۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۷۱۸۱۷
فعال رسانه ای مطرح کرد؛

لزوم ورود جدی طلاب و روحانیت به عرصه فضای مجازی

خجسته پیروزی در فضای مجازی را موجب پیروزی در میدان های حقیقی دانست و گفت: شکل ارتباط گیری با مخاطبان در دوره جدید تغییر کرده است و فضای همسطح مجازی فرصت های بی شماری را برای رفع شبهات و تبلیغ اسلام را دربردارد.
کمیل خجسته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد سلسله جلسات «سواد رسانه ای» با هدف توانمند سازی طلاب و جریان سازی رسانه ای از سوی آنان، با حضور اساتید کشوری در مرکز همایش های آستان قدس رضوی در حال برگزاری است.

کمیل خجسته فعال رسانه ای ظهر امروز با بیان خصوصیات عصر جدید و ارتباط آن با رسانه های مجازی گفت: طلبه عصر جدید وظایف مختص به شرایط خاص همان عصر را دارا است. عصر جدید، عصر انقلاب چهارم یعنی عصر اطلاعات هستیم که دنیایی جدید را شکل داده است.

مدیر سایت رهبر معظم انقلاب با اشاره به عصرهای مختلف قرون گذشته تا به امروز افزود: هنگام اختراع ماشین بخار انقلاب اول و پس از آن با کشف الکتریسیته انقلاب دوم، یعنی عصر صنعتی به وقوع پیوست. در سال ۱۹۶۰ با بکارگیری رایانه انقلاب سوم و در حال حاضر انقلاب چهارم بر مبنای اینترنت و اطلاعات به وقوع پیوسته است.

وی خاطر نشان کرد: ویژگی دنیای جدید این است که زمین دیگر گرد نیست، بلکه به عبارتی صاف، مسطح و افقی است. این دنیا دنیای بی زمان و بی مکان است و شما در هر نقطه از زمین می توانید هر جای دنیا را که خواستید ببینید.

خجسته با بیان اینکه ارائه خدمات و مشاغل نیز با وجود اینترنت دچار تحولات اساسی شده است تصریح کرد: امروزه حتی بیماران نیز با پزشکانی در آن سوی دنیا ارتباط برقرار می کنند و مشکل خود را با مشورت با آنان برطرف می کنند. سیستمی که در ایران با عنوان ۱۱۸ شناخته می شود، در آمریکا با شماره گیری عدد صفر می توان به این سیستم دسترسی پیدا کرد اما باید دانست که تمامی تجهیزات، سرورها و کارکنان این سیستم به جای آمریکا در هند حضور دارند و از آنجا به ایالت های مختلف خدمات ارائه می دهند.

این فعال رسانه ای با اشاره به تغییر ساختار قدرت در این عصر افزود: ساختار و مفهوم قدرت در این عصر نیز دچار تغییر شده و کسانی می توانند قدرت را در دست بگیرند که بر این ابزار به طور کامل مسلط و سوار باشند. انقلاب اسلامی برای توسعه عرصه مقاومت خویش نیز باید از این ابزار نهایت استفاده را ببرد.

وی گردش صحیح اطلاعات را از ویژگی های این عصر دانست و خاطر نشان کرد: آمریکایی ها در اسناد استراتژیک جدید خود عصر جدید را عصر روایت ها نامیده اند و معتقدند که پیروز این عصر لزوما در میدان حضور ندارد، بلکه پیروز کسی است که مردم شب را با روایت او صبح کنند و مهم روایت هایی است که از اتفاقات عالم به گوش مخاطبان می رسد.

خجسته با بیان اینکه مرزهای جغرافیایی از بین رفته اند گفت: وقوع اتفاقات خارج از مرز ها و ارتباطی که افراد در پی آگاهی از آن اتفاقات با هم در خارج از مرز ها و کنترل حکومت ها و همچنین فارغ از زبان و فرهنگ برقرار می کنند، عملا مرز های جغرافیایی را کمرنگ کرده است.

مدیر سایت رهبر معظم انقلاب با اشاره به شکل گیری شکل جدیدی از ارتباطات افرود: ارتباطات طرفینی شکل جدیدی از ارتباطات است که دیگر اجازه نمی دهد که یک فرد در مرکز و یا در راس بنشیند و دیگران را نصیحت کند و دیگران نیز به رعایت نصایح و سخنان او ملزم شوند و بپردازند.

وی دو گروه را برنده عصر جدید دانست و خاطر نشان کرد: گروه اول گروهی است که این فناوری را به وجود آورد و آن را کنترل کند و گروه دوم نیز گروهی است که محتوا و ارتباط قوی را برای تاثیرگذاری و در دست گرفتن روایت های غالب ایجاد کند.

خجسته تصریح کرد: مدل های جنبش های اجتماعی به تبع تغییر مدل های روابط و ارتباطات نیز دچار تغییر شده است. زمانی عقیده این بود که جنبش ها راسی دارند و به یک بدنه ختم می شوند، همانند جنبش انقلاب اسلامی که امام خمینی راس آن و مردم بدنه آن بودند. اما در عصر جدید راسی وجود ندارد و همه چیز آن در افق معلوم است.

فعال عرصه رسانه با اشاره به اینکه در جنبش های این عصر رهبران قابل شناسایی نیستند افزود: روابط در جنبش های این عصر به گونه ای است که ما نمی توانیم راس آنان را بشناسیم. حتی در سال ۸۸ نیز پس از دستگیری سران فتنه، جریان آن هنوز ادامه داشت. 

وی با تاکید بر ضرورت توجه هواداران انقلاب اسلامی و طلاب به مولفه های پیروزی در عصر اطلاعات خاطر نشان کرد: در عصر جدید هر کس بتواند ارتباط بهتری با دیگران برقرار کند و از طرف دیگر محتوای بهتری تولید کند پیروز این میدان است. رهبر معظم انقلاب ناظر به این موضوع مهم در احکام جدیدی که برای ائمه جمعه صادر کرده اند همگی را به ارتباط گیری با نسل جدید و مردم تشویق و ملزم نموده اند.

خجسته ادامه داد: نحوه ارتباط گیری طلاب با مردم دیگر به صورت متکلم وحده نیست و نخواهد بود و دیگران بلافاصله بر مطالب شما، مطالب و نظرات خود را بیان و ابراز می کنند. ارتباطات کاملا افقی و هم سطح است و دیگر این گونه نیست که کسی صرفا چون ما روحانی و یا طلبه هستیم باید بیاید و به سخنان ما گوش دهد. باید با فرد رفیق و مدتی همراه شد تا با او بتوان ارتباط برقرار کرد.

مدیر سایت رهبر معظم انقلاب با اشاره به صحبت جوزف نای نویسنده کتاب قدرت نرم افزود: این نویسنده به رهبران جدید می گوید که قدرت و پیروزی در این عصر به اینگونه نیست که شما از راس و بالا با مردم و تحکم ارتباط برقرار کنید، بلکه رهبری پیروز خواهد شد که خود را با مردم همسطح کند. 

وی ماموریت طلاب و انقلابیون را ورود به این عرصه و تاثیرگذاری بر مخاطبان سرگردان در مواجهه با دشمن دانست و خاطر نشان کرد: فضای مجازی با فضای حقیقی پیوند و کنش دارد و هر آنچه در آنجا پذیرفته شود در حقیقت نیز به وقوع خواهد پیوست. امروزه دشمن سعی دارد روایت های خود درباره سوریه، اقتصاد کشور، وقایع منطقه، حقوق بشر و... را بر دیگران غالب کند و اثر خود را در عملیات های محیط حقیقی بگذارد.

خجسته با برشمردن مراحل اثرگذاری بر محیط مجازی و عصر جدید گفت: طراحی و سیاست گذاری، تولید، توزیع، عملیات، جذب و در نهایت تاثیر، مراتب ترتیبی و ضروری برای تاثیرگذاری و در دست گرفتن فضای مجازی و حقیقی است. باید کنجکاوی های مردم جهان را پاسخ دهیم و از فرصت های پیش آمده توسط دشمن در تخریب انقلاب و برای رفع شبهات نهایت استفاده را ببریم.

مدیر سایت رهبر معظم انقلاب افزود: در این زمینه از بابت محتوا چیزی کم نداریم و اگر هر نفر با توانایی ها و تجهیز کردن خود شروع به کار کند، نقاط و افراد مختلف همفکر یکدیگر را در شهر،کشور و حتی منطقه پیدا و به مرور زمان بسط پیدا خواهند کرد و تبدیل به شبکه ای گسترده تر خواهند شد.

وی بهترین رویکرد در این عصر و فضا را رویکرد تهاجمی دانست و خاطر نشان کرد: طلاب و افسران جنگ نرم در زمینه های مختلف مانند حقوق بشر، حقوق زنان، معنویت و پوچی، جنگ و سیاست و... باید رویکرد تهاجمی را در پیش بگیرند. امروزه تعداد افرادی که در غرب و دنیا منتقد وضع موجود هستند بسیار زیاد اند و باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات