۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۷۱۷۸۹

مجلس بزرگداشت آيت الله ميرزا جواد تبريزي برگزار شد

مجلس بزرگداشت دوازدهمين سال رحلت آیت الله حاج ميرزا جواد تبريزي با حضور علمايي از کربلا، نجف و بصره در شهرستان آذرشهر برگزار شد.
جعفر تبریزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مراسم بزرگداشت دوازدهمين سال رحلت استاد الفقها حاج ميرزا جواد تبريزي(ره) صبح امروز با حضور جمعي از علما و اعضاي هيأت های مذهبي و نيز حضور علمايي از کربلا، نجف  و بصره و با سخنراني شيخ جعفر تبريزي فرزند مرحوم آيت الله العظمي ميرزا جوادآقا تبريزي در آذرشهر برگزار شد.

حجت الاسلام جعفر تبريزي در سخنانی با اشاره به آيات قرآنی اظهار داشت: در قرآن آمده؛ «لِّيتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ»؛ تعبير تفقّه در قرآن، به معناي تلاش براي فهم عميق در دين است، از این رو تفقّه در دين و آموزش دين به مردم امريست بر عهده امثال ما که هدف از فراگيرى فقه، هشدار مردم و هوشيار ساختن آنان و نجات از غفلت و بى‏ فاوتى نسبت به مشكلات است که بايد بگوييم تفقه در دين و انذار مؤمنين باعث سعادت انسان ها مي شود.

شيخ جعفر تبريزي سپس به تشریح بخش هایی از زندگاني پدرش آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي(ره) پرداخت و گفت: زندگی آن عالم وارسته همواره بر مبانی آموزه های دینی و قرآنی پایه‌ریزی شده بود و در تربیت فرزندان نیز از حدود الهی غافل نبود.

گفتني است، يکى از اعيان و مفاخر فقهاى نامدار شيعه و يکى از اکابر و متبحّرين در علوم اسلامى و يکى از استوانه هاى فقهى و اجتهادى در فقه اسلامى که از نظر آثار و برکات وجودى با برکت بوده مرحوم فقيه مقدس ميرزا جواد تبريزى(قدس سره) است.

او بسيار عابد، زاهد، اهل خشوع و تهجد بود و مداومت بر علم و دانش داشت. جماعت بسيارى از او بهره بردند. او بر تمام موالين و محبين اهل بيت(ع) و فضلاء و طلاب حوزه حق دارد زيرا که در قرن خود در علوم و ولاء اهل بيت(عليهم السلام)تحولى عظيم ايجاد نمود. فقيه هوشيار محدث پارسا، ثقه جليل القدر و سرچشمه بزرگوارى ها و فضيلت ها و داراى تأليفات سودمندى است. 

وی يکى از اعجوبه هاى روزگار خود بودند که در زمينه هاى مختلف علمى از جمله: فقه، اصول، کلام، رجال و… کتابهايى ارزشمند نوشته که به زيور آراسته شده و در حدود ده ها کتاب از آثار خطى از ايشان به جاى مانده است که حاکى از نبوغ اين فقيه فقيد است.

تأليفات فراوان و گوناگون وى در علوم و فنون مختلف اسلامى، هر کدام گوهرى تابناک و گنجينه اى پايان ناپذير است که هم اکنون با گذشت ايام روز به روز بر ارزش و اعتبار آن افزوده مى شود و جايگاهى بس رفيع و والا يافته اند و در صدر قفسه کتابخانه ها و در سينه فقها و دانشمندان جاى مى گيرد.

گفتنی است، چراغ عمر مرحوم ميرزا پس از ۸۲ سال در شب ۲۷ شوال سال ۱۴۲۷ هـجری قمری در شهر مقدس قم خاموش شد و در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) و در جوار مفاخر مذهب تشیع به خاک سپرده شد./۹۳۵/پ204/ب1

ارسال نظرات