۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۷۲۸۷۵
امام جمعه اهل سنت زاهدان مطرح کرد؛

حج؛ نماد اطاعت و تسلیم محض پروردگار بودن

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: حج نماد اطاعت و تسلیم محض پروردگار بودن است؛ احکام و مناسک حج بیانگر این است که انسان باید با تمام وجود و در هر حال، چه علت و فلسفۀ آن‌ها را می‌فهمد و چه نمی‌فهمد، از دستورات خداوند فرمانبرداری کند.
مولوی عبدالحمید

به گزارش خبرگزاری رسا، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در مسجد مکی این شهر، گفت: آنچه از آیات و روایات استنباط می‌شود، این است که کعبه، نخستین خانه و همچنین نخستین عبادتگاهی است که روی زمین بنا شده است.

وی افزود: این خانه یک‌بار توسط حضرت نوح بنا شده و یک بار هم پس از این‌که کاملا منهدم شده بود، حضرت ابراهیم با راهنمایی حضرت جبرئیل آن را بنا کرد. هنگامی‌که دیوار خانه کعبه بالا رفت و دست حضرت ابراهیم نمی‌رسید، الله تعالی سنگی را از بهشت فرستاد که حضرت ابراهیم روی آن می‌ایستاد؛ این سنگ به هر اندازه که نیاز بود بالا می‌رفت.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: مهمترین دغدغه حضرت ابراهیم و اسماعیل در هنگام بنای خانه کعبه این بود که این عمل‌شان در بارگاه الهی مقبول واقع شود و برای این قبولیت دعا کردند. مهمترین دغدغه کسانی که مسجد و یا هر بنای خیری را می‌سازند و هر عملی که انجام می‌دهند نیز باید قبولیت آن باشد و برای آن دعا کنند. دعا برای قبولیت ساخت مسجد، سنت حضرت ابراهیم است.

وی ادامه داد: وقتی بنای خانه کعبه تکمیل شد، حضرت ابراهیم به دستور الله تعالی مردم را برای طواف خانه کعبه و ادای فریضه حج به‌سوی این خانه فراخواند و الله تعالی هم صدای ابراهیم را به گوش تمام انسان‌ها و ارواح آن‌ها تا قیامت رساند، به‌طوری‌که اکنون بسیاری از مشتاقان اطراف این خانه طواف می‌کنند و بسیاری دیگر هم شوق دیدار آن را دارند.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: حج نماد اطاعت و تسلیم محض پروردگار بودن است؛ احکام و مناسک حج بیانگر این است که انسان باید با تمام وجود و در هر حال، چه علت و فلسفۀ آن‌ها را می‌فهمد و چه نمی‌فهمد، از دستورات خداوند فرمانبرداری کند.

وی افزود: حج عبادت بسیار بی‌نظیری است. حاجیان به دستور پروردگار لباسی شبیه کفن را بر تن دارند و سربرهنه و پابرهنه مناسک حج از قبیل سعی بین صفا و مروه، رمی جمرات، وقوف در صحرای عرفات و غیره را انجام می‌دهند.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان بیان کرد: مراسم حج یک کنگرۀ عظیم است که انسان‌ها از رنگ‌ها، زبان‌‌ها، گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف در آن تجمع می‌کنند. حج فرصتی برای توبه و استغفار و اجابت دعا و اظهار ندامت و پشیمانی بر کوتاهی‌های گذشته است.

وی افزود: الله تعالی مسجدالحرام را مکانی امن قرار داده است تا حاجیان بتوانند مراسم حج را به‌راحتی برگزار کنند؛ آنجا جنگ و درگیری و جروبحث ممنوع است، حتی حیوانات و گیاهان در این سرزمین در امنیت قرار دارند و کسی حق ندارد پشه‌ای را بکشد یا شاخه درختی را بشکند.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: تمام دغدغه حجاج گرامی باید ادای مناسک حج باشد و اینکه حجی مقبول و مبرور نصیبشان بشود. حاجیان در طول مراسم حج با علما و کسانی که با احکام و مسائل حج آشنایی دارند، همراه بشوند.

ارسال نظرات