۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۷۱۶۲۵
کارشناس رسانه ملی:

به بهانه اختلاس دیگران دست از کار خیر نکشید

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: اختلاس کار زشت و حرامی است و فرد مختلس باید محاکمه شود، اما این‌که گفته شود به دلیل عمل اشتباه فلان وزیر دیگر به راهپیمایی نمی‌روم، توجیه و بهانه‌تراشی است.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی حجت‌الاسلام‌ رفیعی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، خطیب برجسته حوزه علمیه و عضو هیئت‌ علمی جامعه المصطفی در سخنانی بر ضرورت گسترش فعالیت های خیرخواهانه تأکید کرد.

ترک کار خیر به بهانه‌های واهی

گاهی اوقات شنیده می‌شود، برخی افراد وقتی در کار خیری به بن‌بست می‌رسند، انجام کار خیر را به کلی ترک می‌کنند، بعضی مواقع افراد واسطه ازدواج می‌شوند و آن ازدواج به دعوا یا جدایی منجر می‌شود یا این‌که کمک گیرنده به دروغ خود را به فقیری و نداری زده است.

این فرهنگ غلطی است که اگر کسی در جامعه خطایی را از کسی مشاهده کرد، کار خیر را به کلی کنار بگذارد.

فردی به امام باقر(ع) عرض کرد، بعضی از کسانی که برای دریافت کمک به شما مراجعه می‌کنند، دروغ می‌گویند، حضرت در پاسخ آن فرد فرمودند؛ تو فکر می‌کنی که ما این مسأله را نمی‌دانیم؟ گاهی بین آنها، افراد راستگو وجود دارد که برای دست خالی رد نشدن آنها، به همه کمک می‌کنیم.

اگر بخواهیم بر این اساس عمل کنیم که باید باب کار خیر را به کلی بست، چراکه در همه کارهای خیر، امکان خطا و اشتباه وجود دارد.

بسیاری از این صحبت‌ها مبنی بر انجام ندادن کار خیر به خاطر دروغ یا خطای دیگران بهانه‌تراشی است.

افراد خیّر، سبک کننده بار نیازمندان

دو بحث در اینجا مطرح است، کسی که بهانه‌تراشی و شایعه پراکنی کرده است، کار زشتی مرتکب شده و حتی شاید مستحق حدود الهی نیز باشد، اما افراد خیّر نمی‌توانند کار خیر خود را قطع کنند، بلکه بایستی با کمک‌های خود باری از دوش مردم و افراد مستحق بردارند.

برخی افراد دیگر هم به چنین بهانه‌های واهی از رأی دادن خودداری می‌کنند که مثلا فلان مسئول یا فرماندار مرتکب تخلف یا اختلاس شده است.

منذر بن جارود فرماندار امیرالمؤمنین(ع) هم 400 هزار درهم اختلاس کرد، در حکومت حضرت چند مورد اختلاس واقع شده است، اختلاس کار زشت و حرامی است و فرد مختلس باید محاکمه شود، اما این‌که گفته شود به دلیل اختلاس فرماندار حضرت امیر(ع)، دیگر به نماز جماعت ایشان نمی‌روم یا به دلیل عمل اشتباه فلان وزیر یا رییس جمهور دیگر به راهپیمایی نمی‌روم، کار اشتباه، توجیه و بهانه‌تراشی است.

متوسلین به امور واهی، مورد مذمت قرآن

وقتی جنگ تبوک آغاز شد، برخی از مسلمانان به بهانه بی‌حجابی زنان رومی در این جهاد شرکت نکردند؛ قرآن هم درباره آنها می‌فرماید؛ به بهانه نگاه نکردن به نامحرم از جهاد سرباز زدند.

افراد خیّر و اهل فضل اگر اشتباه یا خطایی از مسئول و عالمی مشاهده کردند، انجام کار خیر خود را رها نکنند، خداوند می‌فرماید افراد خطاکار عمل زشتی مرتکب شده‌اند، اما در عین حال شما کمک خیرتان را از آنها دریغ نکنید./876/ت ۳۰۲/س

ارسال نظرات