۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۵۷۰۵۸۰
در دیدار با آیت الله فاضل مطرح شد؛

یوگا ورزش نیست| چرا بود‌جه‌های دولتی در اختیار عرفان‌های نوظهور قرار می‌گیرد

حجت‌الاسلام مظاهری سیف گفت: متأسفانه به سبب بی‌اطلاعی برخی از مسؤولان کشور، امکانات عمومی و بودجه‌های دولتی در اختیار برخی از عرفان‌های نوظهور قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام حمید‌رضا مظاهری سیف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید‌رضا مظاهری سیف، رییس مؤسسه بهداشت معنوی، امروز در دیدار  با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مجتمع فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن جلسات دفتر آیتالله لنکرانی برگزار شد، با بیان این که مؤسسه بهداشت معنوی از سال 89 تأسیس شده است، اظهار داشت: مأموریت این مرکز آسیبشناسی و هم چنین مقابله با عرفانهای نوظهور است.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف ابراز داشت: مؤسسه بهداشت معنوی در عرصه پژوهش، آموزش و اطلاعرسانی از طریق وبسایت و نشریه در حال فعالیت است و تا کنون توانسته است بیش از 50 جلد کتاب منتشر کند که آسیبشناسی شبه جنبشهای معنوی، نقد کابالیسم، نقد اندیشههای نیل دونالد والش و نقد جریان‌‌های مختلف از جمله اکنکار، پائولو کوئلیو، اوشو و یوگا از جمله مهمترین آن عناوین به شمار میآیند.

وی با تأکید بر این که نزدیک به 650 شخصیت جریانساز و 200 جریان اثرگذار در عرصه عرفانهای نوظهور در ایران فعالیت میکنند، تصریح کرد: گروههایی که به ترویج عرفانهای نوظهور در کشور میپردازند، تا کنون توانستهاند اعضا و پیروانی نیز در ایران جذب کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن اخلاق عنوان کرد: گاهی اوقات این جریان‌ها در قالب‌های مختلف از جمله ورزش و کلاس‌های خودیاری به فعالیت می‌پردازند و از این طریق به تبلیغ عرفان‌های نوظهور و عضو‌گیری می‌پردازند.

عضو هیأت مدیره انجمن اخلاق با تأکید بر این که یوگا ورزش نیست، گفت: متأسفانه به سبب بیاطلاعی برخی از مسؤولان کشور، امکانات عمومی و بودجههای دولتی در اختیار برخی از عرفانهای نوظهور قرار میگیرد.

وی اظهار داشت: یوگا در ایران به نام ورزش شناخته میشود در حالی که ورزش باید همراه با تحرک باشد ولی بخشهای اصلی یوگا را وضعیتهای ثابت بدنی تشکیل میدهد.

عضو شورای علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که پایهگذاران انجمن یوگای ایران در هند آموزش دیدهاند، ابراز داشت: متأسفانه هنگامی که از پایهگذاران و مربیان یوگا در مورد پایه و اساس آن پرسش میشود، برای تطهیر خود یوگا را یک ورزش آرامبخش و غیرهندی معرفی میکنند.

وی تصریح کرد: یوگا یکی از بزرگ‌ترین جریان‌های کاذب و نوظهور در کشور به شمار می‌آید و انجمن آن از حدود بیست سال پیش به طور سازماندهی شده در فدراسیون ورزشهای همگانی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.  

حجت‌الاسلام مظاهری سیف عنوان کرد: 50 درصد از محتوای تنها نشریه تخصصی یوگا با عنوان دانشیوگا در رابطه با آموزشهای عرفانی و معنوی هند و اسلام است. این نشریه در تمام باشگاههای یوگا و مجلهفروشیها در حال توضیع است ولی واژه ورزش بر آن اطلاق میشود.

عضو هیأت مدیره انجمن اخلاق خاطرنشان کرد: مؤسسه بهداشت معنوی طی‌سال‌های گذشته تلاش کرده است با اطلاع‌رسانی در رابطه با عرفان‌های نوظهور کمک کند تا مردم با مراقبت‌های بیشتر در دام تبلیغاتی این جریان‌های کاذب گرفتار نشوند./878/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات