۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۷۳۴۵۰
مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

"فهم مخاطب" رکن اصلی ارسال پیام دینی

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی با اشاره به پیش نیازهای ارائه پیام دینی به مخاطب گفت: متأسفانه برخی اوقات‌ رساندن پیام‌ها به دلیل نشناختن ذائقه‌ها، نیازها و تقاضاها، پس زده می‌شود.
حجت الاسلام جهانگیری

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، سهروردی مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین خصوصیات پیام‌های فرهنگی اهل‌بیت‌(ع) اظهار داشت: آموزه‌هایی که اهل بیت‌(ع) فرامرزی است و به جهت همواره مخاطبان خود را «الناس» قرار داده‌اند،  با دقت در خطاب‌های «الناس» قرآنی، که خطاب‌های عامی هستند، فراوانی آن‌ها مشاهده می‌شود.

فرامرزی بودن کرسی درس اهل‌بیت

مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم با بیان این که درب مساجد و خانه‌های اهل‌بیت طاهرین(ع) همواره به روی دسته‌های مختلف مردم باز بود، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ همه شاگردان امام صادق(ع) شیعه نبودند، بلکه از عقاید مختلف پای کرسی درس حضرت حاضر می‌شدند و این نشان‌ از فرامرزی بودن ذات این آموزه‌ها دارد، نه اختصاص آن به اقشار، اصناف یا مذاهب خاصی.

وی با اشاره به اقدام عملی اهل‌بیت طاهرین (ع) برای رساندن پیام‌های الهی به سراسر جهان بیان کرد: با مطالعه تاریخ می‌توان مشاهده کرد که ائمه(ع) برای فرامرزی کردن این آموزه‌ها به صورت عملی، خود را به سرزمین خود محدود نکردند که صرفا دیگران به دیدار آنها بیایند، بلکه همانند پزشک دوره‌گردی با چینش پیام‌های آسمانی در بسته‌هایی زیبا و رساندن آن به دیگران، آنها را درمان می‌کردند.

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی ادامه داد: از‌این رو امام رضا(ع) از مدینه به سوی مرو با وجود مسیری بسیار سخت، مسافتی حدود 5 هزار کیلومتر را پیمود تا پیام خود را به گوش انسان‌های تشنه برساند.

مخاطبان پیام ائمه طاهرین

وی افزود: اهل‌بیت‌(ع) این امر را محدود به زن و مرد نکردند و حضرت معصومه‌(س) نیز برای رساندن پیام اسلام به گوش دیگران مسافر این راه شد، زیرا در این راه، اگر تعداد مردها کافی نباشد، زنان هم بایستی برخیزند تا پیام را به گوش مخاطبان برسانند.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) از مدینه به سوی عراق حرکت کردند، امام حسین(ع) نیز به همین‌صورت، بنابراین مشاهده می‌شود که علاوه بر فرامرزی بودن پیام‌های ائمه طاهرین(ع) خود آنها نیز در گسترش محدوده مخاطبان پیام‌های خود به صورت عملی تلاش کرده‌اند.

اتخاذ رویکرد فرامرزی در قم

وی تأکید کرد: امروز نیز برای رساندن پیام‌های دینی تولید شده در قم به سراسر جهان، بایستی رویکرد فرامرزی اتخاذ کرد و لازمه آن، شناخت ذائقه مخاطب، فهم درست نسبت به چگونگی ورود به مسأله و تشخیص صحیح نیازهای دنیای مدرن است، چراکه متأسفانه برخی اوقات‌ رساندن پیام‌ها به دلیل نشناختن ذائقه‌ها، نیازها و تقاضاها، پس زده می‌شود.

حجت‌الاسلام جهانگیری سهروردی با اشاره به روایت «فإن الناس لو علموا محاسن كلامنا لاتبعونا» بیان کرد: امام رضا(ع) فرمود؛ اگر مردم زیبایی‌های کلام ما بشنوند، تبعیت می‌کنند، با توجه به کاربرد کلمه "الناس" در روایت، منظور ایشان همه انسان‌ها است، بنابراین این مفاهیم نورانی را باید در بسته‌های متنوع، خوب و جذاب به دست همه مردم رساند./۸۷۶/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات