۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۵۷۲۹۹۷
امام‌جمعه شیراز در دیدار دبیران احزاب اصلاح‌طلب:

وظیفه احزاب توجه به مردم است نه سیاسی‌کاری/ خیلی‌ها باشعار انقلابی، انگیزه قدرت و ثروت داشتند

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس وظیفه احزاب را توجه به مردم و جامعه برشمرد و گفت: تجربه تاریخی نشان داده کسانی که درد اجتماع و مردم را داشته‌اند، معمولاً تأثیرگذاری آنان نیز بیشتر بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس، حجت الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام در دیدار با دبیران احزاب اصلاح‌طلب استان فارس اظهار داشت: زمانی که ما در عرصه انقلاب اسلامی وارد شدیم، همیشه باید خودمان را محاسبه کنیم که انگیزه ما از کارهایمان چیست؟ اگر انگیزه ما هوای نفس و دنیاطلبی است، باید سعی کنیم خود را در مسیر درست قرار دهیم.

*شعار انقلابی به انگیزه قدرت

وی با بیان اینکه هیچ جریان انقلابی نمی‌تواند بگوید نیاز به محاسبه نفس ندارد و در بالاترین حدود انسانیت که معصومین هستند نیز مرتب این نکته را تذکر می‌داده‌اند، تصریح کرد: در میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در طی چهار دهه اخیر افرادی بوده‌اند که شعارهای انقلابی داده‌اند اما انگیزه آن‌ها انقلابی، دینی و الهی نبوده و به انگیزه رسیدن به قدرت و مُکنت شعار داده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: در آسیب‌شناسی مسائل انقلاب نیز تقریباً همه با همه یک‌شکل هستیم و در جلسه‌ای که با اصول‌گرایان داشتم نیز همین صحبت‌ها را بیان کردند؛ اما باید برگردیم ببینیم مشکل از کجاست؟ ما اگر پای یک‌چیزهایی به‌عنوان ارزش‌های اصول‌گرایی یا به‌عنوان ارزش‌های اصلاح‌طلبی ایستاده‌ایم، باید بررسی کنیم که آیا به فکر سود شخصی هستیم یا کار برای خداست و می‌خواهیم جامعه بهره‌ای ببرد؟! اگر این را با خود تسویه‌حساب کنیم مطمئناً تأثیرگذاری‌مان در جامعه بیشتر خواهد شد.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: تجربه تاریخی نشان داده کسانی که به‌نوعی درد اجتماع و درد مردم را داشتند معمولاً تأثیرگذاری بیشتری نیز داشته‌اند تا کسانی که وارد جریان‌های سیاسی شده و بهره‌های خود را برده و کنار رفته‌اند. ما به دنبال آن چیزی می‌گردیم که انگیزه‌های اصیل ارزشی داشته باشد.

*تجربه حزبی در ایران قوی نیست

حجت الاسلام والمسلمین دژکام افزود: بعد از سال‌های متمادی هنوز خیلی از کسانی که درگیر این جریانات هستند اصل این دو جریان را نمی‌شناسند. همیشه به احزاب گفتم یکی از نقش‌های حزب این است که آگاهی بیفزاید تا بعد بتواند بر مبنای آن آگاهی اقدام کند. ما این آگاهی افزایی را از شما انتظار داریم.

وی خاطرنشان کرد: تمام تحلیل فکری یک جوان که گرایش سیاسی دارد این است که 2-3 تا موضع‌گیری را می‌بیند و انتخاب می‌کند اما مبنای فکری چیست؟ ما مطلبی برای ارائه نداریم و این است که متأسفانه تجربه حزبی در ایران قوی نیست، یعنی احزاب ما تفکر مبنایی خود را آموزش نمی‌دهند و این نقطه‌ضعف است. ما به تفکرات مبنایی باید بپردازیم.

*برای اصلاح‌طلبی توضیح لازم است

امام‌جمعه شیراز اظهار داشت: اگر بناست اصلاح‌طلبی را در ایران معادل رفرمیست بدانیم و توضیحی برای آن نداشته باشیم دیگران تحقیق می‌کنند که رفرمیست در اروپا چگونه است و بر آن اساس اصلاح‌طلبی را در کشور ما می‌بینند و این برای ما که به‌خصوص در شیراز هستیم ایراد است چون شیراز مرکز علم و فرهنگ و اندیشه است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام افزود: این دو جریان عمده سیاسی، 2 لبه قیچی هستند و کشور به هر دو جریان نیاز دارد تا قیچی ببرد اما کار به جایی رسیده است که یکی را کافر و دیگری را متحجر می‌دانیم چون بر اساس مبانی بحث نکردیم و همیشه بر اساس موضع‌گیری‌ها ما را شناخته‌اند و این مشکل باید حل شود.

*مردم‌سالاری دینی نهادینه نشده است

وی خاطرنشان کرد: جمله‌ای از مقام معظم رهبری یادآوری می‌کنم که باید برای حل مسائل و مشکلات اخیر مبنا قرار گیرد. ایشان فرمودند من به مردم‌سالاری دینی اعتقاد دارم. مردم‌سالاری دینی است که نهادینه نشده است و عمده گله‌ها، دغدغه‌ها و انتقادات به همین دلیل است که مردم‌سالاری دینی نهادینه نشده است. وقتی رهبر معظم انقلاب شروع می‌کند باید استقبال کنیم؛ اما کسی به این قضیه ورود نمی‌کند تا این موضوع را به گفتمان عمومی تبدیلش کند.

*واقعیت‌های سیاسی را ببینیم

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: شما گله کردید که خیلی‌ها در جریان اصلاح‌طلبی جایگاه شغلی مناسب خود را پیدا نکردند ولی در بحث مردم سالارانه می‌بینیم که امروز در شیراز شورای شهر لیست امید به دست گرفته است و دولت ائتلافی بین اعتدالیون و اصلاح‌طلبان است و اگر مردم‌سالاری را بخواهیم نهادینه کنیم این گله‌ها دیگر نباید مطرح شود و باید واقعیت‌ها را نیز ببینیم که امروز مناصب در اختیار کیست، اما گاهی ما خودمان هم به مردم‌سالاری کمک نمی‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام افزود: رهبری می‌گوید به مردم‌سالاری معتقدم و در ادامه از این مورد به‌صراحت حمایت می‌کند ولی ما خودمان استقبال نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم حزب 2 روزه باشیم یا ادامه دهیم؟ اگر می‌خواهیم در مدت طولانی باشیم باید اساس را محکم قرار دهیم. شما می‌خواهید یک‌چیز غیر از متداول و متعارف جوامع بشری باشد یا همان‌که متعارف است؟ به دنبال این هستید که یک‌شبه نتیجه بگیرید؟ می‌خواهید در عرض فرصت محدودی یک تغییری رخ دهد؟

*منتظر تغییر آنی نباشیم

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: اصلاح یعنی تغییر در نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و این تغییر اگر بخواهد رخ دهد به‌هیچ‌وجه نباید منتظر تغییر آنی باشیم. باید صبور باشیم. به عبارتی منتظر تولد طبیعی باشیم و نمی‌شود کوتاهش کرد و پروسه زمان بری هست. بعضی موارد ممکن است حق باشد اما در طول یک پروسه جامعه متوجه می‌شود. گروه مقابل هم حرف خود را می‌زند و می‌گوید حق است، ما که نمی‌خواهیم اعمال فشار کنیم و مردم سالارانه باید جلو برویم.

وی تصریح کرد: بیایید به مردم‌سالاری دینی بها دهیم و خطا نکنیم. گاهی خطا کرده‌ایم و به قانون پایبند نبوده‌ایم و مردم و کشور را دچار مشکل کرده‌ایم، داور جامعه نیز در مقابل این حرکت ما کارت زرد یا قرمز بالا آورده است و حال ما ناراحت شده‌ایم؛ بنابراین نباید خطا کنیم و در چارچوب خودش باید جلو برویم. ما نباید به اسم اصلاح‌طلبی از براندازان حمایت کنیم. این با قاعده علمی خود جور درنمی‌آید. اگر در چارچوب باشد مطمئن باشید به‌جای خوب می‌رسید.

*احزاب مردم سالارانه کار نمی‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین دژکام خاطرنشان کرد: بنده به آینده ایران امیدوار هستم. امیدوارم شما کشور را به‌جای خوب برسانید اما اینکه چگونه این کار را می‌کنید مهم است. باید از یک مسیر علمی و منطقی جلو رفت و اگر احساسی عمل کنید جواب نمی‌دهد. هر پروسه و تغییری را در اجتماع بخواهید شکل دهید برفرض مثال حق هم باشد باید علمی جلو رفت. اگر در مسیر مردم سالارانه کار جلو برود متوجه ایراد کار خود در برابر جناح مقابل می‌شویم. چون مردم سالارانه کار نمی‌کنیم فرصت اینکه نظریه‌ها باهم رقابت کنند را از بین بردیم و فقط به فکر بیرون راندن رقیب هستیم. وظیفه احزاب این است که به فکر مردم و جامعه باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس همچنین گفت: الآن همه فهمیدیم وفاق لازم است. وفاق در حول یک محور منطقی و علمی باید باشد. قانون‌مند و منطقی و علمی کار کنیم و طرف مقابل می‌پذیرد. در رقابت بین تمدنی که تمدن ایرانی-اسلامی ما که با تمدن غرب دارد ما یک مبانی تمدنی داریم که در ادامه تبیین خواهیم کرد که اصلاح‌طلبی درون نظام اسلامی در تعارض با اصول‌گرایی درون نظام نیست و این دو قطعه مکمل یکدیگر هستند.

وی افزود: باید خیلی حساب‌شده‌تر به مباحث ورود کنیم و لازم است نکاتی را یاد بگیریم. جای تأسف دارد که همه قبول داریم ملاصدرا و سعدی مایه افتخار ما هستند اما نمی‌دانیم حرف آن‌ها چه بوده است؟ و در رأس که قرآن است و نمی‌توانیم درست از آن برداشت کنیم و این در بین ما باید عمومی شود تا بتوانیم بر اساس این مبانی حرف بزنیم و این فرصت‌ها را شما احزاب چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا باید ایجاد کنید.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام در پایان نیز گفت: شما احزاب باید این فضا را ایجاد کنید تا رشد نسل جوانمان را در پی داشته باشد و آن‌ها بتوانند دقیق‌تر انتخاب کنند و بهتر نظام اسلامی را به اهداف برسانند.

خاطرنشان می‌شود در ابتدای این دیدار، 14 نفر از دبیران احزاب اصلاح‌طلب استان فارس به ارائه نظرات خود پرداختند.

ارسال نظرات