۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۵۷۳۱۷۸
نماینده سابق مجلس مطرح کرد؛

۲۰۳۰ نقض آشکار حقوق کودکان | نقدی بر افراط در خصوصی سازی مدارس

لاله افتخاری گفت: از چند سال گذشته شاهد آموزش مسائل انحرافی در مدارس کشور هستیم، مسائلی که مطلقا به صلاح کودکان ایرانی یا حتی فرزندان کشورهای بی‌بندو بار هم نیست.
لاله افتخاری

لاله افتخاری نماینده سابق مجلس در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آسیب‌های خصوصی‌سازی مدارس کشور اظهار داشت: با توجه به نظارت ضعیف مسئولان نسبت به مهدها، پیش‌دبستانی‌ها و وجود مراکز صدور مجوز متعدد، ناهماهنگ و بدون انسجام و روشی واحد درکشور، خصوصی سازی بیشتر در آموزش و پرورش و دیگر مدارس سبب آسیب‌های بیشتری در این حوزه می‌شود.

ظرفیت‌های آموزشی نظام

نماینده سابق مجلس ادامه داد: می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در نظام، در عرصه‌های مختلف، آموزش رایگان را برای همه فراهم کرد، از سوی دیگر مجوزی که به بخش‌های خصوصی داده می‌شود، بایستی از نظارت دقیق، مستمر و برخورد بسیار جدی مسئولان در صورت تخلف و انحراف از اهداف و شرح وظایف برخوردار باشد.

وی خاطرنشان کرد: به تعبیر امام راحل نفس ایجاد مهدکودک‌ها، برنامه‌ای بود که نقشه استعمار دشمنان نامیده شد، برای دور کردن کودکان از آغوش و دامن مادران وخانواده‌ها، به منظور آموزش مسائل خاصی به آنها، تا کودک جدایی از خانواده را یاد بگیرد که امروز با نام‌های آموزش، توانمند‌سازی، آگاهی بخشی، اهداف هزاره و سند 2030 درجریان است.

افتخاری هشدار داد: باید دقت داشت که چه الزاماتی برای فرستادن یک کودک در روستا، به مهدکودک وجود دارد، آیا در این مهد قرآن، مسائل زندگی و دین را به او آموزش داده می‌شود یا مسائلی برنامه‌ریزی شده از سوی غرب در جریان است، متأسفانه آنچه در روستاها و جاهای مختلف کشور صورت می‌گیرد، سر و صدای آن کمتر به گوش مسئولان می‌رسد که نسبت به همه آنها نگرانی وجود دارد.

زمان آموزش مسائل جنسی در غرب

وی همچنین با اشاره به اجرای سند 2030 در ایران و زمان آموزش مسائل جنسی در کشورهای غربی اظهار داشت: در کشور آمریکا و برخی کشورهای غربی، با وجود فضای مختلط آموزشی و نارضایتی دانش‌آموزان دختر در این کشورها، آموزش‌های جنسی را از پایه‌های بالا آغاز می‌کنند و این درحالی است که برای کودکان دیگر کشورها همچون ایران، از سن 5 و 6 سالگی چنین نسخه آموزشی را می‌پیچند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سند 2030 در حقیقت حلقه‌ای از مجموعه حلقاتی است که از قبل آغاز شده و ادامه پیدا کرده است و چیزی نیست که تازه آمده باشد، بلکه مانند تغییر جلد کتاب یا پیاده کردن فاز بعدی پروژه‌ای تنها اسم و عنوان آن تغییر کرده است.

وی با بیان این‌که فازهای قبلی  سند 2030 از سال‌های قبل جریان داشته است، گفت: از چند سال گذشته شاهد آموزش مسائل انحرافی در مدارس کشور هستیم، مسائلی که مطلقا به صلاح کودکان ایرانی یا حتی فرزندان کشورهای بی‌بندو بار هم نیست، اما متأسفانه در حال اجرای گسترده است.

سند ۲۰۳۰ تابلوی اقدامات غربی

افتخاری افزود: کسانی که سند 2030 را ارائه کرده‌اند، در حقیقت تابلویی در دستان خود گرفته‌اند و در گذشته تابلوهای کمرنگ‌تری با عناوین مختلفی همچون اهداف هزاره و حقوق کودک داشته‌اند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در حوزه حقوق کودک بیان کرد: در حال حاضر نسبت به طرحی که مجلس تصویب کرده است، نگرانی وجود دارد که منظور از این حقوق کودک، چیست، آیا حقوق کودکی مورد نظر است که سال‌ها تلاش و مبارزه شد تا یک‌سری مسائل که سبب بروز مشکلات و به ضرر فرزندان و برخلاف مصالح آنها است، قانونمند نشود.

نماینده سابق مجلس اضافه کرد: آیا منظور از این حقوق کودک، حقوقی است که سازمان ملل قصد تحمیل آن بر کشورها را دارد یا آن‌چیزی است که با توجه به دغدغه‌های در نظر گرفته شده است.

وی در پایان بیان کرد: البته کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس هشتم تلاش‌های زیادی انجام داد که بتواند مشکلات را تاحدود زیادی حل کند که معمولا به دعوای دو نهاد و سازمانی منجر شد که بیشتر متولی این امر هستند و حاصل آن نتیجه مورد نظر را در بر نداشت.

گفتنی است، علاقه‌مندان بخش اول این مصاحبه را اینجا می‌توانند مطالعه کنند./876/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات