۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۷۰۵۷۱
از سوی معاون پژوهش دانشکده مهندسی دانشگاه قم مطرح شد؛

تأثیر لیبرالیسم بر اصول سبک زندگی اسلام در معماری و شهرسازی

رئیسی در همایش مهندسان حوزوی به بررسی تأثیرات لیبرالیسم بر اصول و سبک زندگی اسلام در معماری و شهرسازی پرداخت.
معماری اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رئیسی در همایش حوزویان مهندس که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد در زمینه تأثیرات لیبرالیسم بر اصول سبک زندگی اسلام در معماری و شهرسازی گفت: در نخستین قدم باید تعریف سبک زندگی را مطرح کرد.

معاون پژوهش دانشکده مهندسی دانشگاه قم ادامه داد: نخستین تعریف سبک زندگی از سوی یکی از اندیشمندان حوزه روانشناسی مطرح شد که عبارت است از الگو و مجموعه نظامند از کنش های مرجح.

وی خاطرنشان کرد: لیبرالیسم دارای چندین رکن است که باید به صورت جداگانه تأثیر هرکدام از آنها بر معماری اسلامی را بررسی کرد؛ نخستین رکن لیبرالیسمف سکولار است در تاریخ اسلام تمامی شهرها و محله ها مسجد محور بوده اند به عنوان مثال در میدان امام خمینی(ره) اصفهان دیده می شود که مسجد در مرکز میدان است و مراکز دیگر اعم از بازار، دارالاماره و مدرسه حول مسجد ایجاد شده اند.

رئیسی ادامه داد: حتی در برخی موارد بازارها نیز شکل ظاهری خودشان را از مسجد دریافت می کردند و این سنت تا زمان قاجار پیش از آنکه لیبرالیسم وارد ایران شود ادامه داشت اما در زمان قاجار نسخ می شود و درمیدان توپخانه چهار رکن مادی مدنظر قرار می گیرند و مسجد کنار گذاشته و بهترین مکان ها به بانک ها و مراکزتجاری اختصاص داده می شود.

وی دومین رکن لیبرالیسم را اصالت آزادی دانست و افزود: در لیبرالیسم اصالت آزادی به قدری اهمیت دارد که هم مترادف شناخته می شوند؛ ویلاسازی لوکوربوز مصداقی از تأثیر لیبرالیسم بر معماری اسلامی است که می گوید پلان آزاد است و مرزی وجود ندارد.

معاون پژوهش دانشکده مهندسی قم ادامه داد: اگر این اصل درست باشد مربوط به اقلیم اروپا می شود که دارای آب وهوای مرطوب است نه ایران که دارای اقلیم گرم و خشک است در نتیجه برای گرم و خنک کردن چنین ساختمانی باید هزینه فراوانی متحمل شد.

وی با بیان این که اومانیسم یکی دیگر از رکن های لیبرالیسم به شمار می رود، اظهار کرد: در اسلام ساختمان ها درون گرا بوده اند در نتیجه محله بالا و پایین همچنین فاصله طبقاتی وجود نداشت اما در اومانیسم غرایزی که باید در انسان کنترل شود به نماد تبدیل می شوند در نتیجه از مسکن برای فخر فروشی استفاده می کند و به خوبی مشخص می شود که کدام محله فقیر نشین و کدام محله سرمایه دار است.

رئیسی خاطرنشان کرد: رکن دیگر لیبرالیسم فرد گرایی است که نتیجه آن خانه های مستقل همانند قوطی کبریت است در حالی که خانه های اسلامی در گذشته جمع گرا و بزرگ بوده اند و تمام خانواده براساس صله رحم در خانه بزرگی با همدیگر زندگی می کرده اند./1324/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات