۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۵۷۱۱۵۱
آیت الله مکارم تبیین کرد؛

نقش علم رجال در فتوا و فقاهت

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با تبیین اهمیت علم رجال گفت: در صورتی می توان به روایت اعتماد کرد که تمام سند معتبر باشد، اگر رجال روایت موثق باشند می توان به آن اعتماد کرد و فتوا داد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در مراسم رونمایی از کتاب الجامع فی الرجال به تحقیق آیت الله حسینی قزوینی با بیان این که یکی از علوم مهم اسلامی علم رجال است، گفت: منظور از رجال این است وضع افرادی که سند روایت واقع می شوند از نظر وثاقت روشن شود.

وی افزود: روشن شدن وثاقت امری بسیار مهم است چرا که در صورتی می توان به روایت اعتماد کرد که تمام سند معتبر باشد، اگر رجال روایت موثق باشند می توان به آن اعتماد کرد و فتوا داد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر علم ‌رجال نباشد فقیه و فقاهت دچار مشکل می شوند، اظهار داشت: رجال باید وضع سند را روشن کند، از قدیم الایام در بین علما این علم مورد استفاده بوده است و بدون اطلاع از آن نمی توان فتوا داد.

وی ادامه داد: گاهی برای روشن شدن مسائل تاریخی مهم چاره ای جز رجوع به رجال نداریم، از زمان معصومان به بعد این علم  بوده اما هرچه گذشته گسترش بیشتری پیدا کرده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که یکی از کتاب های خوب الجامع فی الرجال است، ابراز داشت: آیت الله زنجانی علاقه خاصی به رجال داشت و این کتاب به دلیل همین عشق و علاقه نوشته شد و امتیازات زیادی دارد.

وی با اشاره به 3 ویژگی برتر این کتاب رجالی عنوان کرد: ویژگی نخست این کتاب جامعیت آن است که ۱۹ هزار راوی بررسی شده است یعنی مؤلف تمام کتاب های روایی را دیده و راویان را استخراج کرده و مورد بررسی قرار داده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این کتاب سراغ کتب اهل سنت هم می رود که اگر نام رجال ما در کتاب آن ها برده شده باشد استخراج کند از این رو اهمیت زیادی به صحیحین می دهد و سوابق رجال شیعی در این کتاب ها را آورده است.

وی اضافه کرد: ویژگی دیگر کتاب این است که آیت الله زنجانی بسیاری از افراد مجهول الحال را با تحقیق معلوم الحال کرده است یعنی قناعت به مجهول بودن نکرده و به سراغ تحقیق و قرائن رفته است تا بتواند مجهول را از مجهولیت خارج کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تقدیر از انجام تحقیقات و اصلاح و تکمیل کتاب الجامع فی الرجال گفت: حجت الاسلام والمسلمین قزوینی مردی سخت کوش و کوشا در علوم است و با تحقیق این کتاب را زنده کردند.

وی افزود: این کتاب به صورت خطی قابل عرضه نبود اما زحمت کشیدند این کتاب را اصلاح و تکمیل کردند تا بهتر مورد استفاده قرار گیرد و در ۱۲ جلد به صورت زیبایی چاپ شده است، تبریک عرض می کنم که توانستید این اثر نفیس را در دسترس عموم بگذارید و این کار خدمت بزرگی به جهان اسلام است./1323/

ارسال نظرات