۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۷۲۸۶۸
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

مردم و مسؤولان در به وجود آمدن شرایط اقتصادی فعلی مسؤول هستند

استاد و پژوهشگر فلسفه دین گفت: برخی مشکلات به مردم بازمی‌گردد که حاضر نیستند سرمایه‌های خود را در اختیار بخش‌های سرمایه‌گذاری قرار دهند، ضعف دیگر از مسؤولان اقتصادی است که ساختارهای سرمایه‌گذاری را مشخص نکرده‌اند.
خسروپناه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه در شانزدهمین روز از طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی با اشاره به ویژگی‌های هنرمند انقلابی و هنرمند، گفت: در بحث کار آموزه‌ها و روایات فراوانی در اسلام وجود دارد.

استاد و پژوهشگر فلسفه دین با اشاره به اینکه کار در اسلام به هرگونه تلاش فکری و بدنی اطلاق می‌شود، افزود: در اسلام اقدامات فکری، ذهنی و معرفتی هم جز مبانی کار محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر کار علمی و اندیشه‌ای نباشد منجر به عمل نمی‌شود، ادامه داد: در اسلام کار و تلاش فکری و عملی که در مسیر سعادت انسان باشد، کار محسوب می‌شود؛ از همین رو دین اسلام تاکید بر عمل دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید بر اینکه جامعه و مؤمنان باید اهل عمل حسنه باشند چراکه شرافت انسان به انجام کار نیک است، عنوان کرد: افراد مؤمن با کار و تلاش به ثواب می‌رسد.

استاد و پژوهشگر فلسفه دین خاطرنشان کرد: برخی می‌پندارند، اینکه از صبح تا ساعتی مشخص در محل کار خود حاضر شوند کار محسوب می‌شود در صورتی که تا زمانی که یک اقدام مفید صورت نگیرد در واقع هیچ کاری انجام نشده است.

وی اضافه کرد: در فقه شیعه و اهل سنت برخی از کارها را واجب، بعضی را مستحب، برخی را مباه، برخی را مکروه و بعضی کارها را نیز حرام می‌دانند، برای مثال برای مرد واجب است نفقه مورد نیاز خانواده را از راه حلال تامین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: اگر کسی براساس قراردادی که با وی منعقد شده است کار نکند، پولی که از این طریق بدست می‌آورد آمیخته به حرام است و باید خمس آن را پرداخت کند.

استاد و پژوهشگر فلسفه با اشاره به اینکه برخی کارها فی‌النفسه حلال هستند اما برخی شاغلان به‌گونه‌ای آن را انجام می‌دهند که حرام می‌‍شوند، گفت: در روایت از حضرت علی (ع) آمده که طلب روزی حلال برای مردان و زنان واجب است.

وی با بیان اینکه کسانی که اهل کار و تلاش هستند اول خود سود می‌برند و احساس لذت و شخصیت می‌کنند، ادامه داد: کار سبب رشد ایمان انسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با طرح این پرسش که چرا مسلمانان و شیعیان با این همه معارفی که درخصوص کار در دین اسلام مطرح شده است به شیوه دیگری رفتار می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر هر کسی در هر مسؤولیتی که قرار دارد؛ درست کار کنند اتفاقات بزرگی در کشور رخ می‌دهد.

استاد و پژوهشگر فلسفه دین بیان کرد: این ننگی برای مسلمانان است که بگویند روزانه تنها 20 دقیقه کار مفید انجام می‌دهند ولی در کشورهای غربی این زمان هشت یا هفت ساعت است.

وی با بیان اینکه چرا با این همه روایات که درباره کار در دین اسلام مطرح شده این میزان بیکاری در ایران وجود دارد، تاکید کرد: ایران بالاترین نقدینگی را در کشورهای جهان دارد اما از طرف دیگر آمار بیکاری زیادی هم در آن وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: در حال حاضر پول در دست عده‌ای و نقدینگی در بین مردم زیاد است؛ این نقدینگی باعث می‌شود در هر برهه‌ای مردم به سمت یک فاکتوری مثل ارز، سکه، حساب‌های بانکی و... بروند.

استاد و پژوهشگر فلسفه دین عنوان کرد: در هر شهری که می‌رویم تعداد خانه‌های خالی به مراتب بیشتر از نیاز جوانان آن شهر است، در این بخش عرضه از تقاضا بیشتر شده است به همین دلیل روز به روز قیمت مسکن بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه اگر این نقدینگی در چرخه تولید توزیع شود همه مشکلات بیکاری حل می‌شد، تصریح کرد: برخی مشکلات به مردم بازمی‌گردد که حاضر نیستند سرمایه‌های خود را در اختیار بخش‌های سرمایه‌گذاری قرار دهند، فرهنگ شرکت در کار باید در بین مردم نهادینه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه ضعف دیگر از مسؤولان اقتصادی است، خاطرنشان کرد: رئیس بانک مرکزی و مسؤولان اقتصادی ساختارها را به‌گونه‎‌ای تبیین کنند که مردم سرمایه خود را در بانک، ارز و سکه وارد نکنند.

استاد و پژوهشگر فلسفه دین ادامه داد: مسؤولان از سویی سود بانکی را کم کردند اما چند روز بعد اعلام پیش‌فروش سکه شد؛ این کار باعث سوق دادن سرمایه مردم به سمت سکه  و افزایش قیمت آن شد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه درآمد داروهای گیاهی در دنیا از درآمد نفت و هر انرژی دیگری بیشتر است و مصرف آب این  گیاهان هم بسیار کم است، اضافه کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری بخشی را برای توسعه گیاهان دارویی اختصاص داده‌ لذا استانداران، فرمانداران و مسؤولان در هر استانی از این مزایا استفاده کنند تا نقدینگی سرمایه‌داران در این قسمت وارد شود و هزاران جوان بیکار در این بخش مشغول شوند.

ارسال نظرات