌های بین‌المللی نیز عرضه شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان افزود: عدم شناخت ذائقه‌های بین‌المللی یکی دیگر از موانع مسیر است، در شرایط امروز باید نسبت به مسائل مورد نیاز کشورهای مختلفی همچون ژاپن، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی آگاه بود، زیرا همه این موارد از الزامات پیام‌رسانی زمان کنونی است./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات