۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۵۷۱۷۹۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

اهدای جهیزیه به ۱۹۸ نوعروس نیازمند، حضور وزیر کار در شورای اداری شهرستانم کلیبر، افزایش آمار ازدواج در آذربایجان شرقی و برگزاری مسابقه کشوری داستان نویسی «رویای کهکشانی من» از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، ابراهیم جعفری، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان آذربایجان شرقی گفت: 198 سری جهیزیه از طریق مشارکت های مردمی در سه ماهه نخست امسال به نوعروسان تحت حمایت کمیته امداد استان آذربایجان شرقی اهداشده است.

وی با بیان این‌که برای تأمین این تعداد جهیزیه بیش از 695 میلیون تومان هزینه شده است، افزود: از این مبلغ حدود 192 میلیون تومان از طریق صدقات بوده و بقیه از محل اعتبارات دولتی تأمین‌شده است.                                                                                                   

جعفری ادامه داد: بخشی از هزینه‌های تامین جهیزیه‌ها از محل اعتبارات دولتی و بخشی نیز با مشارکت خیران و مردم نیکوکار آذربایجان شرقی تهیه و در اختیار نوعروسان قرار می گیرد. اکنون 200 نوعروس در نوبت دریافت جهیزیه هستند که به همت خیران و مردم نیکوکار آذربایجان شرقی تأمین خواهد شد.   

وی با اعلام اینکه در سال گذشته دو هزار و 451 سری جهیزیه با هزینه هفت میلیارد و 478 میلیون تومان به نوعروسان نیازمند اهدا شد، افزود: برای تامین این تعداد جهیزیه چهار میلیارد تومان از طریق صدقات مردم و کمک های خیران و بقیه از طریق اعتبارات دولتی هزینه شده است.

وی به اهمیت کمک خیران استان آذربایجان شرقی در تهیه جهیزیه برای نوعروسان اشاره کرد و افزود: مشارکت مردم و خیران در تأمین جهیزیه، موجب ترویج فرهنگ ازدواج در بین جوانان و کمک به نیازمندان می‌شود.

جعفری با اشاره به اجرای طرح کوثر توسط کمیته امداد، بیان کرد: پرداخت کمک‌هزینه تأمین جهیزیه و ازدواج به نوعروسان و فرزندان مددجویان باهدف ترویج سنت حسنه ازدواج و سبک زندگی اسلامی انجام می‌شود.                                                                                    

وزیر کار: وظیفه دولت پول پاشی نیست

علی ربیعی شب گذشته در جلسه شورای، دیدار با نخبگان و کارآفرینان کلیبر افزود: هم اکنون در اجرای برنامه های حمایتی گرفتار سیکل معیوب شده ایم و باید در این زمینه و پرداخت تسهیلات با برنامه ریزی دقیق و مشخص اقدام کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تغییر روش دامداری ها و گاوداری ها از سنتی به صنعتی و نیمه صنعتی اظهار داشت: حمایت از دامداری ها و گاوداری های سنتی کارآیی نداشته و نه تنها به افزایش تولید کمک نمی کند، بلکه موجب افزایش قیمت تولید نیز می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مزیت های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و دامداری کلیبر یادآوری کرد: برای توسعه منطقه باید از این مزیت ها استفاده و دامداری های سنتی را به صنعتی و نیمه صنعتی تبدیل کرد.

آمار ازدواج در آذربایجان شرقی افزایش یافت

احد جودی مدیر کل ثبت احوال آذربایجان شرقی در کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان با اشاره به ثبت 9 هزار و 312 مورد ازدواج در سه ماهه اول امسال گفت: آمار ازدواج در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل ثبت احوال استان از ثبت 10 هزار و 678 مورد ازدواج آقایان بین سنین 22 تا 29 سال از ابتدای سال گذشته تاکنون خبر داد و افزود: در این مدت همچنین 225 مورد ازدواج در سن 75 سال و بالاتر ثبت شده است.

وی با اشاره به میانگین 2.2 درصدی آمار طلاق در کشور گفت: میانگین طلاق در آذربایجان شرقی 2.3 درصد است که از میانگین کشوری 2 پله بالاتر است و شهرستان تبریز و مراغه بیشترین و خداآفرین و ورزقان کمترین نرخ طلاق را دارند.

جودی با بیان اینکه باید طلاق را به عنوان یک واقعیت اجتماعی بپذیریم، اظهار داشت: طلاق از زمان صدراسلام وجود دارد اما باید آثار ویرانگر طلاق را از بین ببریم. همچنین شاهد کاهش 13 درصدی آمار ازدواج سال گذشته نسبت به سال 1395 هستیم، از سال 1386 تا 1396 ازدواج در استان روند کاهشی داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره به 2 هزار و 277 مورد آمار طلاق در سه ماهه اول امسال گفت: آمار طلاق در مدت مشابه سال قبل 2 هزار و 16 مورد بود. بیشترین مورد طلاق در بین آقایان بین سنین 30 تا 34 سال و این امر در بین زنان بین سنین 25 تا 29 سال اتفاق افتاده است.

مسابقه کشوری داستان نویسی «رویای کهکشانی من» برگزار می شود

انجمن نجوم «آیاز تبریز» اعلام کرد در نظر دارد به مناسبت هفته جهانی فضا، سومین دورۀ مسابقه کشوری داستان‌نویسی علمی تخیلی و نقاشی با عنوان «رویای کهکشانی من» را » در برگزار کند.

رقابت «رویای کهکشانی من» با هدف آشنایی مردم با اهمیت نجوم، فضا، نقش یافته‌های این حوزه در بهبود زندگی بشر، زیبایی‌های چشم نواز آسمان شب و پرورش نیروی تخیل برگزار می شود.  این مسابقه فرصتی است برای علاقمندان به نقاشی و نویسندگی تا استعداد خود را این بار در حوزه «نجوم و فضا» بیازمایند.

موضوع اصلی آثار داستانی ارسالی به این مسابقه باید علمی‌تخیلی و مرتبط با نجوم و فضا باشد و تنها قالب قابل قبول در مسابقه، داستان کوتاه است؛ موضوع بخش نقاشی مسابقه نیز «اولین برخورد انسان با موجودات فضایی» است.

بخش داستان مسابقه «رویای کهکشانی من» برای 2 رده سنی 10 تا 18 سال و 18 سال به بالا است و آثار داستانی در دو بخش داوری می شوند.، سعید سیمرغ و فرزین سوری داوری مرحله اول را به عهده دارند و داوران مرحله نهایی شهرام اقبال‌زاده، محمد قصاع، جلال شمع‌سوزان و نوید فرخی می‌باشند.

بخش نقاشی مسابقه «رویای کهکشانی من» برای 2 رده سنی کمتر از 13 سال و بیشتر از 13 سال در نظر گرفته شده است که بر این اساس دکتر فرنوش شمیلی و دکتر ابوالفضل عبدالهی‌فرد، هر دو از دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، داوران بخش هستند و داوری آثار نقاشی در یک مرحله انجام خواهد گرفت.

علاقمندان تا 30 مرداد امسال فرصت دارند تا آثار خود را به همراه برگه مشخصات به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند. اختتامیه این رقابت نیمه دوم مهر 97 همزمان با هفته جهانی فضا برگزار خواهد شد. اطلاعات تکمیلی، قوانین و شیوه ارسال آثار در وبگاه آیاز به نشانی Ayazastro.com منتشر شده است./935/پ204/ب1

ارسال نظرات