۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۵۷۱۷۸۵
اسماعیلی:

اقتدار و عظمت مسلمانان در گرو پرهیز از اختلاف و تفرقه است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اختلاف و تفرقه در میان مسلمانان سبب از بین رفتن اقتدار و عظمت اسلامی آنان می‌شود، گفت: دشمن اختلاف و دشمنی بین مسلمانان را فرصتی برای نفوذ و ضربه زدن به دین می‌داند.
اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان، شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر نهج‌البلاغه که در مجموعه فرهنگی انقلاب شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: اجتماع و الفت تنها یک توصیه اخلاقی نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که نمودهای فقهی نیز پیدا می‌کند.

وی افزود: ما در فقه عنوانی به نام اصلاح ذات البین داریم و مراد از این عنوان آشتی دادن بین دو یا چند نفر است که باهم اختلاف و دشمنی دارند بنابراین افزون بر آن‌که تلاش برای آشتی دادن بین دو گروه فضیلت اخلاقی است یک وظیفه فقهی نیز به شمار می‌رود.

اسماعیلی اصلاح و آشتی دادن دوگروهی که باهم دشمنی و اختلاف دارند را مستحب دانست و ابراز کرد: البته اگر عاقبت این اختلاف به قتل و کشتار ختم شود آشتی دادن دو گروه واجب می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با استناد به نامه 44 کتاب شریف نهج‌البلاغه اظهار داشت: حضرت در واپسین ساعات عمر مبارکشان چنین وصیت می‌کنند و می‌فرمایند: به شما فرزندان و همه‌کسانی که در طول تاریخ این جملات من به گوش آنان می‌رسد سفارش می‌کنم که به اصلاح ذات البین بپردازند چراکه آشتی دادن میان افراد از همه نمازها و روزه‌های انسان برتر است.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: حال این سؤال مطرح می‌شود چرا آشتی دادن میان دو گروه از همه عبادات بالاتر است این سؤال در میان فقها و مفسران نیز مطرح می‌شود بنابراین مراد از کلام امیرمومنان علی(ع) آثار نیکوی اصلاح ذات البین است که آثاری بالاتر از آثار نماز و روزه دارد و این کلام به آن جهت است که اگر بین مسلمانان اختلاف و درگیری باشد همه آثار نماز و روزه آن‌ها از بین میرود.

وی بابیان اینکه اختلاف و تفرقه در میان مسلمانان سبب از بین رفتن اقتدار و عظمت اسلامی آنان می‌شود، گفت: زمانی که مسلمانان اختلاف داشته باشند دشمن فرصت نفوذ پیدا می‌کند تا اصل ریشه دین را نابود کند ازاین‌رو ثواب اصلاح و آشتی دادن بین دو گروه از ثواب نماز و روزه بالاتر است.

اسماعیلی ادامه داد: لازم است قاضی قبل از آن‌که حکمی صادر کند دو طرف دعوا را به صلح و آشتی دعوت و آنان را از اختلاف پرهیز دهد. یکی از بزرگ‌ترین مغضوبات نزد خداوند کذب است اما در روایات متعددی آمده برای نابود کردن اختلاف بین دو نفر گفتن دروغ مستحب است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تألیف قلوب را بسیار مهم دانست و گفت: مراد از تألیف قلوب حمایت اقتصادی کفار، منافقان و برخی مسلمانان متزلزل به‌منظور همراهی اسلام و دفاع از آن است، در تألیف قلوب حاکم شرع می‌تواند از زکات هم هزینه کند، برای مثال می‌توان از زکات برای کفار خرج کرد تا از این طریق در دل‌های آنان نسبت به مسلمانان محبت ایجاد شود.

عضو شورای نگهبان تقیه را نیز از ابزارهای رفع اختلاف دانست و خاطرنشان کرد: گاهی تقیه مانع اختلاف و نزاع بین دو گروه میشود برای مثال امروز لازم است حجاج در مناسک حج بدون مهر نماز بخوانند تا از مانع اختلاف و دشمنی بین مسلمانان شوند بنابراین در این مورد تقیه لازم است تا اختلاف بین مسلمانان ایجاد نشود./813/پ202/ب1

ارسال نظرات