۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۷۱۴۱۸
آیت الله جوادی ‌آملی:

کسی که به اقتصاد و امنیت مردم آسیب می رساند خلاف قرآن عمل می کند

حضرت ‌آیت الله جوادی گفت: کسی به اقتصاد آسیب می‌رساند، اجناس را گران می‌کند امنیت و امانت جامعه را بهم می‌زند، برخلاف قرآن عمل می‌کند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی در روستای احمد آباد شهرستان دماوند برگزار شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این جلسه اظهار داشت: این توفیق را ائمه(علیهم السلام) به ما آموزش دادند و به ما گفتند برای بیرون آمدن از تنهایی با خدا حرف بزنید و نماز بخوانید، و چون «الصَّلَاةُ خَیرُ مَوْضُوعٍ» است: «فَمَنْ شَاءَ أَقَلَّ وَ مَنْ شَاءَ أَكْثَر»، از سوی دیگر هر وقت خواستید مخاطب خدا باشید و حرف خوبی بشنوید قرآن بخوانید.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در قیامت مطرح است این است که بعضی‌ها با چهره شفاف و روشن می‌آیند و بعضی‌ها با چهره سیاه و تاریک. وقتی گفته می‌شود چهره، منظور صورت نیست؛ گاهی از تمام هویت انسان به صورت یاد می‌کنند، می‌گویند: «وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ ٭ إِلی‏ رَبِّها ناظِرَةٌ»

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام، تصریح کرد: امام صادق(سلام الله علیه) از وجود مبارک پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نقل کرد، که حضرت فرمود: «نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً سَمِعَ مَقَالَتِی فَوَعَاهَا وَ بَلَّغَهَا مَنْ لَمْ یبْلُغْهُ‏»؛ هر کسی این سه عنصر محوری را حفظ کند، إن‌شاءالله در قیامت با تمام وجود بشاش، شاداب و خوشحال محشور می‌شود؛ آن مخاطب بفهم که قدر حرف را می‌داند، در ضابطه فکرش تحلیل می‌کند، عمل می‌کند و به جامعه منتقل می‌کند. فرمود یک چنین مخاطبی در قیامت بشاش وارد می شود، این دعای پیغمبر است، و دعای پیغمبر هم قطعا مستجاب است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به خطر «شرک» اشاره کرد و بیان داشت: در بخش پایانی سوره مبارکه «یوسف» دارد: «وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُون»؛ تنها غده بدخیم ما شرک است. فرمود خیلی‌ها مشرک‌اند منتها نمی‌دانند، اینکه هر کار خیری که می‌کنند دلشان می‌خواهد نامشان برده شود، یا نام ایشان اول باشد همین است. از امام(علیه السلام) سؤال کردند که چگونه اکثر مؤمنین مشرک‌اند؟ فرمود همین که می‌گویند: اول خدا دوم فلان! مگر خدای یک اولی است که دومی داشته باشد؟ اینکه شخص می گوید اگر فلان کس نبود من تلف می‌شدم! یا اگر فلان کس نبود مشکل من حل نمی‌شد! مصداق شرک است، عرض کرد پس چه بگوییم؟ حضرت فرمود خدا را شکر که از فلان راه مشکل ما را حل کرد. چرا که همه مجاری قدرت او هستند. هر کسی در هر نشأه‌ای کاری انجام می‌دهد، به اذن خداست.

وی در فراز پایانی سخنان خود به وجود برخی معضلات اقتصادی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: خدای سبحان دو نعمت مهم در کنار کعبه قرار داد: «فَلْیعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیتِ ٭ الَّذِی أَطْعَمَهُم مِن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِنْ خَوْفٍ»، فرمود خدا را شکر که اقتصاد مردم را تأمین کرد، یک؛ امنیت مردم را تأمین کرد، دو. آنکه به اقتصاد آسیب می‌رساند، اجناس را گران می‌کند، آنها را تحریم می‌کند و اینگونه جامعه را می‌لرزاند و امنیت و امانت جامعه را بهم می‌زند، برخلاف قرآن عمل می‌کند./۱۳۲۳/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات