۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۷۳۳۴۶
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم:

دولت حجم عظیم نقدینگی کشور را به سمت تولید هدایت کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مدیریت اقتصادی فعلی کشور را شایسته عنوان مدیریت انقلابی و جهادی ندانست و برای حرکت به سمت اقتصاد بهتر پیشنهاد داد: از اوراق سلف نفتی که ساز و کار و قوانین آن در بورس آماده است برای ورود نقدینگی به بازار نفت و گاز می‌توان استفاده کرد.
مصباحی مقدم

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،  با انتقاد از عدم اقدام انقلابی مسؤولان برای حل مشکلات اقتصادی اظهار داشت: قدم‌هایی که برداشته می‌شود و مدیریتی که صورت می‌گیرد، مدیریتی نیست که شایسته عنوان مدیریت انقلابی، مدیریت جهادی و متناسب با شرایطی باشد که دشمنان ما طمع کرده‌اند که ما را در فشار قرار دهند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: کسانی باید به میدان بیایند که مدیریت انقلابی و جهادی دارند؛ ما تجربیات خوبی از گذشته داریم و باید از تجربیاتی که در گذشته داشته‌ایم استفاده کنیم.

وی به عنوان یکی از اقتصاددانان حوزوی راهکار علمی اقتصادی برای برونرفت از وضعیت اقتصادی فعلی را جلوگیری از رشد بیشتر نقدینگی دانست و اظهار داشت: رشد نقدینگی در سال‌های اخیر بسیار بالا بوده است؛ نباید با ادوار گذشته هم مقایسه کنند که رشد نقدینگی ما در شرایط بهتر بوده است چرا که مهم حجم عظیم نقدینگی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی که نقدینگی طی سیزده سال گذشته 25 برابر شده است و حال آنکه رشد تولید ما در این سیزده سال یک و نیم برابر شده است معلوم است که چه اتفاقی افتاده است؛ تا وقتی که این نقدینگی مهار نشود فایده‌ای ندارد؛ این نقدینگی را باید به سمت تولید هدایت کرد.

وی افزود: ما پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم که کمیته صنفی بورس چند سال قبل ابزارهای مالی را طراحی کرده است که این ابزارهای مالی جاذبه لازم را برای جذب نقدینگی ایجاد می‌کند؛ به طور عمده هم بر اوراق سلف نفتی به صورت ریالی و ارزی تأکید داشتیم که اگر دولت از این اوراق سلف نفتی که قبلاً طراحی شده است و دستور العمل آن هم تعیین شده است که اگر استفاده شود خیلی سریع نقدینگی به این سمت جذب می‌شود و از اینکه به سمت دلار و سکه برود منصرف خواهد شد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یکی از راه‌های بهبود اقتصاد را به کار بردن سیاست‌های انقباضی دانست و تصریح کرد: خیلی خوب است که دولت سیاست‌های انقباضی را به کار بگیرد، اوراق مشارکتی را منتشر  و  منابع مردم را جمع‌آوری و مدیریت کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنچه به دیدگاه مسؤولان و مدیران نزدیک است، هدایت این نقدینگی است؛ این نقدینگی را از بخش نامولد که شامل بازارهای ارز، سکه، مسکن، خودرو و مانند این‌ها است یا بخش دلالی که شصت درصد از نقدینگی کشور در آن تجمع کرده است را باید به سمت تولید بالا دستی نفت و گاز ببرند؛ اگر این اتفاق بیافتد جبران میلیاردها دلار انتظار دولت از سرمایه‌گذاری خارجی، به صورت نقدی و ریالی خواهد شد./836/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات