۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۷۱۶۳۸
آیت الله نوری همدانی:

اجرای دستورات اقتصادی اسلام فقر و فساد را از بین می برد

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: توجه به ساختارهای بانکداری اسلامی و فراهم سازی زمینه های اشتغال در بعد معارف اقتصادی اسلامی پاسخ داده شده است که سبب از بین رفتن فقر و جهل و ظلم می شود.
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت ‌الله حسین نوری‌ همدانی در مراسم افتتاحیه دوره مشترک تعالی استادان و نخبگان بسیجی حوزه های علمیه استان های خراسان رضوی، قم، تهران و اصفهان که در مجتمع  آموزشی اقامتی امامت امروز 26 تیر برگزار شد، معارف فقهی اسلام را در ده قسمت جداگانه تقسیم بندی و تبیین کرد.

وی با بیان اینکه فقه در همه زمینه های زندگی اثر دارد،گفت: نخستین گام در تفقه دین معارف اعتقادی است که اگر هر کسی تردید داشته باشد نمی تواند پاسخگو باشد و در عین حال در این بخش طلاب باید مجهز باشند.

وی در ادامه دومین رکن معارف فقهی را معارف عبادی دانست و اظهارکرد: در واقع عبادت رابطه انسان با خداوند متعال را تحکیم می کند و حج نمونه ای از این عبادات اجتماعی است که نشان دهنده وحدت و اتحاد ملل مسلمانان است.

حضرت آیت الله  نوری همدانی ادامه داد: معارف اخلاقی اسلامی سومین بعد است چرا که این امر سبب هدایت و سازندگی انسان است و از طرفی می توان به معارف اقتصادی به عنوان چهارمین رکن اشاره کرد که در جوامع مسلمان حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه امروز مسأله بانک ها برای کشور ما مسأله بزرگی است، تصریح کرد: توجه به ساختارهای بانکداری اسلامی و فراهم سازی زمینه های اشتغال در بعد معارف اقتصادی اسلامی پاسخ داده شده است که سبب از بین رفتن فقر و جهل و ظلم می شود.

رساله حقوق امام سجاد(ع)مبانی فقه مدنی اسلام

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه تشریح مبانی فقهی اسلامی درباره معارف فقهی مدنی گفت: کیفیت معاشرت انسان ها با یکدیگر در این مبانی فقه مدنی شرح داده می شود که رساله حقوق امام سجاد(ع) به صورت مبسوط این موضوع را شرح داده است  اما دشمنان برای کوبیدن اسلام به این موضوع اصرار دارند که در فقه مسلمانان خشونت رواج داده می شود.

وی در ادامه قسم ششم را معارف فقهی سیاسی عنوان کرد و بیان داشت: اسلام با سیاست توأم است چرا که سیاست مدیریت دنیا و جامعه است که نامه 53 حضرت علی(ع)به مالک اشتر برای اداره کشور است و در عین حال جلوه های فراوانی از سیاست در قرآن وجود دارد.

تفکر و تعقل و تدبر از زیرساخت های فقه فرهنگی

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با بیان اینکه معارف فرهنگی نیز از جمله دیگر معارف فقهی اسلام است، تصریح کرد: در اسلام به تفکر و تعقل و تدبر سفارش بسیار شده است و انسان ها را به این امر تشویق می کند تا آنان تربیت شوند و در عین حال به رشد فرهنگی دست یابند که ما در فرهنگ غنی هستیم چرا که نهج البلاغه و صحیفه سجادیه داریم و فرهنگ ما، فرهنگ خاصی است.

وی در ادامه درباره معارف حکومتی گفت: این معارف گرداننده جامعه هستند که حکومت باید صالح باشد و روایت هایی وجود دارد که در این موضوع به امر ولی فقیه دلالت دارد چرا که هر کس که فقیه تر باشد می تواند امر حکومت را عهده دار شود و اسلام مجری و حافظ می خواهد که ولی فقیه است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه بیان معارف ده گانه فقهی در اسلام گفت: مسائل قضایی و معارف جهادی اسلام دارای اهمیت هستند که فقهای ما جهاد را در سه قسم تعریف کرده اند که  کار همه انبیای الهی برای مبارزه با دشمن بوده است. /934/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات