۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۵۷۲۳۴۶
خودمانی با شما؛

معنای "می خواهم خودم باشم"

در فضای حقیقی و فضای مجازی بسیار می شنویم «می خواهم خودم باشم» روی این شعار بسیار بحث دارم.
خود بودن

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شرایط زمان و مکان و همچنین گسترش ارتباطات به سبب تولید لحظه به لحظه تکنولوژی ها سبب شده است، انسان امروز در هجوم اطلاعات قرار بگیرد.

این وضعیت برای انسان هم خوب است و هم ناگوار. از سویی روزنه های اخبار و تحولات جدید به سویش باز می شود و از سویی دیگر آن اطلاعات در حال مدیریت کردن مخاطب امروزی است و هویت اصیل مخاطب را در می نوردد.

بی شک هوشمندی انسان در سایه خودارزیابی و بررسی دقیق و عاقلانه اطراف خود میسر می شود.

بسیاری از آدم ها به سبب تغییرات نگرشی و معرفتی تلاش می کنند به روز و مدرن فکر کنند و این چالش جدید بشر است که تنوع خواه و نوگرا شده است؛ بنابر این آدم امروزی چه آگاهانه و چه ناآگاهانه در دام تجدد طلبی خواهد افتاد.

این تجدد طلبی نیاز به پوست اندازی از حال و هوای سنت و تفکرات پیشین دارد که گاهی به مذاق اطرافیان و جامعه مخاطب افراد خوش نمی آید و دم خروس در قالب شعار «خودم هستم» بیرون می زند. البته این ادعا، مطلق نیست؛ چون برخی افراد واقعا می خواهند یکرنگ باشند و با اصل نفاق و تضاد درون و برون مخالف هستند که نوع حرکت در اینجا راستی و ناراستی آن تفکر را مشخص می کند.

اینجاست که در فضای حقیقی و فضای مجازی بسیار می شنویم «می خواهم خودم باشم» روی این شعار بسیار بحث دارم... اما در اینجا به صورت کلی بیان می توان کرد که گاهی «می خواهم خودِ خودم باشم» را دیگران و یا جریان هایی به ما یاد داده اند که می خواهند از ما «سودجویی»... معتقدم؛ شعاری که از درون آدم‌ها نجوشد و شرایط و مدرنیته این جسارت را به آدم بدهد یک شعار کاملا دروغ است یک دروغ بزرگ به فریادهای واقعی درون و رفتارهای مبتنی بر فطرت و خودآگاهی.

همواره توصیه خودم به خودم این است که اگر می خواهی خودت باشی ببین واقعا برای رسیدن به چه چیزی و چه کسی و یا چه آرزوهایی می خواهی «خودت» باشی و مهمتر این که سعی نکن این شعار ابزاری برای پیچاندن خودت و دیگران باشد، دیگرانی که میل ندارند تغییرات یهویی شما را ببیند.

شاید ادامه داشته باشد .../۸۷۶/د۱۰۳/س

امیر آفاقی، طلبه حوزه علمیه قم

ارسال نظرات