۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۵۷۱۶۸۸
تولیت آستان قدس رضوی:

داشته های حوزه و دانشگاه ما مورد هجوم است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه امروز کنفرانس علمی می گیرند و از طرفی فرهیخته ما از داخل کشور می رود و جلب همکاری می شود و داشته های علمی ما را در اختیار دشمن می گذارد، گفت: به همین دلیل است که داشته های حوزه و دانشگاه ما مورد هجوم است.
حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در دومین روز از دوره مشترک تعالی استادان و نخبگان بسیجی حوزه های علمیه استان های خراسان رضوی، قم، تهران و اصفهان که در مجتمع آموزشی اقامتی امامت صبح امروز 27 تیر برگزار شد، به بیان وظایف حوزویان در شرایط حساس کشور در سه حوزه علم و دانش افزایی، تبلیغ دین وحوزه عمل و اجرا پرداخت.

چه باید کرد که حوزه تهدید نشود؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با طرح این پرسش که در این باب چه باید کرد که حوزه تهدید نشود، گفت: آن نکته ای که بسیار مهم است این است که در شرایط فعلی برخی حوزه علمی را تبلیغ می کنند که آن طرف آن حوزه علمی همان حوزه انقلابی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که حوزه علمی نقش آفرینی در عرصه های مختلف کشور نخواهد داشت، افزود: اما آنچه که درباره حوزه انقلابی مطرح است توجه به این امر است که  تفکر سکولار، حوزه های ما را در برگرفته  است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این مطلب که سکولاریزم از نوع اجتماعی حوزه را تهدید می کند بدین معنا که دین را امری فردی و شخصی معرفی شود نه یک امر اجتماعی که می خواهد در متن جامعه حکمرانی کند، ابراز کرد: از این جهت حوزه تهدید می شود که آیا دین امری شخصی و فردی است و یا یک امر اجتماعی است.

وی با بیان اینکه باور ما این است که امام این عقیده را برافراشت که فقه در متن جامعه و در همه زوایا حکمرانی کند، بیان داشت: در حال حاضر سوالاتی پیش رو است که انقلاب از متن این حوزه برخاسته است و حوزه باید همانطور که مبدأ انقلاب اسلامی بوده است حامی این انقلاب نیز باشد و نمی تواند در بعد مسائل اجرایی و قضایی و همه سطوح اجتماعی نسبت به آنچه که در کشور است بی تفاوت باشد و باید پاسخگوی همه نیازها باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اما این نگاه که ما چه کاری به دفاع از حرم و مسائلی که امروز در حکومت است و مسائلی که در قوه قضائیه وجود دارد، داریم، اظهار کرد: با سوالاتی که در حوزه درباره مسائل حکومتی مطرح است این همان تهدیدی است که این اندیشه سکولار به معنی اجتماعی نه به معنی الحادی حوزه را تهدید می کند و امروز این اندیشه گوشه و کنار شنیده می شود.

وی خطاب به اساتید بسیجی حوزه های علمیه گفت: ملاپروری در حوزه درس شما موضوع محوری و اساسی است چرا که سکولاریزم اجتماعی از نوعی است که باید حوزه، حوزه علمی باشد و حضور در اجتماع و پاسخگویی به سوالات در عرصه حکومتی مورد تهدید است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مشکل تبلیغ این است که موانعی دارد و راه حل آن خشیت از خداوند است، تصریح کرد:  ایستادن و امید بخشیدن به این جامعه نیاز است چرا که فکر و اندیشه و اخلاق مورد تهدید و در عین حال دین مورد هجوم است و موضوع فقط دولت و یک نهاد نیست بلکه همه نظام  و همه داشته های ما مورد تهدید است.

داشته های حوزه و دانشگاه ما مورد هجوم است

وی با بیان اینکه امروز در دیگر کشورها کنفرانس علمی می گیرند و از طرفی فرهیخته ما از داخل کشور می رود و جلب همکاری می شود و داشته های علمی ما را در اختیار دشمن می گذارد، بیان داشت: حتی موضوع علم اصول و مسائل فقهی و کلامی در اندیشکده های انگلیسی بررسی می شود و حتی در این موضوعات کتاب می نویسند و به همین دلیل است که داشته های حوزه و دانشگاه ما مورد هجوم است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر این مطلب که باید متناسب با نیازها ایفای نقش کرد، گفت: معیار اعتدال و معیار تندروی و کندروی در جامعه ولی است اما امروز برخی اساتید انقلابی را با حربه تندرو بودن منزوی می کنند و در حوزه هم استاد انقلابی زمان شناس و هشدار دهنده و آسیب زدا را با این انگ ها منزوی می کنند و حتی دانشجو و طلبه ما وحشت دارد که از بعضی از اساتید بازخورد علمی در مطالب خود بیاورند.

وی با اشاره به این مطلب که امروز پشتوانه عظیم در جهان اسلام، ایران است، گفت: در حوزه عمل و اجرا هر آنچه که از گفتمان امام راحل و رهبری عمل شده است موفق آمیز بوده و آنجایی که مسؤولان نسبت به این گفتمان زاویه داشتند ما با مشکل مواجه شدیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چرا شاهد این همه آسیب های اجتماعی هستیم که همه را رنج می دهد، اظهار کرد: رشد آسیب های اجتماعی مربوط به زاویه گرفتن از نگاه امام و رهبری است و نیاز است تا بررسی شود که آیا عدالت اجتماعی بعد از چهل سال تحقق پیدا کرده است./934/پ202/ب1

ارسال نظرات