۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۷۱۳۱۱
کارشناس رسانه ملی تبیین کرد؛

جایگاه کسالت و بی‌نشاطی در میان ۷۰ عقوبت گناه

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: امروز در علم روان شناسی بحث می‌کنند که برخی غذاها موجب افسردگی شده و نوع غذا، خواب، گفت‌وگو و رفت‌و آمد در بروز افسردگی مؤثر است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، خطیب برجسته حوزه علمیه و عضو هیئت‌ علمی جامعه المصطفی در سخنرانی خود به تبیین آثار نشاط و شادابی در امور دنیوی و اخروی پرداخت که تقدیم مخاطبان رسا می‌شود.

نشاط، نشانه عمل مؤمن

حضرت امیر(ع) می‌فرمایند که انسان مؤمن همیشه با نشاط و شاداب است. امروز در علم روان شناسی بحث می‌کنند که برخی غذاها موجب افسردگی شده و نوع غذا، خواب، گفت‌وگو، رفت‌و آمد در بروز افسردگی مؤثر است.

انسانی که شاداب نباشد، حق کار را ادا نکرده و آن را ناقص انجام می‌دهد، قرآن کریم می‌فرماید؛ برخی انفاق می‌کنند؛ اما ته دلشان کراهت دارند و به زور پول می‌دهند.

شادابی و خستگی‌ناپذیری از ویژگی های اهل‌بیت(ع)

امام حسن مجتبی(ع) 25 بار پیاده به حج سفر کردند، اما هیچ‌گاه احساس خستگی و بی‌حالی نکردند، کار بایستی با نشاط انجام شود تا حق آن ادا شود.

پیامبر(ص) این دعا را می‌خواندند «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ...» خدایا به تو پناه می‌برم از اندوه، ترس، ناتوانی و کسالت و بی‌حالی. از این رو امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند؛ «إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الاْآخِرَةِ» از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز می دارند.

بی‌نشاطی، مانع بهره‌وری

کسالت و بی‌حالی مانع بهره‌وری و استفاده مطلوب می‌شود؛ دانش‌آموز کسل و بی‌نشاط خوب درس نمی‌خواند، کاسب کسل خوب کار نمی‌کند و منبری بدون نشاط خوب حرف نمی‌زند.

حضرت امیر(ع) در جلد74 بحار، استغفاری دارد که یک دوره کارشناسی از گناهان و آثار آن در این استغفار موجود است، یکی از مواردی که در استغفار حضرت موجود است، گناهانی است که سبب کسالت و بی‌نشاطی می‌شود.

نشاط در همه کارها سبب به جا آوردن حق آن می‌شود، درس‌خوان کسل یا رفیق، کاسب و نمازخوان بی‌نشاط در کارهای خود کم گذاشته و کار خود را خوب به پایان نمی‌رساند، کسی که نماز خود را با کسالت و بی‌حالی به جا آورد، نمی‌تواند حق آن را ادا کند و از لذت آن محروم می‌شود، نماز خواندن و سجده کردن چنین شخصی مانند نوک زدن بر زمین است.

کسالت به‌ مثابه موریانه

بی‌حالی و کسالت مانند موریانه‌ای است که دشمن عمل انسان می‌شود و نمی‌گذارد که عمل او به فرجام خوب و نیک برسد.

خداوند به حضرت داوود(ع) می‌فرماید؛ بنده‌ای که گناه می‌کند، 70 عقوبت بر آن قرار داده می‌شود که بدترین آن گرفته شدن لذت و شیرینی عبادت خود از او است./۸۷۶/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات