۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۷۱۶۳۹

بازدید رییس سازمان اسناد عمان از کتابخانه مجلس

رییس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان و هیأت همراه با حضور در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، از بخش‌های مختلف آن دیدن کردند.
بازدید رییس سازمان اسناد عمان از کتابخانه مجلس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از کتابخانه مجلس، محمد حمد الضویانی، رئیس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان، با حضور در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، از بخش‌های اسناد و خطی کتابخانه مجلس بازدید کرد و با فعالیت‌های آرشیوی این مرکز آشنا شد.

در بازدید از بخش خطی، محمود نظری، مسئول بخش خطی کتابخانه، آماری از منابع و موضوعات کتب خطی ارائه و اشاره کرد: حدود 30 هزار نسخه خطی در موضوعات متنوع اعم از کلام، فقه،‌ اصول، عرفان،‌ ادبیات فارسی،‌ ادبیات عرب، نجوم و.. در کتابخانه مجلس موجود است. همه نسخ اسکن شده و تصویرش در اختیار محققان قرار می‌گیرد.

نظری، نمونه‌هایی از نسخه‌های نفیسی که در نمایشگاه بخش خطی کتابخانه نگهداری می‌شود را به این هیئت نشان و توضیحات لازم را ارئه داد. از جمله این نسخ می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:  نهج‌البلاغه کتابت شیخ‌زاده سهروردی، شاگرد یاقوت مستعصمی به تاریخ 727 و قرآن (نسخه هنری همراه تزئینات) به خط احمد وقار، فرزند وصال شیرازی.

محمد حمد الضویانی، رئیس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان، پس از بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه، با حجت‌الاسلام سیّد علی عماد، به گفتگو پرداخت و شرحی از فعالیت‌های اسنادی و آرشیوی در  سلطنت عمان ارائه داد.

 در این ملاقات وی به پیشینه روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: علاقه داریم تا با برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های مشترک با ایران، به همکاری و تبادل تجربیات بپردازیم. در عمان، اسناد مشترک زیادی با کشورهای مختلف از جمله هند، پاکستان، روسیه، انگلیس و برخی از کشورهای اروپایی وجود دارد که در پی آن هستیم تا با برگزاری رویدادهای مشترک، عمق روابط خود با جهانیان را نشان دهیم. حسن همجواری و همسایگی، می‌تواند روابط دو کشور را تعمیق بخشد.

او یادآور شد: سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان، تابع مجلس عمان، اما به لحاظ اداری و سیاسی مستقل است که وظیفه محافظت از اسناد و مدارک ملی را برعهده دارد. طبق قانون، هر وزارتخانه یا سازمان، بخش اسناد دارد که تابع شخص وزیر یا رئیس آنجا است تا امکان هماهنگی در سطح عالی آن نهاد وجود داشته باشد. این اتفاق، حرکتی پیشرو بوده و به همین سبب سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان، این مسیر را انتخاب کرد.

به گفته وی نگاه پیشرفته به این معنا است که از زمان نگارش یا انتشار، سند تحت توجه ما قرار می‌گیرد. برای آرشیو اسناد، رشته دانشگاهی تعریف شد تا در دو دانشگاه، تدریس شود و افراد متخصص به کار گرفته شوند. اکنون هرسال، با برنامه‌ریزی وزارت اقتصاد، افرادی به کار گرفته می‌شوند.

حجت‌الاسلام سیّد علی عماد، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس نیز در ادامه این دیدار با ذکر اهمیت مناسبات تاریخی و فرهنگی میان دو کشور، بر آمادگی این کتابخانه برای گسترش همکاری‌های عملیاتی در خصوص استخراج اسناد و منابع مرتبط و ارتباط با  کتابخانه مجلس عمان تأکید کرد.

 تصمیم برای برپایی نمایشگاه اسناد موجود از ایران و عمان در روز ملی عمان، تبادل کارشناسان و دستیابی به تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک، بخشی دیگری از مذاکرات انجام شده در جلسه مشترک کتابخانه با هیأت عمانی است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات