۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۵۷۱۷۱۹
حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ:

زیارت امام معصوم حی و میت ندارد

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ما در زیارت امام معصوم(ع) به زیارت قبر نمی‌رویم بلکه امام معصوم(ع) را با زبان حاضر زیارت می‌کنیم، گفت: زیارت امام معصوم(ع) حی و میت ندارد.
صادقی واعظ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ امروز در آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان این که مقام معنوی برجسته و فضایل حضرت معصومه(س) به دلیل انتساب ایشان به خاندان امامت نیست بلکه قدر و منزلت این بانو به‌واسطه مقاماتی است که در زندگی خود کسب کرده است، گفت: یکی از باب‌هایی که حضرت معصومه(س) به روی امت اسلام بازه کرده‌اند باب زیارت است و حضرت معصومه(س) به امت اسلام نشان داده‌اند که زیارت امام حی و میت ندارد و انسان با زیارت امام می‌تواند چه در دوران حیات و چه پس‌ازآن به عالی‌ترین مقامات معنوی دست پیدا کند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که ما در زیارت قبر امام را زیارت نمی‌کنیم بلکه امام حاضر را زیارت می‌کنیم، تصریح کرد: این موضوع در زیارت‌نامه امام رضا(ع) مورد تأکید قرارگرفته و بیان‌شده است«السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ، اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی» یعنی شهادت مي‌دهم كه تو جايگاه مرا مي‌داني، كلام ما را می‌شنوی و جواب سلام مرا می‌دهی» و این یعنی اینکه قبر امام زیارت نمی‌شود بلکه خود امام مورد زیارت قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: میان زیارت امام در دوران حیات و پس از شهادت تفاوتی وجود ندارد، زیرا آنچه با زیارت امام معصوم(ع) در دوران حیات امام نصیب مؤمن می‌شود، همان مقامات معنوی با زیارت و حضور در حرم امام پس از شهادت شان نصیب زائران می‌شود؛ زیرا هدف نهایی زیارت امام معصوم چه در دوران حیات و چه در زمان ممات رسیدن به وادی توحید و حقیقت امام است.

حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ زیارت ائمه معصوم(ع) را سیر الی الله عنوان کرد و گفت: به همین دلیل است که وقتی قصد و نیت زیارت می‌کنیم حتی برای خروج از خانه آداب خاصی بیان‌شده، زیرا که قرار است انسان با زیارت از طریق ولایت به حقیقت توحید و ایمان برسد، چون ائمه راه رسیدن به خدا و باب الله هستند.

وی افزود: در زیارت جامعه کبیره نیز همین مطلب را می‌خوانیم و خطاب به امام معصوم عرضه می‌داریم که هرکسی می‌خواهد به‌ سوی خداوند سیر داشته باشد باید از شما شروع کرده و متوجه شما شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) نیز راه تقرب به خداوند محبت به اهل‌بیت و دوستی این بزرگواران و دشمنی با دشمنان شان عنوان‌شده است.

حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ ادامه داد: به دلیل همین اثرات، فرهنگ زیارت در روایت‌ها مورد تأکید قرار گرفته و زیارت تنها محدود به سلام به ائمه(ع) و اذن دخول نیست؛ بلکه شخص باید بداند به زیارت چه کسی آمده و در چه موقعیت زمانی و مکانی قرارگرفته و بهره او از این زیارت چیست؛ زیرا اگر ائمه معصوم(ع) به این شکل زیارت شوند که از آن تعبیر به زیارت بامعرفت می‌شود، انسان می‌تواند از طریق این زیارت به عالی‌ترین مقامات توحیدی و ایمانی برسد.

وی افزود: زیارتی که بدون معرفت باشد مانند زیارت فرد نابینایی است که او را در شب عرفه به کربلا برده باشند و چون موقعیت زمانی و مکانی را درک نکرده نتوانسته از برکات این حضور نهایت استفاده را داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: زیارت فرصتی است که می‌تواند دنیا و آخرت انسان را تغییر دهد و موجب عاقبت‌به‌خیری شود البته اگر بامعرفت به امام همراه باشد.

حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ یادآور شد: تمام شؤونی که برای زیارت 14 معصوم(ع) در نظر گرفته‌شده است برای حضرت معصومه هم در نظر گرفته‌شده است یعنی سه امام معصوم شیعیان را به زیارت این بانو سفارش کرده‌اند، برای ایشان از سوی امام معصوم زیارت‌نامه تعلیم داده‌شده و زیارت بامعرفت ایشان هم مانند چهارده معصوم دارای آدابی است و پاداش زیارت بامعرفت بهشت است./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات