۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۵۷۱۱۴۳
اسماعیلی:

مهمترین شاخصه جامعه ایمانی داشتن اتحاد و الفت است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اختلاف و تفرقه عبادات انسان را تباه می‌کند، گفت: مهمترین شاخصه جامعه ایمانی داشتن اتحاد و الفت است.
دکتر محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، درباره اهمیت اجتماع و الفت گفت: اجتماع و الفت ریشه قرآنی و آثار فقهی دارد بنابراین توجه به آن امری لازم و ضروری به شمار می‌رود.

وی افزود: براساس آیات الهی اتحاد و همدلی میان مسلمانان وظیفه‌ای است که آنها خودشان باید داوطلبانه و مشتاقانه به دنبال آن باشند نه اینکه انتظار داشته باشند کس دیگری میان آنها اتحاد و الفت برقرار کند زیرا جنس اتحاد و الفت چیزی نیست که با دستور و حکم قابل تحقق باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه وحدت اجباری سودبخش و ماندگار نیست، ابراز کرد: براساس آیات الهی خداوند قادر است همه مردم را باهم یک امت واحده قرار دهد تا بین آنان اختلاف و درگیری وجود نباشد اما خداوند این را نخواسته بلکه برعکس سنت الهی این است که میان مردم اختلاف وجود داشته باشد تا مردم خودشان براساس رحمت و لطف الهی به دنبال رفع مشکلات خودشان بروند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اتحاد و همبستگی را تکلیف الهی دانست و اظهار داشت: هدف از خلقت انسان این است که رحمت الهی شامل حال انسان‌ها شود تا آنها گرد هم جمع شوند. اتحاد و همبستگی موجب رحمت الهی و اختلاف و تفرقه باعث غضب خداوند می‌شود بنابراین انسان باید از اختلاف و تفرقه پرهیز کند.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: اتحاد و الفت یک دستور اجباری نیست بلکه یک تکلیف ارادی است بنابراین انسان باید بخواهد تا به آن برسد در غیر این صورت به اتحاد و الفت دست نمی‌یابد و خداوند مومنان را در این امر یاری می‌کند.

وی با اشاره به سوره مائده، گفت: خداوند اگر می‌خواست مردم را مجبور به اتحاد و انسجام می‌کرد اما این کار را نمی‌کند تا مردم را مورد آزمایش قرار دهد تا مشخص شود چه کسی از این دستور اطاعت می‌کند بنابراین پیشتازی در ایجاد اتحاد و الفت مصداق بارز سبقت گرفتن در انجام عمل صالح است.

اسماعیلی ادامه داد: نشانه جامعه ایمانی این است که همه نسبت به یکدیگر محبت و الفت دارند و همدلی در آن جامعه حاکم است و با یکدیگر در ارتباط هستند. طبق صریح روایات؛ آشتی دادن بین دو مومن از هر عبادتی بالاتر است زیرا اختلاف و تفرقه ریشه عبادات را از بین می‌برد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: خداوند به واسطه پیامبراکرم(ص) بین مردم الفت برقرار کرد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات