۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۵۷۰۷۸۶
حجت‌الاسلام ذوالنور در کفت وگو با رسا:

مشکل تبادلات بانکی با FATF و صد کنوانسیون دیگر حل نمی شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مشکلات بانکی کشور را به دلیل تحریم‌ها و تهدیدات بانک‌های بزرگ جهانی از سوی آمریکا دانست و گفت: اگر در صد FATF و کنوانسیون‌های اینچنینی هم عضو شویم مشکلی از ارتباطات بانکی ایران با کشورهای دیگر حل نمی‌شود.
حجت الاسلام ذوالنور ذوالنور

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، FATF را یک سازمان بین‌المللی ندانست که زیر مجموعه و در ساختار سازمان ملل متحد تعریف شده مانند یونسکو باشد و گفت: FATF هر چند زیر مجموعه سازمان ملل نیست ولی از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخت شده است؛ یک گروه اقدام مالی است که چند کشور بزرگ دنیا بویژه اروپا این را تشکیل داده‌اند و کارشان درجه دادن به کشورها در خصوص ریسک سرمایه‌گذاری و وضعیت بانکی آن‌ها است و به تناسب شفافیت مالی ممکن است که به این‌ها رتبه دهند.

رییس فراکسیون روحانیت با تشریح جزئیاتی از ساز و کار FATF اظهار داشت: این‌ها برای کشورهای خود و نظام سلطه هیچ مشکلی ندارند چون کار آن‌ها را مخفی می‌کنند و واقعیات را درباره کشورهای خود نمی‌گویند و هر چه آمریکا به داعش کمک کند افشا نکرده و مجازاتی برای آن وضع نمی‌کنند؛ این کار برای کنترل سایر کشورها برای آن‌ها مفید است.

وی تصریح کرد: این عضویت برای ما مفید نیست چون FATF، 46 اقدام است که حدود چهل مورد از آن که پر ضرر نبوده است را در کشور اجرا می‌کنیم اما چهار کنوانسیون دارد که بدترین آن‌ها است که یکی از این‌ها که خبرساز شد همین کنوانسیون تأمین مالی تروریسم است.

حجت‌الاسلام ذوالنور کنوانسیون تأمین مالی تروریسم را غیر قابل پذیرش ارزیابی کرد و گفت: نخست اینکه آقا فرمودند که این کنوانسیون‌ها پخت و پز هسته‌های اولیه هستند و ما نمی‌توانیم در اصل موضوع تغییری ایجاد کنیم؛ چیزی که برایمان پخته‌اند باید هضم کنیم؛ بنابراین ما هیچ تأثیری در اعمال نظر خود نداریم بلکه یک سویه باید نظر آن‌ها را بپذیریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته بعد اهدافی است که دنبال می‌شود؛ برای مثال مقابله با تأمین مالی تروریسم است؛ تروریسم چیست و تروریسم به چه کسی می‌گویند؟ آن‌ها هستند که تروریسم را تعیین می‌کنند نه ما؛ لذا منافقین که این همه شهید از ما گرفته‌اند آزادانه در پارلمان‌های اروپا می‌گردند و برای آمریکا نوکری می‌کنند، اما حزب الله، حشد الشعبی، مردم مسلمان یمن و بحرین، سپاه و نیروی قدس تروریست شناخته می‌شوند؛ بنابراین چون تعریف ما درباره تروریسم و تروریست پذیرفته نیست اینجا هم می‌تواند وسیله‌ای برای خود تحریمی و مجازات خود ما باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به آنان که عضویت در FATF را با شرط‌گذاری، حق تحفظ و حق شرط بی‌ضرر می‌دانند گفت: این شروط زمانی نافذ و پذیرفته شده است که کشورهای دیگر عضو روی شرط ما اعتراضی نگذارند؛ الان که هنوز این عضویت در مجلس ما تصویب نشده است دوازده کشور به شروط ما اعتراض کرده‌اند؛ شروطی که هنوز ما اعلام نکرده‌ایم؛ بنابراین نظام سلطه، آمریکا، غربی‌ها، همپیمانانشان، عربستان و نوکرانشان نمی‌گذارند که شرط ما نافذ باشد.

وی در بیان نکته‌ای دیگر افزود: بر اساس کنوانسیون خاصی که مادر این کنوانسیون‌ها است، شرط باید معارض روح کنوانسیون نباشد و ممکن است که شروطی که ما می‌گذاریم را در تضاد با روح کنوانسیون بدانند و کنوانسیون ژنو این شروط را نپذیرد.

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به سخن برخی که می‌گویند اگر عضویت در FATF منافع ما را تأمین نکرد، خارج می‌شویم گفت: اگر ما تصمیم به خروج بگیریم باید با ارسال نامه‌ای رسمی به دبیرکل سازمان ملل خروجمان را اعلام کنیم؛ بعد از اینکه دبیر کل سازمان ملل نامه و درخواست ما را اعلام وصول کند یک سال بعد می‌توانیم خارج شویم و در این یک سال هم برای ما مشکلات زیادی را ایجاد خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نتیجه‌گیری از سخنان خود تصریح کرد: این عضویت به نفع ما نیست؛ قبلاً هم که قصد چنین کاری را داشتیم به دلیل حفظ برجام و جلب توجه آمریکایی‌ها بود که حالا آمریکا از برجام رفته است و تحریم‌های آن هم در حال برگشت است چرا باید چنین کاری را انجام دهیم؟

رییس فراکسیون روحانیت در پایان گفت: اگر امروز بانک‌های بزرگ دنیا با ما همکاری نمی‌کنند به خاطر FATF نیست، چون ما الان از نظر FATF در لیست سیاه نیستیم بلکه در قسمت خاکستری قرار داریم، این همکاری نکردن بانک‌های بزرگ دنیا به خاطر تهدید و تحریم آمریکا است و اگر ما صد FATF هم عضو شویم و صد کنوانسیون دیگر مانند این را هم امضا کنیم اگر تهدید و تحریم آمریکا باشد باز بانک‌های دنیا جرأت ریسک ندارند که با ما ارتباط دائر کنند.

وی افزود: حال چرا وقتی برای ما مشکل‌گشا نیست برای خود مشکلات دیگری را درست کنیم؟ لذا این که می‌گوید ما باید تمام تراکنش‌ها و چرخش مالی خود را در یک اتاق شیشه‌ای تحت کنترل و نظارت آن‌ها داشته باشیم و فردا اگر با کشورهای دنیا بر خلاف تحریم آمریکا هم بخواهیم ارتباط داشته باشیم سرپل‌های ارتباطی خود را هم با دنیا به خطر می‌اندازیم و برای ما مشکل‌ساز خواهد شد./836/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات