۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۷۳۲۷۰
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

همفکری حوزه و دانشگاه سبب حل مشکلات علمی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: همفکری دو قطب علمی حوزه و دانشگاه سبب می‌شود تا برای مسائلی که علم جامعه اسلامی با آن روبه‌رو است مسأله شناسی کرده و برای حل آن با مشارکت و پیگیری‌های لازم، اقدام اساسی انجام شود.
چهارمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که عصر امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دو قطب و محور علمی جامعه ما یعنی حوزه و دانشگاه است که باید همواره مورد حمایت و توجه باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: در دعوت اولیه‌ای که هرسال برای 3هزار نفر صورت می گیرد، حدود هزار نفر اجابت می‌کنند، که به دلیل محدودیت در امکانات نمی‌توان از افراد بیشتری استقبال کرد، اما به دنبال این هستیم که همه هزار نفر حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: حداقل در اقدام اولیه که نشستی دو هفته‌ای است و طرح مسأله در آن صورت می‌گیرد، مشارکت داشته باشند و کسانی که مایل هستند دوره‌های بعدی را ادامه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا با ضروری دانستن همفکری حوزه‌های علمیه و دانشگاه با یکدیگر بیان کرد: همفکری این دو قطب علمی سبب می‌شود تا برای مسائلی که علم جامعه اسلامی با آن روبه‌رو است مسئله شناسی کرده و برای حل آن، با مشارکت و پیگیری‌های لازم، اقدام اساسی انجام شود.

وی با بیان این‌که کمترین ثمر این طرح به داوری اساتیدی که در سال‌های گذشته حضور داشتند، جمع شدن نخبگان برای اندیشیدن پیرامون موضوعی است که سخت مورد غفلت می‌باشد، گفت: پاتوق شدن برای کسانی که دغدغه‌ علم را دارند و با انگیزه در حوزه دانشی که وارد آن شده‌اند، قدم بر‌می‌دارند، از ثمرات این طرح است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در مقطع اول طرح که دوران فراگیری است، دوستان تا لحظه آخر به صورت داوطابانه حضور دارند نه به‌خاطر گرفتن مدارک یا الزامات فرهنگ و نظام آموزشی، بلکه به انگیزه بازاندیشی و عمق گرفتن در حوزه معرفتی این طرح را دنبال می‌کنند، این وجه مشترک دوستی پایدار نخبگان با یکدیگر را فراهم می‌کند و این ثمره‌ای کمی برای این طرح نیست.

وی با اشاره به تفاوت‌های دیگر اردوهای علمی با دوره ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی گفت: اردوهایی که برگزار می‌شود غالبا برای مدت کوتاهی است و بعد از یک یا دو هفته تمام می‌شود، درحالی که این طرح بعد دو هفته آغاز می‌شود و یک دوره 5 ساله است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا اضافه کرد: تفاوت دیگر این است که رویکرد فرهنگی و اجتماعی زمینه مشترک کسانی است که در این اردوها جمع می‌شوند، دو طرح کوثر و ولایت که حدود دو دهه قبل آغاز شدند، همه ورودی‌های آنها با زمینه‌ها و انگیزه‌های اجتماعی نسبتا مشترکی به مدت کوتاه دور هم جمع می‌شوند، البته این‌جا هم زمینه‌های مشترکی وجود دارد.

وی در ادامه به ویژگی سوم دوره ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی اشاره کرد و گفت: این طرح مختص به دانشجویان علوم انسانی نیست بلکه همه دانشجویان از رشته‌های مختلف با انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی وارد می‌شوند، درحالی که طرح‌های دیگر مختص به دانشجویان خاصی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که انگیزه نخبگان، اندیشه درباره خود علوم اسلامی است، گفت: به خاطر محدودیت‌های موجود سعی می‌شود دانشجویانی با انگیزه بیشتر جذب شوند.

وی در پایان افزود: سعی می‌شود از اندیشمندان مختلفی که صاحب نظر هستند و با تئوری وارد میدان می‌شوند نه با صرف شعار تا دوستان ببینند که در این فضا با رویکردهای مختلف مسائلی وجود دارد و در هر روز به یک نظریه و صاحب نظر که به نوعی نظریه ارائه شده خود را نمایندگی کنند./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات