۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۷۳۳۴۸
آیت‌الله طبسی:

تصور حل مشکلات به وسیله مذاکره با آمریکا ناشی از بی‌خردی سیاسی است

آیت‌الله طبسی با اشاره به قلدرمآبی‌ آمریکا در برخورد با کشورها، پیشنهاد مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی را ناشی از بی‌خردی سیاسی دانست و گفت: آمریکا به هیچ چیز حتی به امضای خود پایبند نیست.
آیت الله نجم الدین طبسی

آیت‌الله نجم‌الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره مذاکره با آمریکا اظهار داشت: مذاکره یعنی امتیازاتی بدهیم و در مقابل امتیازاتی بگیریم؛ هر وقت مسؤولان کشوری و رهبر نظام صلاح ببینند با دشمنی که البته از مواضع خودش عقب‌نشینی کرده است و حسن نیت دارد و واقعاً می‌خواهد مسائل حل شود اصل مذاکره مشکلی ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: الان آمریکا به هیچ چیز و هیچ تعهدی حتی به امضای خود هم پایبند نیست؛ مذاکره با چنین حکومتی جز ذلت برای مذاکره کننده و آن ملت شریف و آن نظام چیزی در پی ندارد.

آیت‌الله طبسی با اشاره به اینکه آمریکا از حامیان یهود است و با تز یهود کارهای خود را انجام می‌دهند، ابراز داشت: قرآن کریم ویژگی‌ها، خصلت و صفات یهود را بیان کرده است و فرموده که این‌ها به هیچ عهد و پیمانی متعهد نیستند.

وی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا تصریح کرد: خلف وعده‌ها در افغانستان و پیمان شکنی آمریکا در برجام برای ما بس بود؛ می‌گویند مؤمن از یک سوراخ و روزنه دو بار ضربه و آسیب نمی‌بیند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به کمک‌های آمریکا به کشورهای دیگر که بر مبنای زور انجام می‌شود گفت: این‌ها با دوستانشان هم اینگونه برخورد می‌کنند؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس با سیلی و با بی‌آبرویی صورت خود را سرخ نگه‌داشته‌اند و ادعا می‌کنند که ما با آمریکا رفیق هستیم و آمریکا صدیق ما است.

آیت‌الله طبسی تصریح کرد: آمریکا صدیق نمی‌شناسد، هر اقدامی می‌کند پیشاپیش پولش را از شما می‌گیرد، این کار را محترمانه انجام نمی‌دهد و این کشورها را  گاو شیردهی می داند که باید آن را دوشید.

وی با تأکید بر دقت در رفتار آمریکا با دوستانی که غلام حلقه به گوش این کشور هستند، اظهار داشت: دولتمردان آمریکا با ملت خود هم محرم نیستند؛ دوستان ما و مؤمنانی که در آنجا زندگی می‌کنند تعریف می‌کنند که خیلی از اخبار را در داخل آمریکا سانسور و اخبار را  به گونه ای دیگر منتشر می‌کنند؛ مردم آن‌ها خیلی از جنایات آمریکا را نمی‌دانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حمایت‌های آمریکا از داعش، النصره و گروهک‌هایی که به عنوان پادوهای آمریکا هستند، تأکید کرد: نگاه کنید این سگ‌ها را چطور به جان مردم انداخته‌اند؛ با مردم سوریه، یمن و کشورهای دیگر چه کاری انجام دادند؟

آیت‌الله طبسی فکر مذاکره با دولتی که اینگونه قلدرمآبانه در دنیا رفتار می‌کند را ناشی از بی‌خردی دانست و تصریح کرد: اگر کسی اهل تدبر باشد به موضوع مذاکره با آمریکا فکر هم نمی‌کند؛ اگر این‌ها از تکبر و خوی استکباری خود دست بردارند و از رفتارشان در برجام عذرخواهی کنند و دوباره برگردند، حسن نیتی نشان دهند و کشور ثالث تعهد دهد که اگر زیر بار نرفت متعهد شود و ضامن بیاورد، شاید بتوان کاری کرد در جالی که اصلا اینگونه نیست.

وی رعایت شروط ذکر شده را غیر قابل تصور دانست و گفت: به ذهنم خطور نمی‌کند؛ اما اگر این‌ها از تخلف خود در برجام عذرخواهی کنند، تضمین بیاورند و از خوی استکبار خود دست بردارند و مانند کشورهای دیگر شوند، ما هم مانند آن‌ها با این کشور برخورد می‌کنیم؛ تنها این کشور است که خود را تافته جدا بافته از جهان می‌داند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وضعیت کنونی را در مقابل بحران‌هایی که ایران پشت سر گذاشته مسأله کوچکی توصیف کرد و اظهار داشت: زمانی یازده هزار کیلومتر مربع از کشور ما اشغال بود، خوزستان که از منابع اقتصادی کشور ما است در خطر بود و آن بحران‌های جدی را پشت سر گذاشتیم و این مسائل به وجود آمده را هم پشت سر می‌گذاریم.

آیت‌الله طبسی در پایان گفت: اگر افراد عاقل باشند و عقل سیاسی داشته باشند صحبت‌هایی مانند مذاکره با آمریکا را مطرح نمی‌کنند، مگر اینکه پیاده‌نظام و جاده صاف کن دشمن باشند./836/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات