۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۷۱۵۰۱

پاسخ به شهبات حجاب و مدرنیته بانوان در رمان "به‌دخترم"

انتشارات تلاوت آرامش رمان «به‌دخترم» نوشته ابوالفضل اقبال را در بیست هزار نسخه منتشر کرده است.
 رمان "به‌دخترم"

به گزارش خبرگزاری رسا، «به‌دخترم» عنوان کتابی است از انتشارات تلاوت آرامش که توسط آقای ابوالفضل اقبالی، دکترای جامعه‌شناسی تاکنون در هشت چاپ و ۲۰‌هزار نسخه منتشر شده است. اقبالی تا کنون ۶‌جلد کتاب و ده‌ها مقاله در حوزه زنان دارد اما «به دخترم»، متفاوت‌ترین اثر او در این حوزه است.

«به‌دخترم» عنوان کتابی است از انتشارات تلاوت آرامش که توسط آقای ابوالفضل اقبالی، دکترای جامعه‌شناسی تاکنون در هشت چاپ و ۲۰‌هزار نسخه منتشر شده است. اقبالی تا کنون ۶‌جلد کتاب و ده‌ها مقاله در حوزه زنان دارد اما «به دخترم»، متفاوت‌ترین اثر او در این حوزه است.

 «کوثر» دختری ۱۸‌ساله است که به‌دلیل قبولی در دانشگاه، از زادگاه خود شیراز، دور شده و به تهران می‌آید. دوری از شهر شعر و اندیشه و ورود به دنیایی زمخت و مدرن، ذهن لطیف و دخترانه‌اش را آشفته و او را نسبت به باورهایش دچار شک و تردید می‌کند. او با قرار گرفتن در محیطی تازه و ناهنجار، با دنیای متفاوتی از تعاملات و ذهنیت‌ها و دغدغه‌ها روبه‌رو می‌شود که مشکلاتی را در سر راه او قرار می‌دهد.

کوثر که الگو و نماینده دختر امروزی است از طرفی هر عقیده‌ای را به راحتی نمی‌پذیرد و از طرف دیگر به‌دلیل اینکه نمی‌خواهد تسلیم چراها و تردیدها شود برای پذیرش دوباره و بازگشت به عقایدی که تاکنون برایش مفاهیمی بی‌دلیل و تقلیدی بوده‌اند به‌دنبال علت‌های مستند و منطقی می‌گردد.

مادر کوثر نیز در نقش یک راهنمای دلسوز با ملایمت و صبوری پاسخگوی دختر جوانش است تا او را به آرامش برساند.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

«تمایل یا عدم تمایل نسبت به هر پدیده‌ای منوط به دو شرط اساسی است که نخستین و مهم‌ترین آن کسب آگاهی و شناخت نسبت به آن پدیده است. مقوله حجاب نیز از جمله مقولاتی است که اگرچه بحث و نظر پیرامون آن به وفور در میان نخبگان جامعه صورت گرفته‌است اما به نظر می‌رسد به‌دلیل انتزاعی بودن آن‌ها و نیز صورت گرفتن در فضایی فارغ از ذهنیت‌ها و نگرش‌های افراد جامعه تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند گرایش افراد جامعه به انتخاب حجاب یا عدم رعایت حجاب نداشته‌اند.»

نویسنده برای طرح شبهات حجاب و پاسخگویی به آن شیوه‌ای نو را انتخاب می‌کند. او به خوبی توانسته با استفاده از قالب نامه‌نگاری به اصلی‌ترین سؤالات ذهنی دختران جوان در حوزه حجاب پاسخ دهد. شیوه منحصر به فرد نویسنده در ارائه مفاهیم باعث شده است در فضایی به دور از کلیشه‌ها و تکرارها، مفاهیم جدی و فلسفی در قالب مکالماتی روان و کاربردی پیش روی خواننده قرار گیرد. اقبالی در کتاب «به دخترم» یک مدل رفتاری را طراحی می‌کند.

مدل پیشنهادی اقبالی برای مواجهه با شبهات و پرسش‌های نسل جوان، ارتباطی دوسویه و تعاملی است. ارتباطی که با مطالبه‌گری از سوی نسل جوان آغاز شده و با افزایش سطح آگاهی از طریق ارائه دلایل و علت‌های منطقی، باورپذیر و عملی از سوی دغدغه‌مندان فرهنگی، جهت‌دهی شده و هدایت می‌شود. «به دخترم» الگوی مناسبی برای پدران، مادران و مسوولان و مربیان نهادهای فرهنگی در برخورد خلاقانه در پاسخگویی به مسائل اعتقادی مهم است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات