۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۷۲۷۵۲
مشروح نشست خبری سخنگوی حوزه؛

از بازنگری در تقویم تحصیلی تا واکنش به نابسامانی های اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی از تصویب درخت واره رشته های تحصیلی و بازنگری در تقویم تحصیلی حوزه های علمیه خبر داد که بر این اساس ۲۰ روز به ایام درسی طلاب افزوده می شود.
نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین رفعتی سخنگوی مدیریت حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی سخنگوی حوزه‌های علمیه در نشستی خبری که امروز در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد، با اشاره به ساختار حوزه علمیه اظهار داشت: حوزه‌های علمیه مانند دیگر مراکز علمی دانشگاهی نیست که در تابستان به طور کلی تعطیل شود، تعطیلی حوزه در تابستان صرفا در بخشی از ادارات حوزه برقرار است.

سخنگوی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که فعالیت تابستانی حوزویان در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است، گفت: در این تابستان حدود 17 هزار استاد و طلبه مشغول  فعالیت علمی و تحصیلی بوده‌اند.

وی ادامه داد: اردوهای آموزشی در سال جاری رشد 125 درصدی را نشان می‌دهد و این تنها در اردوهای طلاب است، آمار شرکت کنندگان در اردوهای سال 96 2005 نفر بوده‌اند و این آمار در سال 97 به 5503 نفر ارتقا یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان کرد: در 17 استان 550 استاد در دوره های دانش‌افزایی ویژه اساتید حضور یافته‌اند، همچنین 530 نفر که داوطلب تدریس در حوزه‌های علمیه هستند، برای شرکت در دوره‌های کوتاه مدت ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان این‌که اساتید تمام وقت یا نیمه وقت موظف به حضور یک سوم از زمان خو در فعالیت‌های  تابستانی هستند، گفت: حدود 700 استاد در اردوهای آموزشی یک سوم زمان خود را طی می‌کنند.

سخنگوی حوزه‌های علمیه افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های آموزشی و علمی توسط معاونت تهذیب صورت می‌گیرد، حدود 84 دوره تابستانه برگزار می‌شود و جمعا 648 طلبه در این دوره تابستانه معاونت تهذیب حاضر می‌شوند.

وی ادامه داد: این دوره‌های در قالب‌های آشنایی با نظام فکری شهید مطهری، مهارت‌های زندگی و معارف قرآنی در مشهد و اردبیل برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به دیگر برنامه‌های حوزه علمیه اظهار داشت: غیر از اعزام مبلغ و فعالیت‌های تبلیغی، برنامه‌های دانش‌افزایی برای مبلغان در نظر دارد که 2819 نفر در این دوره‌های دانش‌افزایی تبلیغی حضور پیدا کرده‌اند که این دوره‌های در رابطه با نقد مسیحیت، وهابیت، زرتشت، فرق و ادیان و تصوف برگزار می‌شود.

وی همچنین به فعالیت‌های حوزه علمیه جهت ارتقای زبان اشاره کرد و گفت: به دلیل رسالت بین‌المللی حوزه در قالب کارگاه‌های مختلف، حدود 5 کارگاه در داخل و خارج کشور حضور دارند که آموزش زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، عربی برگزار می‌شود.

سخنگوی حوزه‌های علمیه مطرح کرد: نشست تخصصی دانش افزایی در 17 استان با حضور 600 فراگیر و طلبه و یک ترم آموزشی در کشور کنیا برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های اسلامی جز فعالیت‌های علمی بین‌المللی حوزه های علمیه است.

وی تأکید کرد: برخی تصور می‌کنند، طلاب در تابستان بیکار هستند و از شهریه نیز برخوردار هستند، در حالی‌که طلاب علوم دینی باید فعالیت علمی داشته باشند تا از مزایای حوزه برخوردار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی همچنین به مصوبات اخیر حوزه‌های علمیه اشاره و بیان کرد: در روزهای اخیر چند مصوبه داشتیم که می‌تواند به بالندگی علمی حوز‌های علمیه کمک کند، یکی از این مصوبات بازنگری در تقویم تحصیلی است، که در این بازنگری حداقل روزهای درسی برای مدارس علمیه 190 روز پیش‌بینی شده است که مختص سال تحصیلی و با حذف تعطیلات رسمی است و شایان ذکر است که سال گذشته روزهای درسی حوزه علمیه 170 روز بوده است.

وی با بیان این‌که یکی از نگرانی‌های علما مسأله تعطیلی‌ها بود که در تقویم جدید کم شده است، گفت: البته ناگفته نماند که حوزه‌های علمیه از دیرباز بنای بر تبلیغ داشته‌اند که به همین مناسبت دهه محرم و ماه رمضان، اربعین و صفر تعطیل می‌شود، چراکه درس خواندن هدف است اما هدف غایی تبلیغ است، بنابراین این 190 روز بدون محاسبه ماه محرم و رمضان است.

سخنگوی حوزه‌های علمیه مطرح کرد: مصوبه جدید دیگری که می‌تواند رشد علمی در حوزه علمیه ایجاد کند، تصویب درخت‌واره رشته‌های تحصیلی است، هر مؤسسه آموزش و عالی بخواهد رشته‌ای را انتخاب کند، طبق این درخت‌واره رشته‌های علوم اسلامی را برمی‌گزیند.

وی افزود: این یک رشد 4 برابری برای رشته‌های حوزه‌های علمیه می‌شود، البته همه این رشته‌ها در ابتدای سال تحصیلی اجرا نمی‌شود، اما اصل این درخت‌واره می‌تواند راه‌گشای برای نهادها و مؤسساتی که آمادگی اجرا آن را دارند، می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به رشته‌های این درخت‌واره بیان کرد: فقه و اصول، قرآن و حدیث، اخلاق تربیت، مشاوره اسلامی، منطق و فلسفه، کلام، ادیان، فرهنگ و ادبیات اسلامی، حقوق و قضا، علوم انسانی و اسلامی مانند اقتصاد و مدیریت اصل علومی هستند که در حوزه باید دارای رشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر موضع‌گیری حوزه علمیه و روحانیت در قبال مشکلات اقتصادی جامعه، ابراز داشت: دولت بایستی به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دفاع و دروازه‌بانی  و مقاومت در برابر هجمه‌های دشمن داشته باشد، چراکه مردم وقتی ببینند مسئولان درست عمل می‌کنند و برنامه‌های آنها متناسب با اقتصاد مقاومتی است، حامی دولت و نظام خواهند بود.

سخنگوی حوزه دولتمردان، مسؤولان، سران قوا و مدیران دستگاه ها را به اقدام فوری جهت ساماندهی وضعیت کنونی توصیه و تاکید کرد که مطالبه جدی حوزه و روحانیت و علما از مسؤولان و قوا این است که در این جنگ اقتصادی با قاطعیت حضور یابند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات