۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۷۳۰۲۱

یادداشت | مردان بدحجاب

درست است که حساسیت پوشش بانوان بالاتر است؛ اما مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، متاسفانه در سطح جامعه شاهد برخی بدپوششی و بدحجابی های مردان هستیم.
مردان بدحجاب

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، وقتی بحث پوشش و حجاب به میان می آید ذهن‌ها سراغ پوشش بانوان در جامعه می رود. اما مقوله حجاب صرفا برای خانم ها نیست؛ بلکه مردان نیز باید مقررات پوششی را رعایت کنند که کمتر به آن توجه شده است.

درست است که حساسیت پوشش بانوان بالاتر است؛ اما مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، متاسفانه در سطح جامعه شاهد برخی بدپوششی و بدحجابی های مردان هستیم.

در سیره اهل بیت علیهم السلام به این مبحث مهم اشارات زیادی شده است که هم مردان و هم زنان را شامل می شود اما چند نکته پیرامون پوشش مردان را متذکر می شویم که امروزه در جامعه زیاد به چشم می خورد و کمتر به آن توجه می شود.

در روایات زیادی به بحث پوشش تاکید شده است که برای هردو قشر زن و مرد ذکر شده است اما جالب اینجاست نکات قابل توجهی در روایات به بحث پوشش آمده است که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

در رابطه با حجاب و پوشش بانوان به دلیل حساسیت آن صحبت های زیادی به میان آمده است اما درباره نوع پوشش مردان و کم و کاستی هایی که وجود دارد سخن چندانی نیست، با توجه به اینکه در سطح جامعه از بدپوششی و بدحجابی مردان مواردی دیده می شود.

البته حساسیت در پوشش مردان به نسبت بانوان نیست، در حدیثی به این نکته اشاره شده است که فرمودند: حیا و شرم ده قسمت است، كه نُه قسمت آن در زنان و یك قسمت آن در مردان است. یکی از دلایلی که زنان نسبت به پوشش مردان کمتر حساسیت نشان می دهند همین است. البته منظور این نیست که مردان نسبت به زنان بی حیا هستند بلکه میزان محرک بودن عدم حجاب زنان، نسبت به مردان بالاتر است؛ اما اذعان به اینکه حیای و حجب زنان بالاتر است شکی نیست.

تحقیقات و تجربههای علمی نشان میدهد كه آن اندازه كه مرد از نگاه كردن به تن و اندام زن تحریك میشود، زن از مشاهده‌ی مرد تحریك نمیشود. در روان‌شناسی جنسی نیز ثابت شده است كه تمامی سطح بدن زن برای مرد محرك است، اما در مرد چنین نیست.

امروزه در جامعه اسلامی، پوشش مردان بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه در برخی موارد شاهد بدپوششی هایی هستیم که مورد غفلت واقع شده است که به بررسی آن ها می پردازیم.

در روایتی از امام کاظم علیه السلام آمده است که در پاسخ به شخصی که درباره اسراف در لباس سوال کرد فرمودند: اسراف آن است که لباس بیرون را در منزل و لباس منزل را در بیرون به تن کنید.

در این روایت حرف های زیادی نهفته است که خبر از پوشش و نحوه آن در سطح جامعه و خانه را گوشزد می کند. طبیعتا لباس منزل لباسی راحت تر و نسبتا بازتر از لباس در بیرون منزل است، پس قطعا پوششی به مراتب ناقص تر از سطح جامعه را داراست. البته در این قضیه فرقی میان زن و مرد نیست اما به دلیل اینکه مردان حساسیت کمتری نسبت به حد پوشش خود حتی از سر ناآگاهی دارند، کمتر به این مهم توجه می کنند. چه بسا جا به جایی پوشش بیرون با درون منزل، باعث ناهنجاری هایی در سطح جامعه شود که امروزه شاهد برخی از آن ها هستیم.

برای نمونه مردی برای گذاشتن سطل زباله در بیرون منزل خود اقدام به بیرون آمدن از خانه خود می کند؛ اما به این بهانه که پوشش مردان مثل زنان نیست و در شب کسی وی را نمی بیند با لباس راحتی منزل و شلوارک بیرون می آید.

البته در برخی موارد به دلیل فرهنگ متفاوت خانواده ها در نوع پوشش در منزل-که آن هم نیاز به بررسی جزئی تری دارد- با لباسی به مراتب برهنه تر از مورد ذکر شده حتی برای مدت کوتاهی اقدام می کنند مثلا نظیر لباس رکابی و شلوارک!

این تمام ماجرا نیست. عده ای از آقایان به دلیل گرمای زیاد لباس آستین کوتاه به تن می کنند. البته طبق نظر مراجع معظم پوشیدن لباس آستین کوتاهی که مفسده نداشته باشد مانعی ندارد؛ اما لباس آستین کوتاهی که باعث جلب توجه شده و خاص باشد قرار دهد جایز نیست.

برخی آقایان تی شرت نامناسب به تن کرده و یا آنقدر بدن نماست که قسمتی از بدن آنها پیداست و یا پوشش شلوار آن قدر کوتاه و یا تنگ است که باعث مفسده می شود، اینها از لحاظ حرمت هیچ تفاوتی با پوشش بانوان ندارند.

در سیره اهل بیت علیهم السلام جا به جایی لباس زن و مرد در پوشش به شدت نکوهش شده تا جائی که یکی از علائم مردم آخرالزمان، اینگونه پوشش ذکر شده است.

متاسفانه مد بر روی لباس آن چنان تاثرگذاشته است که حتی البسه نیمه برهنه برخی اوقات به عنوان مد مطرح می شوند. پوشش مردان در اینگونه موارد نیز دارای اشکال است.

کوتاهی لباس از دیگر مواردی است که مردان کمتر به آن اهمیت می دهند به طوری که از لحاظ پوشش اسلامی رعایت برای مردان نیز واجب است. متاسفانه در این قضیه در سطح شهر مواردی دیده می شود که مردان با شلوار کوتاه و یا پیراهن کوتاه و یا با بالازدن شلوار، اقدام به حضور در اجتماع می کنند.

نکته آخر اینکه پوشش مردان در کلیات هیچ تفاوتی با پوشش بانوان ندارد مگر بحث محرک بودن عدم پوشش زنان که این هم به دلیل حفظ حرمت بانوان از گزند نگاه های نامحرمان نهاده شده است؛ اما توجه به نوع پوشش مردان نیز بسیار به بحث تربیت اجتماعی و فرهنگ عمومی مربوط بوده و می بایست به دقت رعایت گردد.

بدون شک این نوع سبک جدید پوشش متاثر از فرهنگی غیر از فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی است و قطعا در این میان، نقش فضای مجازی و ماهواره بسیار پررنگ است.

ضمن اینکه این نوع نگرش در تربیت پوشش فرزندان در منزل و محیط پیرامونی خود نیز اثرگذار است که باید به آن با دقت نگریست چون نحوه آموزش پوشش در منزل،‌ به یادگیری پوشش در سطح جامعه نیز خواهد رسید./829/ی۷۰۳/س

حجت الاسلام محمدمهدی مرادی، پژوهشگر

منابع

غلامعلی حداد عادل، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص 64

محمدی ری شهری، میزان الحكمه، ج 2، ص 570، واژه‌ی حیاء

 

ارسال نظرات