۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۵۷۱۸۴۱
انتشار چاپ دوم؛

"«بایسته های تبلیغ از منظر مقام معظم رهبری"

در این اثر تلاش شده است تا دیدگاه های رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی، حضرت آیت ‏الله خامنه ای درباره بایسته های تبلیغ بیان شود.
بایسته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر نشر معارف چاپ دوم کتاب «بایسته های تبلیغ از منظر مقام معظم رهبری»  ا با تدوین احسان بابایی منتشر کرد.

در این اثر تلاش شده است تا دیدگاه های رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی، حضرت آیت ‏الله خامنه ای ـ که خود از سرآمدان و الگوهای تبلیغ دینی در شکل و محتواست ـ درباره بایسته های تبلیغ بیان شود. سرفصل های مهم توصیه های ایشان خطاب به مبلغین دینی عبارت است از: اهمیت و جایگاه تبلیغ، شرایط مبلغ مانند خودسازی و رشد اخلاقی و علمی، بایسته‌های تبلیغ، محیط های تبلیغی مختلف مانند مسجد، دانشگاه، امامت جمعه، محیط نظامی، محیط رسانه‌ای و مجالس عزای سیدالشهدا(ع)، مسئولیت مبلغین در خرافه زدایی و بدعت‏زدایی، صیانت از وحدت اسلامی و در نهایت، بایسته های نحوه ارتباط با نظام اسلامی.

بخشی از مقدمه گردآورنده

گردآورنده در بخشی از مقدمه کتاب می‌نویسد: «منابر تبليغي به همراه ميراث مكتوب، سهم عمده در امتداد تاريخي فرهنگ اسلامي و شيعي و نقشي غيرقابل انكار در تعليم و تربيت نسلها داشته است. با وجود تنوع و تعدد رسانه ها منابر تبليغي همچنان از جايگاهي بي بديل برخوردار هستند. آموزش تعاليم ديني، موعظه و تذكر اخلاقي و تقويت احساسات و عواطف ديني مهمترين كاركردهاي منبر به شمار مي‌رود كه به ويژه به دليل برقراري ارتباط زنده و چهره به چهره مبلغ ديني با مخاطبان از جذابيت خاص برخوردار است.»

وی در ادامه می‌نویسد: «گسترش كمّي و كيفي وسايل ارتباطي هرچند نتوانسته از رونق منبر بكاهد، اما اهتمام به تقويت هرچه بيشتر آن را ضروري ساخته است. رسانه هاي ديداري و شنيداري و شبكه هاي اجتماعي همچنان‏كه مجرايي براي انعكاس پيامهاي صحيح منبر هستند، خطاهاي احتمالي را نيز در گستره اي پُرشمار از مخاطبان منعكس مي كنند. به همين دليل امروز بيش از گذشته به در نظر داشتن اين نكته نيازمنديم كه همچنان‏كه روش و محتواي صحيح تبليغ دين حيات‏بخش است، انحراف از آن نيز خسارت ‏بار خواهد بود. جامعه امروز ما همچنان به منابر تبليغ دين نيازمند است و چه بسا هنوز از همه ظرفيت هاي عرصه تبليغ ديني بهره گيري نشده است.»

محتوای کتاب

این کتاب در هفت فصل تدوین شده است: «اهمیت و جایگاه تبلیغ»، «شرایط کلی مبلغ»، «بایسته های تبلیغ»، «محیط های تبلیغی»، «خرافه زدایی و بدعت ستیزی»، «وحدت اسلامی» و «تبلیغ و نظام اسلامی».

عناوین فصل اول: استمرار وظیفه انبیا، فنّ شریف، وظیفه اصلی روحانیت، درس و تحقیق، مقدمه تبلیغ، بار این وظیفه را چه کسی بر دوش می کشد؟، از سختی کار نترسید، فرصت تاریخی، قدردان فرصت باشیم، زماني منبر خلاف شأن بود، ضرورت برنامه ریزی، محدوده وسیع تبلیغ، چتر گسترده منبر، سبک بی بدیل، منبر را قدر بدانیم، شیوه هنرمندانه و شیوه غیرقابل جایگزین.

عناوین فصل دوم: شریف ترین و آگاه‌ترینها، شرایط سخت تر شده، تقوا، خودسازی و رشد اخلاقی، ضرورت صیانت از ذخیره تاریخی، به پشتوانه سرمایه های معنوی، نگاه مردم، مسئولیت آور است، مسئوليت مضاعف، دنبال دنیا دویدن، دون شأن روحانی است، اهل مراقبت باشید، به شأن روحانيت ملتزم باشيم، اهل عمل باشيم، مؤذن بدصدا نباشيم، ایمان مردم را حفظ کنیم، زیر ذره بین هستید، رمز موفقیت روحانیت، تبلیغ و ضد تبلیغ، در کار تزکیه باشید، تقویت و رشد علمی، بى ‌مايه فطير است، بايد اينها را ياد بگيريد، اهل مطالعه باشيم، دانسته هاي ما كم است، آشنایی با نیاز فکری مخاطب، شرایط جدید، وظایف جدید، الگوی موفق تبلیغ و... .

عناوین فصل سوم: ارکان تبلیغ اسلامی، دو گزینش مهم، این نکات را رعایت کنید، هنرمندي در بيان، مطلب شبهه ساز نگویید، مبنای مستحکم، باید و نباید دین را بگویید، موانع راه، اتقان در بیان، هدف، رسوخ در دل است، عالم دین، بی تفاوت نیست، با زبان خوش، نه با ايجاد نفرت و... .

عناوین فصل چهارم: مسجد، بایسته های پیش‌نمازی، با این شیوه مخالف هستم، مسئولیت روحانیت، دانشگاه، زبان روحانیت، از هویت روحانی خارج نشویم، شرط توفیق، رابطه ای بر اساس محبت، امامت جمعه، شرایط توفیق در امامت جمعه، تبلیغ، وظیفه اول امام جمعه، محیط نظامی، منش روحانی در محیط نظامی، محیط رسانه ای، از این قافله عقب نمانیم، مجالس عزای سیدالشهدا(ع)، نعمت مسئولیت آور، بایسته های مجلس عزا، واقعه خوانی، متقن باشد، حج، تبلیغ اتحاد، هجرت، شهرستانها را دریابید، هجرت کنید و... .

عناوین فصل پنجم: خرافه با شیعه سازگار نیست، در مبارزه‌ با خرافات شجاع باشيد، سنتهای جعلی، چرایی حرمت قمه زنی و بیان مطلوب هنری.

عناوین فصل ششم: فصل تمایز، رفتار هر دو گروه حرام شرعى است، شمشیر دشمن را تیز نکنید، هیزم تفرقه، اختلاف به معناى دشمنى نيست، به نام شیعه، به کام دشمن، همکاری برای دردهای مشترک، و رمز پیشرفت.

عناوین فصل هفتم: امکانات و مسئولیت ها، کناره‌گیری، خلاف انصاف است، مواجهه صحيح با مشكلات، حضور در خط امام، نسبت به نظام اسلامی وظیفه داریم، غفلت خسارت بار و با ظلم كنار نمى‌آيیم.

مشخصات کتاب

چاپ دوم کتاب «بایسته های تبلیغ از منظر مقام معظم رهبری» در 200 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 11500 تومان در تابستان 1397 عرضه شده است. دفتر نشر معارف پیش از این کتابهای «نکته های ناب»(6 جلد)، «جرعه ها: برگزیده موضوعی سخنان رهبر معظم انقلاب»(2 جلد)، «پژواک ولایت: امام خمینی(ره) در بیان مقام معظم رهبری» و مجموعه 6 جلدی «در سایه سار ولایت» و «بایسته های تبلیغ از منظر مقام معظم رهبری»، «بایسته های اخلاق سیاسی از منظر مقام معظم رهبری»، «بایسته های خدمت رسانی از منظر مقام معظم رهبری» و «بایسته های فرهنگ عمومی از مقام معظم رهبری» را منتشر کرده است.

براي تهيه کتابهای مقام معظم رهبری و دیگر محصولات دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق دفتر مرکزي نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههاي پاتوق کتاب و ديگر مراکز توزيع محصولات فرهنگي اقدام کرد./925/ ن 604/ش

ارسال نظرات