۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۵۷۱۵۶۵
رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در ‌آذربایجان‌شرقی:

شورای نگهبان فراتر از قانون عمل نمی‌کند

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در ‌آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که شورا ضامن جمهوریت و اسلامیت نظام است، گفت: شورای نگهبان فراتر از قانون عمل نمی‌کند.
صمد عزیزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، صمد عزیزی، رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در ‌آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه سالروز تشکیل شورای نگهبان ترتیب یافت، اظهار کرد: شورای نگهبان نهادی حافظ قانون اساسی بوده و ضامن جمهوریت و اسلامیت نظام است.

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: شورای نگهبان علاوه بر اینکه حافظ اسلامیت نظام و جمهوریت نظام است از قوانین و مقررات و از رأی مردم به عنوان حق‌الناس صیانت و پاسداری می‌کند؛ شورای نگهبان بدون توجه به هجمه‌ دشمنان مکلف است با قاطعیت در برابر بدخوهان نظام بایستد.

وی با بیان این‌که تخریب شورای نگهبان از سوی بدخواهان نظام نشان از جایگاه مهم و حساس این نهاد است، خاطرنشان کرد: بدخواهان نظام می دانند؛ شورای نگهبان با اقتدار، دقت و حساسیت خاص به وظایف خود عمل کرده، از این‌روست که مردم شورای نگهبان را ناظر امین و بصیر خود می دانند،

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت نقش‌آفرین شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی تصریح کرد: نظارت فقهای این شورا ضامن اسلامی بودن قوانین در کشور است، ضمن این‌که باید دانست تمامی قوانین مصوب در مجالس مختلف بایستی با قانون اساسی مطابقت داشته باشد.

وی با بیان این‌که وظایف ذاتی شورای نگهبان در قانون اساسی به صورت صریح مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این شورا فراتر از قانون عمل نمی‌کند؛ این نهاد علاوه بر نظارت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی اجازه دخل و تصرف در انتخابات از سوی کانون‌های قدرت و ثروت را نمی‌دهد.

عزیزی با اشاره به این‌که فقهای شورای نگهبان از سوی رهبر انقلاب و حقوقدانان این نهاد از سوی قوه قضائیه به مجلس معرفی می‌شوند، تصریح کرد: به موجب اصول ۴، ۷۲، ۹۱، ۹۶ قانون اساسی، پاسداری از احکام اسلام و تطبیق قوانین عادی با شرع مقدس اسلام به عهده فقهای شورای نگهبان است که با توجه به اصل ۹۶ تشخیص و عدم مغایرت مصوبات مجلس با احکام اسلام، با اکثریت فقهای شورای نگهبان است.

وی تشخیص و مغایرت و یا عدم مغایرت تصویب نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی را از دیگر وظایف شورای نگهبان دانست و افزود: شورای نگهبان در هر ساز و کاری وظیفه‌ای بر عهده دارد به طوریکه در حفظ و حراست از اسلامیت و هم جمهوریت نظام وظیفه به عهده دارد.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در ‌آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که صیانت آرای مردم طبق اصل ۹۹ قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است و وظیفه نظارت از طریق هیات‌های نظارت انجام می‌گیرد، افزود: شورای نگهبان به حق‌الناس بسیار اهمیت می‌دهد به طوری که اخیراً در مصوبه پالرمو ایراداتی گرفت./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات