۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۵۷۱۶۰۳
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی:

اصلاح طلبی و اصولگرایی ملاک رد یا تایید صلاحیت نیست

حجت الاسلام محرابی با بیان تاریخچه قانون اساسی و جایگاه شورای نگهبان به تبیین وظایف شورا پرداخت و ضمن اشاره به رد صلاحیت ها و هجمه ها به این نهاد از لزوم اصلاح قانون انتخابات و الکترونیکی کردن آن گفت.
محرابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد حسین محرابی، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان ضمن تبریک ایام دهه کرامت به تبیین جایگاه شورای نگهبان پرداخت.

تشخیص مغایرت قوانین با شرع به عهده فقهای شورای نگهبان است

حجت الاسلام محرابی بیان داشت: نظام های سیاسی در دو دنیا  به دو قسم دینی و غیر دینی تقسیم می شود در نظام های غیر دینی صرفا نظر مردم حاکم است و هر آنچه آنها خواستند باید اجرا شود.

وی ادامه داد: همانطور که می بینیم در برخی کشورهای مدعی اداره جهان و حقوق بشر بعضا مسائلی ناپسند مثل همجنسبازی به قانون تبدیل شده است و یا قوانین دیگری که سنخیتی با کرامت زن ندارد را به تصویب می رسانند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان گفت: در نظام های دینی یا دارای ایدئولوژی وقتی مردم به آن رای دادند باید نظرات و آراء مردم لحاظ شود اما در چارچوب قوانین آن نظام که انتخاب شده است. در نظام ما وقتی مردم جمهوریت و اسلامیت را پذیرفتند باید نظرات آنها در چارچوب آن لحاظ شود.

وی افزود: قانون اساسی در اردیبهشت 67 اصلاحاتی بر آن ایجاد شد و دوباره به رای مردم گذاشته و پذیرفته شد قانون بر اساس دین و ارزشهای اسلامی تهیه شده اما اگر جایی مغایرت با دین داشته باشد باید مورد اصلاح قرار گیرد که حال این تشخیص مغایرت به عهده فقهای شورای نگهبان گذاشته شده است.

نظارت بر قانون گذاری

حجت الاسلام محرابی گفت: یکی از وظایف شورای نگهبان نظارت بر قانون گذاری است به جز دو مورد که نظر شورای نگهبان را نیاز ندارد در بقیه موارد نظارت این شورا را می طلبد. یکی از این موارد تصویب اعتبار نامه نمایندگان در مجلس است و دیگری هم رای گیری برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان که توسط قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان داری 6 فقیه است که کار نظارت بر قوانین از نظر شرع و دین را انجام می دهند و 6 نفر حقوقدان که مجموعه در تطبیق قوانین با قانون اساسی کار می کنند. به طور مثال حتی دیوان عدالت اداری که ممکن است به منع از اجرای یک قانون حکم بدهد در نهایت باید به تایید شورای نگهبان برسد. در کل تفسیر قانون اساس به عهده شورای نگهبان است و تفسیر قوانین عادی با مجلس است.

نظارت بر انتخابات و لزوم اصلاح و بروزرسانی قوانین

حجت الاسلام محرابی گفت: یکی دیگر از وظایف شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است که از 4 انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان، مجلس شورا و شورای شهر در سه مورد اول نظارت دارد و در انتخابات شورای شهر دخالتی ندارد و نظارت آن با مجلس است. شورای نگهبان در انتخابات در بحث تایید صلاحیت ها و نظارت بر رای مردم فعالیت می کند. شبکه نظارت مردمی را از قبل آموزش می دهد تا در طول برگزاری انتخابات فعالیت کنند.

وی افزود: ما در استان در بحث بررسی صلاحیت ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان کاری نداریم و مرکز رسیدگی می کند اما در انتحابات مجلس در استان کار می شود و ابتدا هیئت های اجرایی منتخب فرماندار بررسی صلاحیت می کنند و پس از آن در عرض یک هفته اعتراضات و تایید صلاحیت ها به ما واگذار می شود تا بررسی و اعلام نتیجه کنیم که این وقت بسیار کمی است و باید اصلاح قانون صورت بگیرد.

حجت الاسلام محرابی در ادامه گفت: در بحث قانون انتخابات باید اصلاحاتی صورت بگیرد متاسفانه به عنوان مثال هنوز ملاک قوه قضاییه در برخورد با جرایم انتخاباتی، قانونی است که  حدودا دهه 60 تصویب  شده و جنبه بازدارندگی ندارد چرا که مثلا جزای نقدی هتک حرمت و حیثیت داوطلبان از ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال در نظر گرفته شده است این در مقابل پولی که خرج می کنند تا در لیست ها قرار بگیرند چیزی نیست بنابراین باید قوانین محکم و بازدارنده جدیدی تصویب شود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان گفت: واقعا جای مطالبه دارد که چرا نمایندگان بررسی و اصلاحات در راستای بروز شدن قوانین انتخابات را انجام نمی دهند متاسفانه برخی نمایندگان، مجلس و قانون گذاری اولویت دومشان است و گرفتار کارهای دیگری هستند.

وی افزود: ماده 28 قانون شرایط ایجابی و 30 شرایط سلبی کاندیداها را بیان کرده است خیلی از موارد عدم تایید صلاحیت ها مربوط به عدم التزام عملی به اسلام و نظام است که در زمان ثبت نام در انتخابات بنا بر وظیفه قانونی، شورای نگهبان باید بررسی و اعلام نتیجه کند.

یک مصداق در رد یا تایید صلاحیت غیرقانونی در استان وجود ندارد

حجت الاسلام محرابی گفت: هجمه ها به شورای نگهبان در قضیه رد صلاحیت ها بسیار است و برخی بخاطر دشمنی و برخی به دلیل کم اطلاعی قضاوت های نادرستی دارند که ما در بخش دوم یعنی کم اطلاعی در استان از حدود 4 سال قبل اقدام به برگزاری جلساتی با بزرگان اصلاح طلب، اعتدالی و اصولگرا در استان کردیم.

وی افزود: موارد و شبهاتی که داشتند و قضاوت های نادرست را بررسی و موضوع را روشن کردیم با وجود حاشیه ها به دلیل موفقیت جلسات، این روند را ادامه دادیم و حتی اخیرا جوانان این گروه ها نیز چند جلسه در اینجا گقت و گو کردند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات گفت: در جواب اینکه اصلاح طلب ها از قبل رد شده اند و اصولگراها انتخاب شده اند صحبت کردیم و خواستار حتی یک مصداق در استان شدیم که کسی شرایط قانونی را داشته و ما رد صلاحیتش کردیم یا شخصی شرایط قانونی را نداشته اما صلاحیتش تایید شده باشد.

 وی در ادامه گفت: آیت الله جنتی تاکید و سفارش کردند که مبادا با عنوان اصلاح طلب و اصولگرا بررسی و قضاوت انجام دهیم و کسی را رد یا تایید کنیم حتی تا این حد که گفتند در روز قیامت باید پاسخگو باشید. ما کسانی که رد صلاحیت شدند و معترض بودند را در اینجا مستندات قانونی دال بر عدم صلاحیت در اختیارشان قرار دادیم و قانع شدند.

الکترونیکی کردن انتخابات

حجت الاسلام محرابی در پایان گفت: شورای نگهبان با الکترونیکی کردن انتخابات مشکلی ندارد بلکه استقبال هم می کند اما شرایط کار فراهم نیست ضمن اینکه کار اجرایی است و مسؤولان باید اقدام کنند و شورای نگهبان نظارت کند.

وی افزود: زمینه اجرا شدن کار و حفاظت از حفره های امنیتی در بخش رایانه و آماده شدن زیرساخت ها شاید تا دو انتخابات دیگر هم فراهم نشود ما در همین مشهد حوزه انتخابی داریم که تلفن نداشته، حالا شما تصور کنید در شهر و روستاهای اطراف شرایط چگونه است./933/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات