۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۵۷۲۱۴۳

چالش های پیش روی دولت جدید عراق

عراق، سرزمینی است که آبستن حوادث بسیاری از دوران صدر اسلام تا به امروز بوده و مردمان آن نیز در زیر چکمه های ظالمان لگدمال شده اند؛ عراقی ها پس از سقوط حزب بعث بر این باور بودند که دموکراسی واقعی را خواهند دید، غافل از آنکه نه تنها خبری از دموکراسی نبود و اگر هم بود لذت آن را در سایه اطماع خارجی، فساد، چپاول بیت المال، ظهور تروریست ها، کشتار بی رحمانه، عدم ارائه حداقل خدمات رفاهی و عمومی نچشیدند.
تظاهرات مردم عراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اعتراضات مردمی در عراق از حدود دو هفته پیش نسبت به نبود خدمات رفاهی، بیکاری، فساد سیاسی و قطعی مکرر برق آغاز و به ساختمان های دولتی و دفاتر برخی احزاب سرایت کرد. مرجعیت و روحانیت عراق نیز اعتراضات مردمی را به حق دانسته و دوشادوش آنها به مطالبه گری پرداخت.

رسانه های سعودی مترصد ضربه زدن به محور مقاومت و شیعیان است

سر دادن شعارهای هنجارشكنانه در برخی تجمعات از سوی افرادی معدود، حمله به فرودگاه بین المللی نجف اشرف و اقدامات خرابکارانه و ضربه زدن به اموال عمومی گویای خارج شدن تظاهرات و اعتراضات از چارچوب مسالمت آمیز است.

رسانه های سعودی، عبری و غربی که مترصد فرصت برای ضربه زدن به محور مقاومت و شیعیان هستند با اشتهای زایدالوصفی به پوشش اعتراضات مردمی پرداخته و آمارهای غیرواقعی از تعداد کشته شدگان ارائه دادند، به امید آنکه احساسات و عواطف مردم را تحریک و دامنه اعتراضات را به سراسر عراق کشانده، شکست خوردگان و نوکران را به قدرت بازگردانده و شیعیان را به آتش فتنه مشغول و از رسیدن به قدرت و تقویت جایگاه کنونی جهان تشیع باز دارند.

به راستی این سؤال پیش می آید چرا مناطقی که اغلب شیعه نشین هستند به اعتراض برخواسته اند؟ فراموش نکنیم در جریان ورود داعش به عراق استان های سنی نشین نیز چنین وضعی داشتند و در نهایت با تصور اینکه حمایت از داعش آنها را به سرمنزل مقصود می رساند، آغوش شان را به روی جنایتکاران و آدمخواران گشودند اما ضرب المثل «انقلب السحر علی الساحر» عینیت یافت و داعش که در میان قبائل سنی جایگاه یافت، به میزبانان خیانت و جنایت های فجیعانه را از آنها آغاز کرد.

شیعیان عراق به هوش باشند که مبادا فریب آمریکا و آل سعودی را بخورند که این روزها در رسانه ها دم از حقوق مشروع مردم عراق می زنند و دست هایشان به خون هزاران عراقی آلوده است.

تداوم اعتراضات، تضعیف جایگاه تشیع در عراق است

کسی منکر مطالبات به حق مردم عراق نیست اما نباید فراموش کرد بلاد الرافدین از سال ۲۰۰۳ تا کنون آبستن حوادث مختلف بوده و روی آرامش و استقرار امنیت را ندیده است؛ پس انتظار اینکه دولت عراق بتواند خدمات رفاهی و عمومی را به حد اعلی برساند خواسته ای بسیار سخت و طاقت فرسا است؛ البته فساد و اختلاس های بی شمار از بیت المال، نمک بر زخم های ملت عراق پاشیده و صبر و مقاومت آنها را از بین برده است.

مقتدا صدر که با استفاده از شعار برخورد با فساد سعی در افزایش محبوبیت خود در میان مردم کرد و بارها تعداد زیادی را در میادین بغداد برای اعتراض جمع نمود، آیا قادر به ریشه کن کردن فساد و مفسدان خواهد بود یا که همچون گذشتگان تنها به حرف بسنده می کند.

یکی از خطرات پیش رو در صورت تداوم اعتراضات، تضعیف جایگاه تشیع در عراق است؛ البته برای حفظ قدرت در دست شیعیان، نخست باید فاسدان اقتصادی محاکمه و مسؤولان ناکارآمد عزل شوند که به یقین بانی و مسبب عقب ماندگی عراق چنین مسؤولانی هستند.

عدم استقرار امنیت بهانه بقای آمریکا در عراق است

علی رغم مطالبات مشروع اهالی عراق؛ برخی تحلیلگران منطقه از دست داشتن آمریکا در ناآرامی های اخیر سخن می گویند، آمریکا با نابودی داعش بهانه ای برای حضور در منطقه و عراق ندارد؛ از این رو خوشحال می شود که به بهانه عدم استقرار و ناامنی حضور نظامی و نفوذ سیاسی خود را در عراق تقویت کند.

دست داشتن آمریکا در تظاهرات اخیر عراق در روزهای آینده مشخص خواهد شد حال آنکه شاید در وهله اول بیان چنین گفتاری مضحکانه باشد اما نباید فراموش کرد که آمریکا از هر فرصت، ابزار و حیله ای برای وارد کردن فشار به ایران و بر هم زدن امنیت کشور استفاده می کند که این بار فرصت را در تحریک عواطف شیعیان عراقی یافته است.

اغتشاشات عراق و تکمیل قطعات پازل ترامپ

ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات و پس از آن نیز مبارزه با محور مقاومت، تبعیت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی و مقابله با ایران را بارها در سخنرانی های خود به کار برد.

پس از به دست گرفتن سکان هدایت کاخ سفید تهدید به خروج از برجام کرد و به تهدید خود جامه عمل پوشاند؛ از چندین پیمان بین المللی خارج و بارها اتحادیه اروپا را تهدید کرد.

ترامپ برای مقابله با قدرت روزافزون ایران، علاوه بر خروج از برجام، کشورهای خریدار نفت ایران را تهدید و خواستار عدم خرید آن شد، تهدید به ایجاد آشوب در داخل کشور کرد، دوست و هم پیمانان ایران را بارها تهدید و برای بر هم زدن امنیت کشور از هر حربه و حقه ای استفاده کرد.

عراق از دوران رژیم بعث تاکنون از حداقل امکانات رفاهی محروم است؛ پس از سقوط رژیم بعث نیز توطئه های متعدد مانع از بازگشت عراق به عرصه قدرت منطقه ای و بین المللی شد تا جایی که به راه انداختن جنگ طایفه ای و ظهور گروه های تروریستی مجال ارائه خدمات عمومی و عمرانی را از سوی دولتمردان گرفت؛ البته کوتاهی دولتمردان در مبارزه با فساد مالی و اداری و عوامل آن از نقاط ضعف دولت های مختلف بود که صبر و طاقت مردم را نسبت به غارت بیت المال پایان داد.

چالش های دولت جدید عراق

بهرحال زنگ خطر از هم اکنون برای دولت جدید عراق به صدا درآمده است؛ برندگان انتخابات تاکنون به نتیجه واحدی نرسیده و دولت و مجلس جدید را تشکیل ندادند. عدم استقرار دولت جدید خود از عوامل تشدید بحران ها و گویایی بی توجهی به خواسته های مردمی است که در گرمای تابستان بی بهره از برق هستند، مردمی که روی امنیت را ندیده و خسته از وعده های تکراری مسؤولانی که درگیر زد و بندهای سیاسی هستند.

سیاستمداران عراقی باید اختلاف ها را کنار گذاشته و در اسرع وقت دولت جدید را برای ارائه خدمت رسانی به مردم تشکیل دهند، دولتی که افزون بر ارائه خدمات رفاهی باید ویرانی ها و معضلات باقی مانده از دوران داعش را جبران کند، با فساد اداری مبارز، برق نیاز اصلی عراق را تأمین و در عین حال اقتدا دوباره از دست رفتنه عراقی ها را بازگرداند؛ انجام یا عدم انجام آنها بزرگترین چالش پیش روی دولت جدید عراق است.

امروز هم تنها مأمن مردم مرجعیت است، مرجعیتی که مطالبه را حق مسلم دانسته و از دولتمردان رسیدگی سریع به خواسته های مردمی و برآورده کردن حداقل امکانات و مبارزه با فساد را خواستار هستند.

این اعتراض ها پایان می یابد اما تلنبار شدن مشکلات و عدم رسیدگی قطعا کاسه صبر مردم را لبریز خواهد کرد و دیگر دولتمردان قادر نخواهند بود مردم خشمگین را کنترل کنند؛ مردمی که رسانه های سعودی و آمریکایی کوچکترین حرکت هایشان را رصد و بر تحریک شان همت می گمارند./۹۴۵۶/

حاتم شرفی، فعال رسانه

ارسال نظرات