۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۵۷۱۵۱۶
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

چگونگی بهره برداری تبلیغی و تحصیلی طلاب از فرصت تابستان

حجت الاسلام خانزاده با اشاره به فرصت های تبلیغی و تحصیلی تابستان تصریح کرد: با خواندن دروس حوزوی در ایام تابستان مخالف هستم اما این که طلاب این ایام را به بطالت بگذارند کار درستی نیست.
تبلیغ جهادی

حجت الاسلام خانزاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرصت های تبلیغی و تحصیلی تابستان برای طلاب گفت: در طول سال تحصیلی برای این که طلاب متوجه شوند در کارهای بزرگ تعطیلی وجود ندارد باید تلاش های فراوانی انجام داد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: زیرا اگر نام ایام تابستان را، تعطیلات تابستانی گذاشت ناخودآگاه در ذهن نیز تعطیلات جا خواهد افتاد در نتیجه اجازه نمی دهد که فعالیتی  داشته باشیم؛ آنچه که علما در زمینه تعطیلات بیان کرده اند تغییر است یعنی در مسیر سالانه، برنامه شما قابل تغییر است.

وی با اشاره به فرازی از وصیت نامه آیت الله تبریزی اظهار کرد: آیت الله تبریزی در وصیت نامه خود می گوید از زمانی که فهمیدم وظیفه طلبگی چیست حتی یک روز هم تعطیلی نداشته ام که این نشان می دهد در زندگی طلبگی تعطیلات تابستانه وجود ندارد بلکه تغییر است.

حجت الاسلام خانزاده ادامه داد: تغییر به معنای این است که طلاب پس از چندین ماه تحصیل برنامه ریزی شده از سوی مرکز مدیریت، در ایام تابستان باید در این برنامه تغییری انجام دهند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که در این فرصت تابستان چه تغییری باید انجام داد، بیان کرد: طلبه ها به سه دسته مقدمات، سطح و طلابی که رشد علمی خود را به اتمام رسانده اند و زمان خدمتشان است تقسیم می شوند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: طلابی که رشد علمی خود را کامل کرده اند باید با توجه به رشته و تخصص خود در ایام تابستانی به خدمت دینی بپردازند به عنوان مثال اگر طلبه ای توانایی منبر دارد باید به امور منبری بپردازد و اگر طلبه ای از توانایی ارتباط با جوانان یا نوجوانان برخوردار است باید در ایام تابستان  و اوقات فراغت ارتباط خود را با جوانان و نوجوانان افزایش دهد.

حجت الاسلام خانزاده با بیان این که طلاب مقدمات در دوران تحصیل خود به سر می برند و موقعیت آنها با طلاب درس خارج متفاوت است، اظهار کرد: طلاب مقدمات در دوره تحصیل خود هستند یعنی باید به دنبال تحصیل علم باشند و آن تغییری که اشاره شد که در این دوران ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر طلاب مقدمات در ایام تحصیلی به برنامه های پیش بینی شده از سوی حوزه علمیه می پردازند اما طلاب به مباحث دیگر همانند علوم حدیث، آثار شهید مطهری(ره)، مباحث تاریخی و معارف نیاز دارند که زمان انجام این موارد ایام تابستان است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: طلاب مقدمات باید تابستان خود را به سه بخش تقسیم کنند به این صورت که ده روز نخست و ده روز پایانی تعطیلات را به ذهن خود استراحت دهند و به موارد دیگری به غیر از مباحث علمی بپردازند زیرا ذهن نیز نیازمند استراحت است و باید پس از اتمام پایه تحصیلی و پیش از آغاز سال تحصیلی استراحت کند و این که گفته می شود باید از تعطیلات برای مطالعه دروس دیگر استفاده کند منظور فرصتی غیر از این زمان های استراحت است.

وی ادامه داد: طلاب مقدمات اگر از فرصت ایام تابستان استفاده کنند و با برنامه ریزی مناسب در هر دوره از تابستان به مطالعه بخشی از مباحث علمی بپردازند پس از چند تابستان مخزنی از علوم و معارف خواهند بود؛ طلاب سطح نیز باید بخشی از  فرصت خود را به مطالعه مباحث علمی و بخشی از آن را به خدمت دینی بپردازند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: با درس خواندن در ایام تابستان یعنی پرداختن به مباحث کفایه، لمعه و موارد دیگر مخالف هستم اما این که طلبه برنامه ریزی نیز نداشته باشد و بخواهد این ایام را به بطالت بگذراند نیز مخالف هستم بلکه باید به مواردی که در ایام تحصیلی نمی تواند انجام دهد باید از فرصت تابستان استفاده کند و به آنها بپردازد. /1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات