۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۵۷۰۹۲۵
رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان:

کرسی‎های آزاداندیشی در دانشگاه ها نهادینه شود

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان با تاکید بر نهادینه شدن کرسی‎های آزاداندیشی در دانشگاه گفت: با توجه به تاکیدات رهبری مبتنی بر برگزاری کرسی‎های آزاداندیشی در دانشگاه، دانشجویان با تعقل و تدبر به این کرسی‎ها ورود کنند.
مرزبانی

حجت‌الاسلام عیسی خانه‌گیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان با اشاره به وقایع هجده تیرماه سال 78 یا حمله به کوی دانشگاه تهران اظهارداشت: در آن برهه از زمان مباحث غربی از قبیل اصلاحات، آزادی، تسامح دینی و ... مطرح بود، در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز مباحثی نظیر احترام گذاشتن به آرای و عقاید دیگران که در غرب از آن به عنوان پلورالیسم یاد می‌شود اما بعضی از مبانی غربی در خصوص این نظریات مورد نقد اسلامی بود.

وی در ادامه افزود: در دوران اصلاحات، این‌گونه مباحث غربی دوباره بر روی نوار تبلیغات برخی از اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون‌های خارج از نظام درآمد و سعی کردند از این آزادی موجود در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده نادرست کنند.

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان تصریح‌کرد: برخی چنین بیان می‌کنند که در کشور ایران اسلامی آزادی نیست درحالی که آزادی به معنای واقعی کلمه حتی فراتر از حد و مرزهای واقعی وجود دارد که برخی مواقع استفاده نادرست از آزادی منجر به وقوع برخی حوادث می‌شود.

حجت الاسلام خانه‎گیر ادامه داد: درجریان حادثه کوی دانشگاه تهران در سال 78 و موج اعتراضات دانشجویان و ورود برخی افراد مسأله دار غیردانشجو و پناهنده شدن آنان در کشورهای غربی و امریکایی، مسأله روشن شد که اینان هدفی والا و فراتر از جریان دانشگاه و فضای باز سیاسی در دانشگاه را داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به فلسفه وجودی دانشگاه و حوزه‌های علمیه که فضایی باز برای بیان عقاید محسوب می‎شود افراد می‌تواند به راحتی افکار و آرای خود را آزادانه بیان و درصورت لازم، نقد کند چراکه افراد برای قانع کردن یکدیگر نیاز به چنین فضاهای علمی دارند.

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان ابرازداشت: در دانشگاه چنین فضایی مهیا بود اما در 18 تیرماه 78، افراد معترض غیردانشجو با حمله به کوی دانشگاه و تعرض به نیروهای امنیتی فضای ناامنی را ایجاد کردند که متاسفانه در این حمله برخی دستگیر و حتی زخمی شدند.

حجت الاسلام خانه‎گیر گفت: در هر کشور و جامعه مدنی پویا چنین افرادی برای سوءاستفاده از اعتراضات آرام به حق یا گاها ناحق وجود دارند و هدفی جز آسیب رساندن به نظام و حکومت ندارند که جلوگیری از این اقدامات ناشایست نیازمند مدیریت نظام است و نظام مقدس علیرغم ارتکاب اشتباهاتی از سوی برخی ها، با مدیریت صحیح اجازه وسعت کشوری، منطقه ای و بین المللی به حادثه کوی دانشگاه را ندادند و آتش این فتنه با درایت دانشجویان، نظام، مسؤولان امنیتی و نظامی خاموش شد.

وی ادامه داد: در محیط دانشگاه، هیج مسأله ای وجود ندارد که با تفکرات تسامح دینی و آزادی بحث شود، حتی خود دانشجویان واقفند که آزادی بی قید و شرط در هیچ قانونی وجود ندارد، آزادی به معنای واقعی کلمه این است که آزادی باید در چارچوب قانون، شرع و حد و مرز باشد که سبب سلب آزادی دیگران نشود.

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان بیان‌کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص کرسی‎های آزاداندیشی، باید این مهم در دانشگاه نهادینه شود، در هیأت‌های اندیشه‌ورز و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، مسؤولان و دانشجویان باید با صبر و تحمل بالا به سؤوالات جواب‌های منطقی دهند و انتقادپذیر باشند.

حجت‌الاسلام خانه‌گیر تاکیدکرد: درصورتی که خدایی ناکرده در مقام مناقشه و ضدیت و دشمنی با شخص دیگری قصد مجادله داشته باشند، کرسی‌های آزاداندیشی و اندیشه‌ورز بی نتیجه خواهد بود، بنابراین این کار مهم باید بر اساس منطق و تفکر، تعقل و تدبر انجام شود تا اگر عقیده‌ای به تایید رسید همه بپذیرند.

وی اضافه‌کرد: دانشجویان باید با تعقل و تدبر به کرسی‎های آزاداندیشی و هیأت اندیشه‌ورزان مورد تاکید مقام معظم رهبری ورود کنند و مباحث مطروحه در این کرسی‌ها به گوش مردم و مسؤولان رسانده شود تا مردم و جامعه نیز با چنین افکار و اندیشه‌های روبه رشد آشنا شوند و بواسطه این امر مهم، تعقل و تدبر جامعه نیز ارتقاء خواهد یافت.

رییس عقیدتی سیاسی مرزبانی هرمزگان تاکیدداشت: درصورت ورود آراء و اندیشه‎های نو بر اساس قانون و موازین شرع به جامعه، مورد تایید عامه مردم قرار می‎گیرد و اندیشه‎ها نیز برای مورد قبول واقع شدن باید با متناسب با فرهنگ آن جامعه باشد./۸۵۱/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات