۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۷۱۴۵۵
رییس مرکز فقهی جوادالائمه:

مضجع شریف حضرت معصومه مرکز خیر و برکات است

حجت الاسلام تقوی حضرت معصومه(س) را مصداقی از خیر کثیر در قرآن دانست و به بیان عظمت و کرامت و ارزش زیارت ایشان پرداخت و مضجع شریف ایشان را به نقل از مقام معظم رهبری مرکز خیر و برکات معرفی کرد.
تقوی

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق تبلیغ خراسان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون خیر کثیر و کرامت و عظمت وجود حضرت معصومه(س) و ارزش زیارت ایشان سخن گفت.

تنها خواهر ابوینی امام رضا

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) گفت: امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) تنها فرزندان امام کاظم از نجمه خاتـون بودند و بقیه برادران و خواهران ایشان از مادر دیگری بودند. مدت ۲۵ سال امام رضا(ع) تنها فرزند امام کاظم(ع) از نجمه خاتـون بـود پـس از سالها انتظار این بانوی پاک و  با کرامت تولد یافت تا الگویی والا برای زن مسلمان  پدیدار شود.

وی ادامه داد: عواطف و محبت و مودت ایـن خواهر و برادر در سطح بسیار بالایی مشهود است طورى که دوری امام رضا(ع) و حضرت معصـومه(س) برای یکدیگر بسیار سخت و طاقت فرسا بـود بنابراین امام رضا(ع) پـس از استقـرار در مـرو نامه اى خطـاب به خواهرش حضرت معصومه(س) فرستاد و به نامه بر دستـور داد در هیچ منزلى توقف نکند تا زودتر به مدینه برسد
حضرت معصـومه(ع) نیز با دریافت دست خط بـرادر، مهیاى سفر شد.

خیر کثیر و کوثر

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: سوره کوثر و آیات 19 تا 22 سوره الرحمن وقتی نازل شد خیلی ها به مفهوم واقعی آن و اتفاقاتی که در دل این آیه قرار است رخ دهد واقف نبودند. در سوره کوثر خداوند وعده کوثر وخیر کثیر به پیامبر اکرم(ص) داد اما اینکه چه مفهومی دارد و برای چه مقطع زمانی است و چه کاربردی بر آن مترتب است شاید در روز نزول، برای جامعه آن روز جزیره العرب شناخته نبود.

وی افزود: همینطور آیات اشاره شده در سوره الرحمن که این لولو و مرجان آن روز مفهوم و معنایش برای جوامع بشری مشخص نبود اما هر چه زمان گذشت مفاهیم این آیات شریفه بیشتر روشن شد.

حجت الاسلام تقوی گفت: مراد از این مقدمه اشاره به یک نمونه از تفسیر و تاویل این آیات شریفه قرآن است که حضرت فاطمه معصومه(س) را مورد نظر دارد از این نظر که هم از خاندان وحی و رسالت، و نوه رسول گرامی اسلام است و هم وابسته به بیت امامت و جد بزرگوارشان امیرمومنان است.

وی افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) پرورش یافته ی مکتب فاطمه زهرا(س) ام الائمه هستند. قطعا امروز اگر بخواهیم تفسیری برای سوره کوثر و خیر کثیر بیابیم و لولو و مرجان را برایش مفهومی قائل شویم وجود مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) در قم مصداق است.

کرامت و عظمت حضرت معصومه

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) بیان داشت: وجود با کرامت این بانوی بزرگ و مضجع منور و شریف این بزرگوار است که شهر قم مرکز نشر افکار و تفکرات دینی و مذهبی و قال الباقر و قال الصادق و گسترش دهنده فرهنگ دینی و معنوی و ولایی شده است.

وی افزود: زمانیکه هنوز امام کاظم(ع) قدم به عرصه حیات نگذاشته اند امام ششم(ع) از وجود حضرت معصومه و دفن ایشان در قم خبر می دهند و آن مکان مقدس را حرم اهل بیت نام گذاری می فرمایند  و شفاعت حضرت معصومه(س) را مجوز ورود شیعیان به بهشت می دانند.

خیر و برکت وجود حضرت معصومه

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: پایگاه درسی مکتب امام صادق(ع) در مدینه منوره امروز جایگاهش را به شهر قم داده است امروز اگر خلاء حوزه های فکری و معنوی و نشر معارف و آموزه های دینی را در مدینه منوره،  کوفه و  بغداد شاهدیم اما از سوی دیگر تجلی و تعالی و رشد علمی و معنوی قم را شاهدیم که همه به برکت وجود این بانوی بزرگ است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: به فرموده مقام معظم رهبری، مضجع شریف حضرت معصومه(س) مرکز خیر و برکات هم برای قم، هم برای ایران و هم برای جوامع بشری و انسانی شده است. امروز اگر در جایی از جهان فریادی از اهل بیت شنیده می شود و در گوشه ای از جهان مبانی دینی به عرصه ظهور آمده و اگر نام شیخ طوسی ها، علامه مجلسی ها، بحرالعلوم ها زنده شده است و افکارشان در جامعه تبلیغ و ترویج می شود بابت برکت بارگاه و حضور فاطمه معصومه(س) در قم است  که این شهر را به مرکزیت علم دینی تبدیل کرده است.

وی افزود: هیچ تردیدی در این نیست که امروز بخش اعظمی از آگاهی، تفکر، اندیشه درست، بصیرت و نگاه ژرف به جهان و بینش الهی و مکتب توحید برگرفته از اندیشه ای است که از جوار این مضجع نورانی به جهان صادر می شود بنابراین قم شایسته بیانات زیبای امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) است و به حق است که امام صادق(ع) از این مضجع نورانی به نیکی و عظمت یاد می کند.

ارزش زیارت حضرت معصومه

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: حضرت رضا(ع) در عین حالی که نام خواهر بزرگوارشان فاطمه و همنام حضرت زهرا(س) است آن حضرت را معصومه خطاب می کنند چه فلسفه ای در این مطلب نهفته است؟ چرا امام رضا از زیارت حضرت معصومه به نیکی یاد می کند و زیارت ایشان را برابر با زیارت خودشان که برابر است با هزار حج و عمره و مالکیت بهشت و هم طراز با زیارت اباعبدالله الحسین(ع)، می دانند؟

وی ادامه داد: همه و همه برگرفته از عظمت روحی و معنوی حضرت معصومه(س) است و الا امام رضا(ع) نمی فرمودند زیارت خواهرم در قم با زیارت من معادل است. شخصیت ایشان سوای از اتصال به خاندان عصمت و رسالت و افتخار فرزندی و خواهری امام، عظمت و کرامتی دارد که به واسطه جهات علمی و معنوی آن بزرگوار است ایشان یک عالمه به تمام معنا بودند یک مفسر واقعی قرآن و مسلط بر همه قواعد و تجوید و تفسیر آن، شهره در اخلاق نبوی، مسلط بر تمام علوم و فنون زمان خود من جمله فقه بودند تا جایی که زنان مدینه برای شنیدن پاسخ سوالات فقهی خود، به خانه حضرت فاطمه معصومه(س) می رفتند.

دریافت نشان افتخار «فداها ابوها» از پدر

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) گفت: طبق بعضی از نقلها ایشان با توجه به اندوخته های طبی از پدر و برادر بزرگوارشان، بر علم طب هم مسلط بودند علم کلام را به خوبی می فهمید و تدریس می کرد و زمانی سوالاتی را که باید مولا حضرت موسی بن جعفر(ع) پاسخ بدهند و نبودند به نیکی پاسخ می داد آن هم به صورتی که وقتی پدر پاسخهای دختر را دیدند آن تعبیر زیبا را به کار بردند که «فداها ابوها» یعنی پدرت به فدایت! یک امام فدای دخترش که در فضل و کمال سرآمد است می شود. این جمله نشانگر جایگاه علم معنوی و کمال و بزرگی حضرت معصومه(س) است.

وی افزود: این همان عبارتی است که پیامبر اکرم(ص) در مورد دخترش حضرت زهرا(س) به کار بردند و به نوعی درسی به پدران و مادران می دهد که در تربیت دینی و اسلامی فرزندتان را به کمال برسانید و در این مسیر او را با عبارات این چنینی تشویق و تایید کنید تا به سوی کمال برتر قدم بردارند.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: حضرت فاطمه معصومه(س) در تقوا، شجاعت، شهامت و به طور کلی سبک زندگی دینی و سیره نبوی، حجاب و عفاف، تفسیر قرآن و تسلط بر روایات اهل بیت در مبانی فقهی و کلامی ایشان و تسلط بر همه آموزه ها و معارف دینی زبانزد مردم آن روزگار بود زمانی هم که به ایران سفر کرد در آن مدت کوتاهی ابهت و عظمت ایشان در جامعه نمایان شد و جمع کثیری از مردم به دور او جمع شدند.

وی ادامه داد: قطعا این ابهت و عظمت و کرامت شخصیت بزرگوار حضرت معصومه(س) که می شود به جرات ادعا کرد صدها مجتهد و مرجع تقلید بزرگ سر بر آستان او نهادند و بعضا افطارشان را با بوسه بر ضریح ایشان بوده و هر روز مقید بودند که آستان بوس این بانوی بزرگوار باشند برگرفته از تقوا و صفات پسندیده الهی و تسلط بر علوم و فنون  مختلف و معارف مذهبی است.

عبادت حضرت معصومه

عضو اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: بنـا به تصـریح آیه57 سوره ذاریات، هـدف از خلقت انسـان چیزى جز عبادت و بندگـى خداوند متعال نیست از سوی دیگر آیه 99 سوره حجر نیزآنان که به ایـن هدف پـى بردند در راه رسیدن به عالیترین مرتبه آن که حصـول یقیـن و اطمینان و نفـس مطمئنه شدن است سر از پا نمى شناسند و بهتریـن ساعات زندگى خود را زمان عبادت و راز و نیاز به درگاه ذات بى نیاز مى دانند.

وی ادامه داد: یکى از عالیتریـن نمونه هاى عبادت و بندگى خدا از خاندان ولایت و امـامت،کـریمه اهل بیت فـاطمه معصــومه(س) است که عبادت و شب زنده دارى هفده روزه اش در واپسیـن روزهاى عمر شریفش، گوشه اى از یک عمر عبـودیت و خضوع و خشـوع آن عبد صالح خدا در برابـر ذات پاک الهى بود. ایشان الگویی تمام و کمال در مسیر عبودیت و بندگی خدا برای زن مسلمان است که باید بیشتر به سبک زندگی و منش ورفتار و کردارش توجه شود./933/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات